ویدئوئی دیدنی از سخنرانی دکتر مصدق در دیوان بین‌المللی دادگستری(دادگاه لاهه) به فرانسوی

جمعه, 9ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

هیچ وکیل خارجی حاضر به نوشتن لایحه نمی ‌شد. سوزر هال راهنمای تز دکترای مصدق قبول کرد اما به دادگاه نیامد، وقتی هم هیات به لاهه رفت ، قبل از آماده کردن نطق تقریبا همه برای هواخوری بیرون رفتند و خود مصدق به تنهایی نطق را آماده کرد.

حسیبی نوشته است: وقتی از لاهه برمی گشتیم ایران به جز مصدق مابقی که انگار دغدغه شان بیشتر گشت و گذار بود مشکل اضافه بار داشتن: بقایی ۵۸ کیلو،سپهبدی ۳۳ کیلو، فاطمی و نوبخت که روزنامه نگار بودند ۳۷/۵،…بقایی یک چمدان سنگین را به عنوان دستی معرفی و مانع توزین شد با این همه ۴۲/۵ کیلو اضافه بار داشت.

بیشتر اعضای هیات نمایندگی ایران در لاهه سیاهی لشگر بودند به استثنای نواب و صالح و حسیبی. برای جمع کردن‌شان در جلسه دچار مشکل بودیم. روزی پدرم گفت:”غلام برو شکلات بخر”یک جعبه خریدم. گفت چهار پنج جعبه دیگر هم بخر اینها را باید با شکلات در جلسه جمع شان کرد!

غلامحسین #مصدق/خاطرات

بازرگان در ۶۰ سال خدمت و مقاومت به نقل از سنجابی نوشته: به مصدق گفتم رفتن ما به لاهه مثل رفتن گوسفند به سلاخ خانه است دکتر گفت اگر درصد شانس ده یا پنج درصد باشد من مصدق باید اینکار را انجام بدهم فردا ملت ایران نگوید یک شانس اینجا بود و شما کوتاهی کردید.

✔سالگرد عزیمت دکتر مصدق به لاهه
@Roshanfkrane


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید