وزیر تجارت ترکیه: افت ۱.۵ میلیارد دلاری صادرات به ایران در پی تحریم‌ها

جمعه, 4ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

وزیر بازرگانی ترکیه با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که صادرات این کشور به ایران حدود ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

خانم رخسار پِکجان پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به خبرگزاری بلومبرگ گفت به‌رغم افت صادرات ترکیه به ایران، کل صادرات این کشور در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۰ میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار رسید که بیش از دو درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و رکوردی در تاریخ صادرات ترکیه است.

ترکیه همواره از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و آن را ناقض قوانین بین‌المللی خوانده است.

با این حال این کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به صورت کامل تبعیت کرده و از ماه مه سال گذشته که آمریکا معافیت نفتی به مشتریان ایران را متوقف کرد، هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ترکیه، صادرات این کشور به ایران در ۱۱ ماهه پارسال به ۲.۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ میلیون دلار و نسبت به ۱۱ ماه سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۱۵ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ترکیه واردات ۱۱ ماهه این کشور از ایران در سال گذشته را نزدیک ۳.۲ میلیارد دلار عنوان کرده است. این رقم در دور مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۶.۵ میلیارد دلار و در ۱۱ ماهه سال ۲۰۱۷ حدود ۷ میلیارد دلار بود.

بدین ترتیب تجارت دوجانبه ایران و ترکیه در سال جاری حدود نصف سال ۲۰۱۷ است.

خانم پکجان با اشاره به افزایش کل صادرات کشور خود می‌گوید کل واردات ترکیه نیز در سال گذشته با ۹ درصد کاهش به ۲۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

به گفته وی، تراز تجاری کشور در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۸ نزدیک ۴۵ درصد بهبود یافته و این موفقیتی در تجارت خارجی ترکیه است.

به رغم انتقادهای گاه و بی‌گاه ترکیه از تحریم‌های آمریکا، این کشور تجارت نسبتا بالایی با ایالات متحده دارد. تجارت دوجانبه دو کشور در ۱۱ ماه پارسال به نزدیک ۱۷ میلیارد دلار رسید.

خانم پکجان می‌گوید در اجلاس داووس با همتای آمریکایی خود ویلبر راس نیز دیدار کرده و طرفین به افزایش تجارت دوجانبه ترکیه و آمریکا به ۱۰۰ میلیارد دلار تاکید کرده‌اند.

وی گفت، به رغم تنش‌های سیاسی میان دو کشور، آنکارا از رسیدن سطح تجارت دوجانبه با آمریکا به ۱۰۰ میلیارد دلار مایوس نشده است.

با استفاده از گزارش‌های دیلی‌صباح و مرکز آمار ترکیه؛ ف.ق/س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.