نامه ۳۴۱ فعال زن به رفسنجانی و خاتمی در باره زندانیان سیاسی

جمعه, 14ام تیر, 1392
اندازه قلم متن

zendanian-siasi

۳۴۱ فعال زن اصلاح‌طلب در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق نوری، حسن خمینی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی، از وضعیت رهبران جنبش سبز ایران در حصر ابراز نگرانی کرده و در عین حال خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده‌اند.

به گزارش کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در این نامه آمده است: «طی چهار سال گذشته زنان و مردان و جوانانی از این دیار مظلومانه و با رفتارهای غیر حقوقی و اشکال بعضا غیرقانونی بازداشت موقت (دوره‌های طولانی و بسیار آزارنده)، محاکمه و محکوم شده‌اند.»

زنان امضاکننده این نامه با اشاره به حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، ضمن اظهار این‌ که «ایام و مناسبت‌های» پس از انتخابات ریاست جمهوری فرصتی بود تا زندانیان سیاسی آزاد شوند، افزودند: «ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت بانوی در حصر و نیز همه عزیزان دربند، به‌ویژه زنان و مادران زندانی، از حضرات عالی درخواست داریم کلیه مساعی خویش را برای آزادی همه این عزیزان به کار بندید.»

معصومه ابتکار، زهرا اشراقی، فاطمه تندگویان، سهیلا جلودارزاده، فاطمه راکعی، فخرالسادات محتشمی‌پور و الهه کولایی از جمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از اوایل اسفند سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به‌ سر می‌برند. مهدی کروبی از دیگر رهبران مخالفان حکومت ایران نیز شرایطی مشابه با آقای موسوی دارد.

در عین حال پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌ برانگیز ۱۳۸۸، ده‌ها تن به اتهام‌های سیاسی بازداشت شدند که شماری از این افراد همچنان در زندان به سر می‌برند.

فعالان حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری تاکنون بارها خواستار آزادی زندانیان بازداشت شده پس از وقایع ۱۳۸۸ و سایر زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند.

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی تأکید دارند که در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد.

محمود احمدی‌نژاد خردادماه سال ۱۳۸۸ گفته بود که در ایران عنوانی به نام «زندانی سیاسی» وجود ندارد. وی مردادماه ۱۳۹۰ نیز گفت: «در ایران کسی به خاطر اظهار نظر در زندان نیست.»

غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، تیرماه ۱۳۹۱ گفته بود: «در ایران اصلا زندانی سیاسی نداریم، بلکه این زندانیان، امنیتی هستند.»

جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، نیز در همین تاریخ اظهار کرده بود در ایران زندانی سیاسی «وجود ندارد».

با این‌ حال پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران درخواست‌های بسیاری از آقای روحانی مبنی بر تلاش برای آزادی این سه چهره به همراه دیگر زندانیان سیاسی مطرح شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. رعایت حقوق شهر وندان مراعات اعلامیه حقوق بشر در جمهوری اسلامی معنی و مفهومی ندارد.در واقع حکومتی که در ایران وجود دارد حکومتی است دین سالار وواپس گرا.در یک چنین حکومتی انسان ها ی فرهیخته وشهر وندان ازاد اندیش جا ومکانی ندارند. با این همه دفاع از زندانیان سیاسی باید در سر لوحه کلیه فعالیت های ازاد اندیشان وازادیخوا هان وانسان دوستان قرار یگیرد.باشد تا روزی بتوانیم با یکدلی وهمبستگی همه معتقدان به دموکراسی و ازادی ایرنی ازاد واباد وخالی از هر گونه زجر شکنجه بنا کنیم. علی گوشه