اقتصاددان داخل کشور: +۷۵ درصد جمعیت دچار فقر معیشتى هستند + کارگران زباله‌گردی می‌کنند

سه شنبه, 9ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

jamsaz.jpg

انتخاب – یک اقتصاددان معتقد است، اکثر اقتصاددانان جهان بر این باورند که استمرار قرنطینه خانگی در قیاس با بازگشایی کسب وکارها در زمان بحران کرونا خطرات کمتر جانی و اقتصادی را در بر خواهد داشت.

محمود جام‌ساز، کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با تاثیرات بحران فراگیری ویروس کرونا بر اقتصاد ایران به خبرنگار «انتخاب» گفت: «در نتیجه شیوع کووید -۱۹ اقشار متوسط، متوسط به پایین، حقوق‌بگیران، اقشار کم درآمد و دارای حقوق ثابت که قبل از کرونا نیز مشکلات معیشتى، مالی، آموزشی و بهداشتی زیادی داشتند، اکنون صدمه بزرگی را متحمل شده‌اند. در چنینی شرایطی اعطای وام یک میلیونی دولت به یارانه‌بگیران به یک شوخی می‌ماند. یک میلیون به اقشار یارانه‌بگیر داده شود و بعد به مدت ۳۰ ماه از مقدار یارانه دریافتی آن‌ها ماهانه مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر شود، در حالی‌که منابع مهم درآمدى کشور متعلق به مردم است و قانون اساسى دولت را مکلف کرده که این منابع یا انفال را در راستاى حفظ مصالح ملى و آسایش و رفاه مردم هزینه کند اما دولت در زمان وقوع چنین بحران فاجعه بارى که بسیارى از مردم را از هستى ساقط کرده و تعداد کثیرى را در فقر معیشتى و فلاکت و نا امیدى بیشتر نسبت به آینده فرو برده و بیکارى را افزون ساخته، به جاى اعطاى کمک هاى بلاعوض از محل منابع مردمى مبادرت باعطاى وامى نموده که آن را از مردمى که لنگ معیشت خود ناشى از بى تدبیرى و بی‌خردى و فساد در سیاستگذارى هاى اقتصادى و اجتماعى باز پس گیرند.»

کارگران بیکار در فسا زباله‌گردی می‌کنند؛‌ اوج‌گیری مشکلات معیشتی

ایران اینترنشنال – هم‌زمان با افزایش هشدارها درباره وخیم شدن وضعیت معیشتی و درآمدی کارگران طی بحران کرونا؛ هادی محدود، عضو شورای کارگری کارخانه قند فسا در استان فارس، می‌گوید کارگران بیکار این مجتمع «زباله‌گردی» می‌کنند و به «فروش ضایعات» می‌پردازند.

محدود روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا ضمن اشاره به بیکار شدن کارگران این کارخانه گفت: «این افراد تنها با پول یارانه امور خود و خانواده را می‌گذرانند،‌ این در حالی است که بعضی از کارگران هم برای کسب درآمد به کارهایی مانند زباله‌گردی و خرید و فروش پلاستیک کهنه و مواد ضایعاتی روی آورده‌اند.»

به گفته او،‌ دست‌کم ۱۴۰ نفر از کارگران این کارخانه حقوق و مطالبات چند ماه را دریافت نکرده‌اند.

محدود ضمن رد اظهارات مقام‌های دولتی مبنی بر فعال این مجتمع اضافه کرد: «مسئولان کارخانه مقداری آهن‌آلات و‌ میوه درخت پرتقال محیط کارخانه را فروختند و حقوق آبان‌ماه تعدادی از کارگران را پرداخت کردند.»

پیش از این علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت ایران،‌ در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد اظهار کرده بود که در پی تعطیلی و بحران کرونا در ایران بیش از سه میلیون شاغل رسمی و چهار میلیون شاغل غیررسمی در معرض اخراج قرار گرفته‌اند.

به گفته او، شمار کارگاه‌های متوقف‌شده بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد است.

عضو شورای کارگری کارخانه قند فسا در ادامه گفته که مراجعه به سازمان‌های دولتی برای پیگیری حقوق کارگران این کارخانه نتیجه‌ای نداشته است.

به گفته او،‌ مدیر این کارخانه هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

حسن آرگیو،‌ فرماندار فسا،‌ در این‌باره گفت: «در سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده توانستیم مالک کارخانه را از زندان آزاد کنیم و به او تاکید کردیم که مشکلات کارگران را حل کند،‌ که متاسفانه تا الان کاری برای کارگران انجام نداد.»

هم‌زمان با تشدید تنگنای اقتصادی دولت در پی تحریم‌های بین‌المللی و بحران کرونا طی ماه‌های اخیر مشکل پرداخت تسهیلات به اقشار کم‌درآمد و حقوق کارگران بیش از پیش تشدید شده است.

افزایش اعتراض‌ در شهرستان‌ها

طی هفته‌های گذشته، در برخی نقاط کشور کارگران برای پیگیری حقوق و مطالبات مالی خود دست به تحصن و اعتراض زده‌اند.

حدود سه هزار نفر از کارگران مشغول به کار در تونل‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان روز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه در سه شهرستان راور،‌ کوهبنان و زرند کار خود را تعطیل کرده و دست به تجمع در مقابل دفاتر ائمه جمعه و فرمانداری زدند.

روز دوم اردیبهشت‌ نیز جمعی از کارگران فاز دو پالایشگاه آبادان در اعتراض به تعویق پرداخت مطالبات مزدی خود تجمع اعتراضی برپا کردند.

در استان آذربایجان غربی دبیر خانه کارگر از بیکاری طیف وسیعی از کارگران خبر داده و در خوزستان نیز کارکنان اداره برق در بهبهان دست به اعتراض زدند.

آخرین مورد این اعتراض‌ها نیز در مجتمع نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و با دست کشیدن از کار از سوی ۵۰۰ تن از کارگران اتفاق افتاد.

در حالی که هم‌زمان با این اعتراض‌ها انتقاد به عدم حمایت کافی از سوی دولت نیز ادامه دارد؛ حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری،‌ در واکنشی گفته بود: «توان دولت این مقدار بوده است.»

دولت ایران برای خانواده‌های تحت فشار تسهیلات ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته است.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.