رشد اقتصادی ایران؛ ‘بی نفت صفر، با نفت ۷/۶- درصد’

سه شنبه, 22ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

اقتصاد

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود که یکشنبه شب (۲۰ بهمن) منتشر کرده نرخ رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۸ را اعلام کرده است. بر این اساس نرخ رشد اقتصادی ایران در این مدت با احتساب نفت ۷.۶- درصد و بدون نفت صفر اعلام شده است.

این در حالیست که وزیر اقتصاد ایران به نقل از آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی غیر نفتی در ۹ ماهه امسال را “مثبت ۹ دهم درصد” اعلام کرده است.

نرخ منفی در رشد اقتصادی بیانگر کوچک شدن اقتصاد است.

مرکز آمار، تولید ناخالص داخلی با احتساب نفت در در ۹ ماه اول امسال را حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده؛ این رقم سال پیش ۵۴۱ هزار میلیارد تومان بود که کوچکتر شدن اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.

در جداولی که مرکز آمار ایران ارائه کرده رشد بخشهای مختلف اقتصادی ایران به تفکیک ارائه شده است.

 
 
 
GETTY
رشد اقتصادی ایران

نه ماهه اول سال ۱۳۹۸

  • با احتساب نفت۷/۶- درصد

  • بدون احتساب نفتصفر

 
  • ساختمان۹/۶ درصد

  • کشاورزی۳/۴ درصد

  • صنعت۲/۳- درصد

  • استخراج گاز و نفت۳۷- درصد

مرکز آمار ایران

در این میان کمترین رشد متعلق به بخش استخراج نفت و گاز طبیعی است که در رکود عمیق به سر می‌برد و نرخ رشد آن در نه ماهه اول امسال منفی ۳۷ درصد اعلام شده است ؛بخش معدن هم در رتبه دومین بخش راکد ایران در این مدت است.

در این آمار بخش ساختمان با رشد ۹/۶ درصدی بیشترین رشد را در این مدت (نه ماهه اول امسال) نشان داده است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران دیشب با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفته: “بخش کشاورزی در اوج رشد اقتصادی است و بخش صنعت هم در ۹ ماهه امسال، حدود ۷ و نیم درصد رشد نشان می‌دهد و علائم دیگر هم نشان از رشد اقتصادی مثبت در بخش غیر نفتی دارد.”

آمار ارائه شده توسط وزیر اقتصاد با آنچه اخیرا مرکز آمار اعلام کرده تفاوت دارد؛ بعنوان مثال مرکز آمار رشد بخش صنعت در نه ماهه اول امسال را ۲/۳- درصد اعلام کرده است.

رشد اقتصادی ایران (درصد)

مقام‌های ایران به دلیل تحریمهای آمریکا آمار فروش نفت را محرمانه می‌دانند و از اعلام آن خودداری می‌کنند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته پیش گفته بود: “من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم. درست است که مردم محرم هستند اما صدای من را فقط مردم نمی‌شنوند و دشمنان هم می‌شنوند. هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا نمی‌گوید، چون به ضرر ماست.”

هر چند آمار دقیقی درباره میزان صادرات نفت ایران موجود نیست اما بعضی از تخمین‌ها حکایت از حداکثر صادرات زیر نیم میلیون بشکه در روز توسط ایران حکایت دارد؛ هر چند وب‌سایت “تانکر ترکر” که نفتکشها را ردیابی می‌کند اخیرا گفته ایران در ماه ژانویه روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

در آوریل ۲۰۱۸، پیش از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، صادرات ایران روزانه به ۲/۵ میلیون بشکه می‌رسید.

مسئولان ارشد اقتصادی ایران پیشتر گفته بودند در لایحه بودجه سال آینده درآمدهای نفتی از هزینه‌های جاری حذف می‌شود و درآمدهای نفتی تنها صرف بودجه‌های عمرانی خواهد شد.

 
TASNIM
من همیشه گفتم در مورد صادرات نفت هیچ عددی را اعلام نمی‌کنم؛ درست است که مردم محرم هستند اما صدای من را فقط مردم نمی‌شنوند و دشمنان هم می‌شنوند.
بیژن زنگنه
وزیر نفت ایران

صندوق بین‌المللی پول (آی ام اف) در گزارشی که اوایل آبان ماه منتشر کرد گفته بود ایران برای جبران کسری بودجه خود در سال آینده نیاز به فروش نفت به قیمت ۱۹۴ دلار و ۶۰ سنت دارد.

با تشدید تحریم‌های آمریکا و کاهش درآمدهای ارزی ایران این کشور افزایش منابع ریالی را در دستور کار خود قرار داده که افزایش قیمت بنزین و حرکت به سوی تعرفه‌های جدید مالیاتی در همین راستا قلمداد می‌شود.

دولت ایران البته هدف از بالا بردن قیمت سوخت را انتقال پول از جیب اقشار مرفه جامعه به جیب دهک‌های نیازمند اعلام کرده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.