احتمال افت ۲۰ درصدی تقاضای جهانی نفت

شنبه, 9ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

میدان نفتی کورچاگین در دریای خزر

میدان نفتی کورچاگین در دریای خزر

فاتح بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید به خاطر خانه‌نشین شدن ۳ میلیارد جمعیت جهان، احتمالا در سال جاری میلادی، تقاضای نفت حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

این رقم معادل ۲۰ درصد از کل نفت مصرفی جهان است.

حدود دو هفته قبل، آژانس طی گزارشی گفته بود در ماه‌های ابتدایی سال تقاضای جهانی نفت حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته که ۱.۸ میلیون بشکه آن به خاطر افت مصرف چین بوده است.

چین خاستگاه اولیه شیوع ویروس کروناست، اما آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد در حالی که آهنگ رشد شمار مبتلایان جدید در چین با سرعت کاهش یافته، اما موارد جدید ابتلا در دیگر کشورها، خصوصا اروپا و آمریکا اوج گرفته است.

بر اساس آخرین آمارها، هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که کمتر از ۸۱ هزار نفر آنها چینی هستند.

روز جمعه شمار مبتلایان در آمریکا از چین نیز پیشی گرفت و به حدود ۸۶ هزار نفر رسید. شمار مبتلایان در ایتالیا هم از ۸۰ هزار نفر عبور کرده و می‌رود که از چین پیشی بگیرد.

بسیاری از کشورها، قرنطینه عمومی اعلام کرده و مردم را وادار به ماندن در خانه کرده‌اند، از جمله هند با بیش از ۱.۳ میلیارد جمعیت.

پارسال یک چهارم از انرژی مصرفی جهان در بخش حمل و نقل مصرف می‌شد، اما اکنون بخش اعظم پروازهای بین‌المللی لغو شده و با توجه به خانه‌نشینی بیش از یک سوم جمعیت جهان، مصرف سوخت خودروها و وسائل نقلیه عمومی نیز به شدت کاهش یافته است.

اوایل ماه جاری میلادی، اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه بر سر کاهش دوباره تولید نفت به توافق نرسیدند و باعث شد قیمت نفت برنت از ۷۰ دلار در ابتدای سال جاری به ۲۶ دلار در روزهای کنونی سقوط کند.

شرکت مشاور انرژی وودمکنزی پیش‌بینی کرده با قیمت‌های کنونی نفت، ۱۰ درصد از نفت تولیدی جهان صرفه اقتصادی ندارد و اگر قیمت‌ها به ۱۵ دلار سقوط کند، تقریباً یک چهارم تولید از میادین فعال نفتی جهان زیان‌ده خواهد شد.

بسیاری از شرکت‌های آمریکایی به خاطر هزینه بالای تولید نفت شیل در این کشور با خطر ورشکستگی مواجه شده‌اند.

کیریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه روز جمعه اعلام کرد اگر کشورهای بیشتری به ائتلاف اوپک و اعضای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش تولید نفت ملحق شوند، مسکو آماده از سرگیری مذاکرات است.

وی به کشور خاصی اشاره نکرد، اما آمریکا با تولید بیش از ۱۲ درصد از نفت جهان، می‌تواند گزینه اصلی برای الحاق به این ائتلاف باشد.

آمریکا طی سه سال گذشته، در حالی که اوپک و کشورهای هم‌پیمان برای افزایش قیمت نفت تولید خود را به شدت کاهش داده بودند، تولید روزانه نفت را بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش داده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.