مرکز آمار ایران: نرخ تورم خوراکی‌ها در سال گذشته از ۴۲درصد گذشت

پنجشنبه, 18ام اردیبهشت, 1399
اندازه قلم متن

شیوع ویروس کرونا بر مشکلات پیش روی اقتصاد ایران افزوده است

شیوع ویروس کرونا بر مشکلات پیش روی اقتصاد ایران افزوده است

مرکز آمار ایران نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال گذشته را ۴۲.۶ درصد اعلام کرد که به‌نسبت سال پیش از آن بین ۳۴ تا ۳۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از مرکز آمار ایران که روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، منتشر شده، نرخ تورم گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در سال ١٣٩٨ در کل ایران ۴۲.۶ درصد، در مناطق شهری ۴٢.٧ درصد و مناطق روستایی ۴٢.٢ درصد بوده است.

بنا به این گزارش، نرخ تورم گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در سال ١٣٩٨ نیز برای کل کشور ٣١.۴ درصد، مناطق شهری ٣١.١ درصد و مناطق روستایی ٣٣.۵ درصد بوده است.

پیش از این، مرکز آمار با انتشار گزارشی، تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۸ را ۳۴.۸ درصد اعلام کرده بود، اما پس از آن متن نامه عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، به رئیس قوه قضائیه منتشر شد که در آن جدولی از برآورد بانک مرکزی از تورم سال‌های گذشته منتشر شده بود و تورم اسفند پارسال ۴۱.۲ درصد عنوان شده بود.

آمارهای رسمی ایران همواره محل تردید محافل کارشناسی است و برآورد نهادهای متفاوت معمولاً در تضاد با یکدیگر است.

صندوق بین‌المللی پول تورم سال ۲۰۱۹ ایران را ۴۱.۱ درصد ارزیابی کرده و پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در ایران در پایان سال ۲۰۲۰ به ۳۴.۲ درصد برسد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.