کادر درمانی مقابله با کرونا؛ جانمان کف دستمان است اما امکانات نیست

چهارشنبه, 14ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

در تهران فقط بیمارستان‌های «امام خمینی» یا «مسیح دانشوری» و «شهدای یافت‌آباد» که از ابتدا برای کرونا در نظر گرفته شده‌اند، امکانات بهتری دارند

الکل، مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش و لباس مناسب ندارند، اجازه استعفا هم ندارند و گفته‌شده در صورت تمرد و ترک کار با برخورد شدید روبه‌رو می‌شوند. در این گزارش به وضعیت پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها در روزهای شیوع کرونا در ایران پرداخته‌ایم.

***

مقنعه به سر دارد، با ماسک صورتش را پوشانده و لباسی شبیه لباس‌هایی که کادر درمان در اتاق عمل می‌پوشند، به تن دارد، می‌گوید: «وقتی پرسنل جانشان را کف دستشان می‌گذارند و می‌آیند باید امکانات باشد. متاسفانه امکانات خیلی ضعیف است. لباسی که من پوشیدم اصلا مناسب نیست.» با دست به شلوارش اشاره می‌کند و می‌گوید: «این لباس من اصلا مناسب نیست. من نباید اول صبح که می‌آیم دغدغه لباس داشته باشم. لباس باید به‌وفور باشد و لباس استاندارد. هر شیفتی باید بتوانم به مریض و همراهش ماسک بدهم. دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده بدهم. الکل باید مدام باشد.» سرش را با تاسف تکان می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه لباس و تجهیزات حفاظت فردی خیلی کم است.» ویدئوی این خانم پرستار با عنوان صحبت‌های سرپرستار بیمارستان «رازی» رشت در فضای مجازی منتشر شده است.

«فاطمه»، پرستار بیمارستان شهدای تجریش تهران است. او این ویدئوها را دیده و می‌گوید: «در چند روز اخیر توی کانال‌های تلگرامی دیدم پرستاران گیلانی گفته بودند، وضعیت پرستاران تهرانی خوب است؛ اما واقعا وضع ما هم توفیری ندارد. امکانات نیست.» کمی مکث می‌کند و می‌گوید: «در بیمارستان ماسک نداریم و باید خودمان، ماسک تهیه کنیم. ماسک ان ۹۵ در بازار یافت نمی‌شود. ماسک‌های فیلتردار آشغالی در بازار است، می‌رویم مغازه‌های لوازم و تجهیزات پزشکی و برای چند مدت از همان‌ها می‌خریم. دستکش و الکل نایاب است و این فقط مشکل بیمارستان‌های گیلان یا شهرهای دیگر نیست.»

به گفته این پرستار چهار بخش بیمارستان «شهدای تجریش» برای مبتلایان به کرونا در نظر گرفته شده است: «کادر درمان اما تجهیزات کافی ندارند و نه لباس استاندارد داریم و نه امنیت و آرامش.» این پرستار تاکید می‌کند که احتمال اضافه شدن بخشی برای بستری کردن بیماران کرونایی بسیار زیاد است: «بقیه بیمارستان هم تقریبا تعطیل است. بیمار الکتیو که نمی‌پذیریم» اشاره این پرستار به نامه‌ای است که روز نهم اسفندماه از سوی معاونت درمان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه شد. در این نامه از مراکز درمانی خواسته شد تا اطلاع ثانوی از پذیرش بیماران غیرضروری خودداری کنند، ملاقات با بیماران در همه بخش‌ها ممنوع شود و برای ترخیص یا انتقال بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه باید کمیته‌ای متشکل از پزشکان متخصص تشکیل شود. در همین نامه پزشکان و پرسنل کادر درمان تهدید شده بودند که در صورت تمرد و ترک کار، با آن‌ها برخورد می‌شود.

به گفته این پرستار در تهران فقط بیمارستان‌های «امام خمینی» یا «مسیح دانشوری» و «شهدای یافت‌آباد» که از ابتدا برای کرونا در نظر گرفته شده‌اند، امکانات بهتری دارند اما یکی از پرسنل درمان بیمارستان «شهدای یافت‌آباد» این گفته را نقض می‌کند: «ما هم لباس استاندارد نداریم. الان لباسی داده‌اند که روکش کفش ندارد. مواد ضدعفونی‌کننده واقعا فروان نیست و ما برای ضدعفونی کردن میزها و تلفن‌ها از وایتکس استفاده کردیم.»

«امیر»، کارمند اورژانس تهران نیر مثل این پرستار شکایت دارد: «لباس‌ها کامل نیستند. ضمن این‌که ما وقتی برای رفتن به ماموریت پیج می‌شویم و بیمار علائمی مثل تب، سرفه و نفس‌تنگی دارد هم اجازه استفاده از این لباس‌ها را نداریم. در هر منطقه اورژانس دو دست لباس داریم. گفتند طبق پروتکل وزارت بهداشت شما فقط در برابر کسانی لباس مخصوص را می‌پوشید که تست کرونای طرف مثبت باشد. قبل از آن لازم نیست.»

امیر می‌گوید دراین‌باره مثال هم زدند: «مثلا وقتی گفتند فلان مریض کرونا مثبت باید از این بیمارستان به بیمارستان دیگر برود و این وظیفه را به شما محول کردند باید این لباس‌ها را بپوشید.»

«پروانه»، پرستار یکی از بیمارستان‌های گیلان است و می‌گوید بعد از مرگ «نرجس خانعلی‌زاده» پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان بر اثر کرونا کادر درمان دچار وحشت شده‌اند. امکانات کم هم به این ترس دامن زده است: «نه ماسک و الکل و لباس درست حسابی است نه عینک و تجهیزات محافظتی دیگر.» پیش‌تر یک فعال مدنی از شهر لنگرود، خبر داد که در بیمارستان‌ها به کادر درمان از لباس‌های پلاستیکی مخصوص صیادان و ماهیگیران برای محافظت می‌دهند. به گفته یک پرستار گیلانی، چند تن از کادر درمان با شیوع کرونا درخواست استعفا دادند: «به آن‌ها گفته‌شده اگر الان استعفا دهید دیگر هیچ‌وقت اجازه بازگشت به کار ندارید.»

این پرستار می‌گوید که کادر درمان حتی برای ضبط ویدئو و فرستادن صدا هم تهدید شده‌اند: «حراست به کادر پزشکی بیمارستان‌ها گفته با هرگونه اطلاع‌رسانی و قول خودش آب به آسیاب ریختن دشمن برخورد شدید می‌کند.» در میان همه کمبودها روز گذشته پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان در ویدئوهایی با لباس‌هایی که برای جلوگیری از انتقال ویروس همه بدن و صورتشان را پوشانده بود، جلوی دوربین رقصیدند و فیلم‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. یکی از آن‌ها می‌خندد و می‌گوید: «همه این کارها اثر الکل است. از بس این روزها دست‌ها و سطوح را با الکل ضدعفونی می‌کنیم.» دیگری اما خیلی هم خوش‌بین نیست، می‌گوید: «به‌محض این‌که بفهمند کسانی که جلوی دوربین می‌رقصند چه کسانی هستند تهدیدهایشان شروع می‌شود.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.