رئیس سازمان صدا و سیما به نقل از وزیر بهداشت: شیوع کرونا تا یکماه دیگر در ایران به اوج می‌رسد

سه شنبه, 20ام اسفند, 1398
اندازه قلم متن

ایران کرونا

عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما به نقل از وزیر بهداشت ایران گفته است که “اگر همه خوب پیش برود” شیوع ویروس کرونا در ایران تا ۲۰ فروردین آینده “به قله می‌رسد”.

به گفته این مقام ارشد جمهوری اسلامی، سعید نمکی وزیر بهداشت این موضوع را در جلسه شورای عالی امنیت ملی مطرح کرده و گفته است که شیوع ویروس کرونا تا ۲۰ فروردین به اوج می‌رسد از آن پس افول پیدا می‌کند اما دو ماه پس از آن همچنان درگیر خواهیم بود.

وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که تا روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند، ۲۹۱ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. بنا بر این آمار تعداد جان‌باختگان طی یک روز گذشته ۵۴ نفر بوده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت آمار مبتلایان شناسایی شده با ۸۸۱ مورد افزایش به ۸۰۴۲ نفر رسیده که از این تعداد ۲۷۳۱ بهبود یافته‌اند.

این در حالیست که اظهارات مقام‌ها و خبرنگاران محلی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان و درگذشتگان ممکن است بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد.

بیشترین آمار ابتلا به شهر تهران با ۲۱۱۴ مورد مربوط می‌شود. بعد از تهران، بیشترین موارد ابتلا در استان‌های مازندران (۸۸۶)، قم (۷۵۱)، اصفهان (۶۱۸) و گیلان (۵۲۴) گزارش شده است.

تعداد مبتلایان در استان اصفهان در حالی ۶۱۸ نفر اعلام شده که دوشنبه شب فرماندار کاشان از ابتلای بیش از هزار نفر و مرگ ۸۸ نفر در منطقه کاشان و آران و بیدگل خبر داه بود.

در آمار اعلام شده تعداد مبتلایان در استان گیلان تفاوتی با تعدادی که روز دوشنبه ۱۹ اسفند اعلام شده بود ندارد.

گزارش‌ها از شهرهای مختلف ایران حاکی از آن است که بیمارستان‌ها در بسیاری از نقاط شیوع بیماری با کمبود امکانات و نفرات پزشکی و درمانی روبرو هستند.

نقشه کرونا

علیرضا قامتی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور گفته است که “پس از مشاهده اولین مورد بیماری در منطقه بلافاصله اقدامات لازم انجام و مناطق آلوده شناسایی” شده و “در حال حاضر وضعیت شهرستان قرمز اعلام شده است”.

آقای قامتی به ایسنا گفته است منشا این بیماری در نیشابور مربوط به سفر “هر ساله کاروان‌هایی به مناطق مختلف زیارتی از جمله قم” است که “امسال نیز در دی‌ماه و بهمن‎ماه تعدادی از کاروان‌ها برای زیارت به قم رفته بودند”.

به گفته این مقام ارشد دولتی: “شیوع این بیماری در مناطقی که کاروان‌ها بازگشتند از جمله دو تا سه روستا از بخش میان جلگه و یکی از شهرهای زبرخان کاملا مشاهده گردید”.

وی با قرمز اعلام کردن وضعیت شهرستان نیشابور گفت که “نیشابور جزء اولین شهرستان‌هایی بود که این ویروس در منطقه مشاهده شد”.

فرماندار شهرستان در خصوص وضعیت درمانی نیز می‌گوید: “اگر مکان‌های موجود پاسخگو نباشند، بیمارستان صحرایی در کنار سایر بیمارستان‌ها” راه اندازی می شود و “اگر هم جمعیت بیش از حد انتظار باشد، مجتمع‎های ورزشی پیش‌بینی شده است”.

وی در عین حال افزود که “فعلا ضرورتی به بیمارستان صحرایی نداریم”.

آقای قامتی گفته است که تاکنون ۳۵۵ نفر در این شهرستان بستری شده اند که ۶۵ درصد آنان بهبود یافته و به خانه بازگشته اند.

به گفته وی تاکنون ۹۶ نفر بیمار مشکوک به کرونا در نیشابور بستری شده است.

فرماندار نیشابور گفته است که آمار مبتلایان و جانباختگان را مشهد اعلام می کند “اما به طور قطعی ۴ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان فوت شدند”.

وی همچنین گفت که “هیچ بیمار مبتلا به کرونا وارد شهرستان نشده و موضوعات مطرح شده فقط شایعه است”.

کرونا در ایران
حق نشر عکسISNA

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های یزد

محمدعلی طالبی، استاندار یزد در گفتگویی اینستاگرامی با خبرنگاران گفته است که “ظرفیت بیمارستان های یزد در حال تکمیل است” و “به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان های یزد، از سایر ظرفیت ها از جمله ظرفیت بیمارستان صحرایی استفاده خواهد شد”.

به گفته آقای طالبی “افزایش مراجعه مردم، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی پیش‌بینی شده برای بستری بیماران کرونا” را تکمیل کرده است.

وی افزود: “شواهد میدانی حاکی از عدم توجه کافی مردم به ضرورت در خانه ماندن به عنوان بهترین راه پیش‌گیری از این بیماری است”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.