رانندگان و مسافران از افزایش نرخ تاکسی می‌گویند: دست حکومت در جیب مردم است

یکشنبه, 4ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

«پرده بین صندلی‌های عقب و جلو، که به ده درصد ما هم نرسید به‌جز آن‌هم، فقط دو عدد دستکش و یک عدد ماسک و یک شیشه آب ژاول به‌عنوان تجهیزات بهداشتی، به ما دادند که برای دو روز کافی بود. حالا از فردا هم که کرایه‌ها گران می‌شوند با مسافرها جروبحث داریم.»

«محمدحسین»، سی‌وچهارساله و راننده تاکسی است. اشاره او به افزایش نرخ کرایه تاکسی‌هاست که قرار است از دوشنبه پنجم خرداد اجرا شود.

«علی‌رضا قنادان»، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهر تهران دو روز پیش از افزایش ۲۳ درصدی نرخ تعرفه تاکسی پس از عید فطر خبر داد. قنادان با بیان این‌که چاپ برچسب تعرفه جدید خودروهای تاکسی آغاز شده است، گفت: «به‌تدریج این برچسب‌ها طی روزهای آتی بین خطوط مختلف توزیع خواهند شد.»

محمدحسین اما می‌گوید: «تا زمانی که افزایش کرایه‌ها جا بیفتد و برچسب‌ها برسد حتما سر کرایه با چند نفری بحثمان می‌شود و دست‌آخر کرایه اضافی را پرت می‌کنند و فحش می‌دهند و می‌گویند خرج دوا و درمان شود و در را می‌کوبند.» می‌خندد و حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد: «دیگر این صحنه‌ها بعد از چند سال رانندگی برایم مثل فیلم تکراری شده است. با جزییات می‌دانم چه بر سرم می‌آید. مردم اگر برای گرانی هیچ‌چیز اعتراض نکنند به گرانی کرایه تاکسی حتما اعتراض می‌کنند.»

روز ۱۶ اسفند سازمان تاکسی‌رانی اعلام کرد محلول ضدعفونی‌کننده به‌صورت رایگان در اختیار رانندگان قرار می‌دهد اما محمدحسین می‌گوید محلولی که تاکسی‌رانی در اختیار آن‌ها قرار داده کفاف دو روز را می‌دهد و برای ضدعفونی کردن مابقی روزها باید خودشان محلول و مواد ضدعفونی‌کننده تهیه کنند.

شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زندگی محمدحسین و دیگر رانندگان تاکسی را تحت‌تاثیر قرار داده است. طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا و سازمان تاکسی‌رانی، آن‌ها موظف بودند از ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده و کاور جداکننده صندلی استفاده کنند و در صندلی عقب به‌جای سه مسافر تنها دو مسافر سوار کنند: «مقداری از درآمد ما به خاطر سوار نکردن مسافرعقب کم شده بود. خرج خریدن ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده هم به مخارجمان اضافه شده. طرح ترافیک را هم که برداشته بودند و به همین دلیل مردم بیشتر از ماشین شخصی استفاده می‌کردند و مسافر کم شده بود و عملا ۶۰ درصد از درآمد ما کم شده بود. حالا شاید بعد از تعطیلات عید فطر که طرح ترافیک دوباره اجرا می‌شود، وضعیت بهتر شود.»

سازمان تاکسی‌رانی اعلام کرده بود که مسافران تاکسی برای کمک‌معیشت رانندگان سعی کنند کرایه نفر چهارم را تقسیم و بپردازند. صادق حدودا ۶۰ ساله است و در خط انقلاب-ولی‌عصر کار می‌کند و می‌گوید: «تاکسی‌رانی باید به راننده‌هایش می‌رسید نه این‌که پرداخت کرایه نفر چهارم را به مردم بسپارد. البته اینجا ایران است و حکومت مدام دستش در جیب مردم بدبخت است؛ اما خب مردم هم ندارند. اگر ما خودمان کرایه نفر چهارم را در این روزها تقسیم نکنیم کسی خم به ابرو نمی‌آورد.»

«تارا»، پرستار است و یکی از افرادی است که در این مدت بارها با تاکسی به محل کارش رفته است. او می‌گوید: «کرایه مسیر روزانه من ۳۵۰۰ تومان است بعد از قرنطینه خیلی نانوشته این کرایه یک‌باره به ۴۵۰۰ تومان شد و تقریبا هرروز یک دعوا و جروبحث بین راننده با مسافر می‌بینم. راننده‌ها می‌گویند دولت به ما گفته است که به‌جای ۴ نفر ۳ نفر سوار کنید و کرایه یک نفر دیگر را بین مسافران تقسیم کنید. مسافران هم می‌گویند دولت غلط کرده از کیسه خلیفه زر می‌بخشد.»

«صادق» اما می‌گوید: «ما واقعا در خطر ابتلا به بیماری بودیم. می‌دانید ۳۰۰ راننده تاکسی در ایران به کرونا مبتلا شده؟ اما باید کار کنیم، احتیاج داریم اگر یک روز با همین ماشین فکستنی کار نکنم هیچ‌کس یک قرص نان برایم نمی‌خرد.» بعد شروع به خواندن شعر احتیاج می‌کند: «آنکه شیران را کند رو به مزاج، احتیاج است، احتیاج است، احتیاج.» با خنده می‌گوید: «البته ما هیچوقت شیر نبودیم یک راننده تاکسی پیر بودیم.»

طبق آخرین آمار ارائه‌شده از سوی تاکسیرانی بیش از ۴۵۰ راننده تاکسی در کل کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که از میان آن‌ها ۳۱ نفر جان‌باخته‌اند.

صادق می‌گوید: «با همه این حرف‌ها بازهم فردا که کرایه‌ها گران شود بازهم مسافران جروبحث می‌کنند.» تارا اما می‌گوید: «بیست‌وسه درصد ۳۵۰۰ تومان حدودا می‌شود ۴۳۰۰ اما راننده‌های خطی که من سوار می‌شوم در ایام شیوع کرونا خودشان کرایه را به ۴۵۰۰ افزایش داده بودند. کاش دیگر گران نکنند و طبق برچسب تعرفه از مردم کرایه بگیرند.»

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.