نوشیدن مرگ؛ مشروب تقلبی جان ۷۹ نفر در فارس را گرفت

یکشنبه, 10ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

الکل صنعتی و مشروب دست‌ساز هم‌چنان قربانی می‌گیرند. اورژانس استان فارس از مرگ ۷۹ نفر و ۶۴۲ مورد مسمومیت الکلی خبر داد. یک مقام قضایی قم می‌گوید به خاطر اعتقادات، تنها دو نفر در این شهر از مصرف مشروب تقلبی درگذشته‌اند.

    
Bildgalerie Alkohol in Iran (FARS)

مدیر روابط عمومی اورژانس استان فارس اعلام کرده که تا صبح یکشنبه دهم فروردین، ۶۴۲ مورد مسمومیت با الکل در این استان ثبت شده که ۷۹ نفرشان درگذشته‌اند. حسن همتی گفته که مسمومیت‌ از مشروب تقلبی در سطح استان وجود دارد اما اکثر موارد در شیراز بوده است: «این افراد مشروبی مصرف کرده‌اند که در ترکیب آن الکل صنعتی به کار رفته بود.»

محمد جواد مرادیان، رئیس اورژانس فارس نیز رده سنی مسموم شدگان را بین ۲۰ تا ۴۰ سال عنوان کرده و افزوده که شماری از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌ شده‌اند: «۵۶۳ مورد از این افراد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تحت مداوا هستند.»

مرادیان یادآوری کرده که مصرف الکل هیچ اثری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد و از مردم خواسته فریب تبلیغات مربوط به این موضوع را نخورند.

هم‌زمان فرمانده انتظامی استان فارس از دستگیری ۸ نفر از عاملان اصلی تهیه و توزیع مشروب دست ساز و تقلبی خبر داد. خبرگزاری تسنیم نوشت، نیروهای اطلاعات سپاه فجر در روزهای گذشته ۵۰ هزار لیتر مشروب کشف کرده‌اند.

احمد عظیمی‌، بازپرس ویژه قتل دادسرای مرکز استان قم نیز از فوت دو نفر در پی مصرف مشروب تقلبی خبر داده و گفته است: «با توجه به زمینه اعتقادی مردم قم و اطلاع رسانی به موقع در باره بی‌اثر بودن مشروب بر ویروس کرونا، شاهد تنها چهار مورد ابتلا به مسمومیت الکلی در استان بوده‌ایم که متاسفانه دو مورد آن به فوت منجر شده است.»

عظیمی افزوده که تبلیغات فضای مجازی در این زمینه، با هدف تخریب اعتقادات مردم صورت می‌گیرد.

آمارهای اعلام شده در یک ماه گذشته نشان می‌د‌هند که بیش از ۳۰۰ نفر در استان‌های مختلف ایران به دلیل مصرف مشروب تقلبی جان باخته و دستکم ۲۳۰۰ نفر نیز دچار مسمومیت الکلی‌ شده‌اند. شماری افراد الکل اتیلیک را غرغره کرده‌اند و برخی نیز الکل متیلیک (الکل صنعتی) خورده‌اند که مرگبار است.

این نوع مسمومیت و مرگ در اکثر شهرها و شهرستان‌های ایران ثبت شده اما آمار استا‌ن‌های فارس و خوزستان در صدر قرار دارد. چند روز قبل معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد که ۲۳۰ نفر از اول اسفند تا سوم فروردین به دلیل خوردن متانول مسموم شده‌‌اند که ۲۰ نفرشان فوت کرده‌اند. روزبه رجایی اعلام کرد که بیشتر مسموم شدگان جوانان زیر ۴۵ سال و از تبریز و اهر هستند و بین‌شان بیمار زن هم هست.

محلول ۷۰درصدی اتانول یا الکل متیلیک برای ضدعفونی و مصرف خارجی به کار می‌رود. متانول یا الکل صنعتی، ماده‌ای مرگبار است که در صنعت رنگ‌سازی، تولید چسب، ضد یخ یا محصولات شیمیایی مختلف از آن استفاده می‌شود و حتی مصرف خارجی آن باید با دستکش و ماسک باشد.

خوردن متانول یا الکل چوب عوارضی از جمله سرگیجه، تهوع، تنگی نفس، شکم درد، تاری دید و نابینایی دارد. با گذشت ۲۴ ساعت از مصرف مشروب تقلبی و دست ساز و تجزیه متانول در کبد، بیمار دچار تشنج و حمله قلبی می‌شود. کسی که از چنین مسمومیتی جان به در ببرد، تا آخر عمر با مشکلات کلیوی، کبدی و بینایی روبرو خواهد بود.

مقامات پزشکی هشدار داده‌اند که آمار مرگ در اثر مصرف مشروب تقلبی در پاره‌ای شهرها از آمار مرگ بر اثر کرونا پیشی گرفته است.

در این میان، معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی از ورود یک نوع الکل‌ تقلبی و کشنده به بازار خبر داده و در اطلاعیه‌ای گفته که این الکل تقلبی با نام تجاری پارس الکل به عنوان اتانول ۹۶درجه عرضه شده در حالی که متانول خالص ۹۷درجه است: «این الکل نه تنها خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارد بلکه با جذب از راه پوست باعث کوری و مرگ شده و بسیار سمی و خطرناک است.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.