آمریکا مخالف پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران است

چهارشنبه, 20ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن
دولت آمریکا با افزایش فشارها برای تقلیل تحریم‌های ایران به علت شیوع کرونا روبروست
دولت آمریکا با افزایش فشارها برای تقلیل تحریم‌های ایران به علت شیوع کرونا روبروست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بی‌بی‌سی فارسی گفته ایالات متحده موضع خود را برای “صندوق بین‌المللی پول و جهان” روشن کرده و مخالفت خود با هرگونه تخصیص وامی به ایران را اعلام کرده است.

ایران منتظر تصمیم صندوق بین‌المللی پول درباره تقاضای وام خود است که به علت وضعیت اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا درخواست کرده است.

مورگان اورتگاس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، هفتم آوریل، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “ما موضع خود را برای صندوق بین‌المللی پول و جهان مشخص کردیم که به عقیده آمریکا هرگونه کمک مالی به رژیم ایران به دست مردم این کشور نخواهد رسید، سابقه آنها نمایان است، و آنها چنین پولی را در جیب خود و برای کمک به گروه‌های نیابتی تروریست خود در خاورمیانه صرف خواهند کند.”

ایران از صندوق جهانی پول درخواست ۵ میلیارد دلار کمک فوری کرده و می‌گوید می‌خواهد از آن برای مصائب ناشی از اپیدمی ویروس کرونا استفاده کند.

روز سه‌شنبه همچنین معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ایران در مصاحبه با تلویزیون سی‌ان‌ان شایعه رد درخواست وام دولت حسن روحانی از صندوق بین المللی پول را رد کرد.

محمد نهاندیان که از طریق اسکایپ با سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد تصریح کرد درخواست ایران به جریان افتاده و مراحل خود را می‌گذراند. وی تاکید کرد که “بسیاری از کشورها از آن حمایت کرده‌اند.”

آقای نهاوندیان همچنین گفت که “ادعای آمریکا” که تحریم ها شامل غذا و دارو نمی شوند ادعای نادرستی است و “حرف و عمل آمریکا باید با هم مطابقت داشته باشد.”

معاون رییس جمهوری ایران همچنین از “شفافیت کامل” دولت درباره شیوع کرونا سخن گفت و افزود که “ما بر سر جان مردم معامله نمی کنیم، و سیاست ما بیانگر این است که جان مردم به اندازه حیات اقتصادی آن ها برای ما اهمیت دارد.”

ایران با ۶۲ هزار و ۵۸۹ مبتلا به ویروس کرونا بیش‌ترین شمار ابتلا به کووید-۱۹ را در خاورمیانه ثبت کرده است. همچنین وزارت بهداشت تاکنون از مرگ ۳ هزار و ۸۷۲ تن خبر داده است.

دولت ایالات متحده آمریکا پیش‌تر به ایران پیشنهاد ارسال کمک‌های پزشکی و نیروی درمانی کرده بود. این پیشنهاد با واکنش منفی تهران رو به رو شد. مقامات وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که کمک‌های پزشکی و دارو شامل فهرست تحریم‌های اقتصادی نمی‌شود.

 

همزمان روز سه‌شنبه گزارش شد در ادامه تاثیر تحریم‌های ایران بر توان این کشور برای مقابله با بحران کرونا، ۲۴ دیلپمات ارشد و مقام دفاعی غربی، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواهان لغو تحریم‌های پزشکی و کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران شدند، تا شاید بتوان مانع مردها هزاران نفر شد. از جمله امضا کنندگان نامه،فدریکا موگرینی، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیر کل پیشین سازمان جهانی بهداشت، و دیپلمات‌های ارشد دوران ریاست جمهوری بوش، کلینتون و اوباما هستند.

ظریف: ایران به صدقه ترامپ نیاز ندارد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است که ایران نیازی به “صدقه” دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ندارد.

آقای ظریف در توییتر خود نوشته “ایران از نظر منابع انسانی و طبیعی، غنی است. ما نیازی به صدقه‌دادن ترامپ نداریم، کسی که مجبور است دستگاه تنفس مصنوعی را از منابعی که خودش تحریم کرده خریداری کند.”

اشاره او به خرید ماسک روسیه از آمریکا است. ایالات متحده این کشور را تحریم کرده است.

وزیر خارجه ایران گفته “چیزی که ما از او (ترامپ) می‌خواهیم، این است که به ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات ایران، خرید نیازها، دریافت‌ها و پرداخت‌های آن پایان دهد”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.