آمریکا پنج شرکت مستقر در امارات را به اتهام خرید نفت ایران تحریم کرد

جمعه, 1ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک

تاسیسات نفتی ایران در جزیره خارک

ایالات متحده آمریکا با متهم کردن پنج شرکت مستقر در امارات متحده عربی به خرید صدها هزار تن از محصولات نفتی ایران در سال ۲۰۱۹، آنها را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفند در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که پنج شرکت بین‌المللی آلفابت، پترو گرند، سوئیس ترید، عالم التروه و الوانه سال گذشته میلادی از شرکت ملی نفت ایران محصولات نفتی خریداری کرده‌اند تا به امارات متحده عربی منتقل کنند و از این رو مشمول تحریم‌های واشینگتن خواهند شد.

این اقدام ایالات متحده تنها یک روز پس از تحریم‌های این کشور علیه برخی از شرکت‌های آفریقای جنوبی و چین به اتهام خرید نفت و محصولات پتروشیمی ایران صورت گرفته و نشان از آن دارد که واشینگتن به رغم درخواست‌های چین و دیگر کشورها برای لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، قصد ندارد از «سیاست فشار حداکثری» خود صرفنظر کند.

سیاست «فشار حداکثری» ایالات متحده بر ایران به دنبال خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای با تهران موسوم به «برجام» شکل گرفت که هدف از آن توقف برنامه‌های اتمی و موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی عنوان شده است.

با این حال بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران که طبق آمار رسمی تا روز پنج‌شنبه ۱۲۸۴ قربانی بر جای گذاشته است، باعث شد که چین، روسیه و ایران خواستار لغو تحریم‌ها شوند.

به تازگی روزنامه گاردین نیز در گزارشی عنوان کرده که دولت بریتانیا «در محافل خصوصی» به ایالات متحده فشار می‌آورد از شدت تحریم‌های ایران بکاهد تا از این طریق به ایران در مبارزه با شیوع فزاینده ویروس کرونا یا کووید ۱۹ کمک شود.

تهران می‌گوید که تحریم‌ها مانع کمک‌رسانی دیگر کشورها شده و توان اقتصادی آن را برای مقابله با بحران ویروس کرونا تضعیف کرده است.

آمریکا اگرچه تاکید دارد که تحریم‌ها شامل کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی نمی‌شود، اما در رابطه با اموری مثل فروش نفت ایران تاکنون انعطافی نشان نداده است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز در اطلاعیه روز پنج‌شنبه خود عنوان کرده که «رژیم ایران از عواید فروش محصولات نفتی و پتروشیمی خود برای حمایت مالی از گروه‌های نیابتی تروریستی استفاده می‌کنند، به جای آن‌که این عواید را خرج بهداشت و سلامت مردم خود کند».

بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، صادرات نفت ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه به طور متوسط ۲۵۰ هزار بشکه در روز بوده است، در حالی که در بودجه سال جاری کشور این رقم ۱.۵ میلیون بشکه و در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

ایران برای سال آینده میلادی درآمد ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری از بابت صادرات نفت خام پیش‌بینی کرده است، اما اگر حجم و قیمت نفت صادراتی ایران در سطح کنونی باقی بماند، کل درآمدهای نفتی برای سال آینده حدود ۲.۳ میلیارد دلار خواهد بود و کمتر از ۱۳ درصد رقمی که در بودجه لحاظ شده است، تحقق خواهد یافت.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.