رادیو اسرائیل: علت تعطیل کردن نیروگاه اتمی بوشهر

سه شنبه, 26ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

nuclearPlant_041320.jpg

رادیو پیام اسرائیل – در رابطه با تعطیلی ناگهانی نیروگاه اتمی بوشهر، برخی آشنایان امور ارزیابی می کنند که ممکن است این کوره با یک مشکل اساسی روبرو شده باشد که اگر به موقع رسیدگی نشود موجب وقوع انفجار و یک فاجعه بزرگ انسانی گردد. ولی مقامات حکومت ایران ادعا می کنند که بسته شدن این نیروگاه به علت لزوم برخی تعمیرات و تغییرات و همچنین عوض کردن یک سوم از میله های سوخت اتمی می باشد.

نیروگاه اتمی بوشهر از روز گذشته (یکشنبه) از کار افتاد و مقامات رسمی می گویند که حدود سه ماه ادامه خواهد یافت.

برخی منابع خبری آشنا به امور نیروگاه های هسته ای در جهان می گویند که ممکن است یک نقص فنی اساسی روی داده که اگر به موقع رسیدگی و برطرف نشود، ممکن است موجب انفجار اتمی و وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ گردد.

برپایی این نیروگاه را در دوران پهلوی، یک شرکت معتبر آلمانی به عهده گرفت و ساخت آن را تکمیل کرد، ولی پیش از آن که ماشین آلات لازم در آن جا نصب شود، خمینی حکومت را در ایران به دست گرفت و شرکت آلمانی کنار گذاشته شد. پس از سال ها بحث و بررسی، بالاخره تکمیل نیروگاه به اتحاد شوروی واگذار گردید که آن رژیم نیز پس از چندی فروپاشید و اجرای آن به جمهوری روسیه انتقال یافت.

ساخت این نیروگاه حدود ده سال پیش پایان یافت و سال بعد به کار افتاد.

در آن هنگام، برخی کارشناسان امور نیروگاه های اتمی ابراز نگرانی کرده بودند که ساختمان نیروگاه بر اساس ماشین آلات آلمانی طراحی شده بود و ممکن است برای دستگاه های ساخت اتحاد شوروی مناسب نباشد.

در آن هنگام، روسیه نیز ناچار شد به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی، ساخت برخی از دستگاه های حساس و اساسی را به جمهوری اوکراین واگذار کرد.

این مشکلات فنی موجب شدت گرفتن نگرانی کارشناسان گردید. ولی حکومت اسلامی ایران با نادیده گرفتن توصیه های کارشناسی نیروگاه را گشود و به تامین برق پرداخت.

رئیس نیروگاه بوشهر، رضا بنازاده، امروز (دوشنبه) با تایید این خبر که نیروگاه از روز گذشته از کار افتاده است، ادعا کرد که هدف انجام بازرسی های لازم و همچنین تعمیرات و بررسی تجهیزات اساسی می باشد و در همین فرصت، یک سو از میله های سوخت هسته ای نیز عوض خواهد شد.

بنازاده، توضیحات بیشتری در مورد ماهیت بازرسی ها و تعمیراتی که باید انجام شود، و بررسی دقیق دستگاه های حساس کوره اتمی توضیحاتی نداد.

آشنایان امور اتمی، درباره خطرات نیروگاه اتمی بوشهر، سه نگرانی اساسی را مطرح ساخته بودند که به هیچ یک از آنها توجهی نشده است.

آن ها گفته اند که تاسیسات نصب شده توسط کارشناسان روسی، برای ساختمانی که آلمانی ها برپا کردند، مناسب نبوده است.

نگرانی دوم آن است که روسیه پروژه ای را که تکمیل آن قاعدتا باید بین یک سال تا دو سال باشد، حدود نوزده سال به درازا کشاند و در این مدت، بسیاری از تکنولوژی ها تغییر کرد که روسیه همه آن ها را نادیده گرفت.

علت سوم نگرانی آن است که قطعات مختلف دستگاه ها در چند جمهوری در اتحاد شوروی ساخته شد که هماهنگی های لازم را با هم نداشتند. بخش اصلی دستگاه ها در جمهوری اوکراین تولید گردید.

در نگرانی دیگری که تعیین میزان درستی آن دشوار است، گفته شده که مهندسین ایرانی فاقد تجربه لازم برای مواظبت از سرپوش روی کوره بوده اند که از سرامیک ساخته شده و اگر ترک بردارد، تشخیص آن مستلزم استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته است.

با آن که بهای راه اندازی کوره اتمی هشتصد میلیون دلار تعیین شده بود، که خود این مبلغ نیز بسیار گزاف به نظر می رسد، روسیه سرانجام بیش از یک میلیارد و دویست میلیون میلیون دلار از ایران پول گرفت. یعنی پنجاه درصد بیشتر از بهای تعیین شده، از ایران پول گرفت و استدلالش آن بود که به تعویق افتادن احداث نیروگاه و همچنین فروپاشی شوروی و تورم مالی در جهان، مقدار هزینه ها را بیش از پنجاه درصد افزایش داده است.

تعطیل سه ماهه نیروگاه، نشان می دهد که نیروگاه بوشهر به تعمیرات اساسی نیاز دارد. یک کارشناس امور به رادیو پیام اسرائیل گفت که این احتمال را نیز نباید نادیده گرفت که تعطیلی نیروگاه مدت طولانی تری ادامه یابد و در چنین صورتی، ایران در ماه های گرم تابستان، با مشکل اساسی تامین برق کولرها روبرو خواهد شد.

خبر بسته شدن نیروگاه اتمی، نخستین بار روز گذشته در سامانه خبری “میزان” وابسته به قوه قضائیه انتشار یافت.

رئیس نیروگاه به خبرنگار تسنیم گفت که تعطیلی به آن علت نبوده که شماری از کارمندان و کارگران به کورونا مبتلا شده اند. بنازاده گفت که همه تاسیسات نیروگاه ضد عفونی شده است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.