چهره‌های «فاسد» مجلس یازدهم از دو جناح

دوشنبه, 12ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن

چالش پاک‌دستی، چالش مجلس یازدهم

زیتون ـ حسام قناطیر: در چهار دهه عمر جمهوری اسلامی، کم نبوده‌اند رقابت‌های انتخاباتی و مجالس و دولت‌های برآمده از آن رقابت‌ها که درگیر حاشیه بوده‌اند.

گاه این حواشی حذف رقبا به مدد نظارت استصوابی شورای نگهبان بوده، گاه اختلاف بر سر سلامت شمارش آرا پیش آمده و گاهی ناشی از به کارگیری امکانات نیروهای نظامی یا حاکمیتی به نفع یک جریان یا حزب سیاسی، که حاشیه را بر متن مسلط کرده است.

انتخابات مجلس یازدهم هم از این حاشیه‌ها دور نمانده، صرف نظر از رفتار شورای نگهبان در حذف شماری از افراد منتسب به جریان سیاسی اصلاح طلب و باز گذاشتن عرصه رقابت برای طیف‌های گوناگون اصولگرایان که می‌رود تا به حاشیه همیشگی انتخاب شدن‌ها و انتخاب کردن‌ها بدل شود، این رقابت  محملی برآمده از آن، چالش دیگری نیز دارد و آن ورود افرادی به این مجلس است که پاکدستی آنها به طور جدی محل تردید است.

روز گذشته در ادامه این حاشیه‌های مهمتر از متنِ مجلس یازدهم، اعتبارنامه کاظم دلخوش، غلامرضا تاج‌گردون و حسین محمدصالحی تائید نشد. به گفته سخنگوی هیات رییسه این اعتبارنامه‌ها به کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی می‌رود تا در این کمیسیون تعیین تکلیف شود. این نمایندگان از سوی همکارانشان به فساد مالی و اداری متهم شده‌اند.

روح‌اللّه نجابت نماینده شیراز و زرقان و علیرضا زاکانی نماینده قم در متن اعتراض به اعتبارنامه دلخوش او را به زمین‌خواری متهم کردند.

زهره الهیان، نماینده تهران هم گفته که «محمدصالحی سابقه محکومیت دارد و صلاحیت وی در هیئت نظارت استان و هیئت مرکزی رد شده است. نحوه بررسی صلاحیت آقای محمدصالحی در شورای نگهبان اینگونه بوده که فقط یکی از اعضا صلاحیت وی را تأیید کرده و تأیید صلاحیت وی به منزله تأیید شورای نگهبان نیست.»

  متهم و افشاگر مصون از پرسش و پاسخ

 یک از منتخبان مساله‌دار و پرحاشیه مجلس یازدهم اما غلامرضا تاجگردون است. ۹ نماینده فعلی مجلس با امضای نامه‌ای او را به رانتخواری و سواستفاده از قدرت متهم کردند.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم پیش از انتخابات هم به مشکلاتی برخورده بود و  در ابتدا نتوانست از فیلتر شورای نگهبان گذر کند و به اصطلاح ردصلاحیت شد.

 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در کشاکش بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس، صلاحیت ۹۰ نفر عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است.

تاجگردون اما توانست در نهایت از این آمار کدخدایی گذر کرده و به رقابت راه یابد تا به عنوان پیروز یک بار دیگر بر کرسی نمایندگی تکیه کند.

در دوره بررسی صلاحیت غلامرضا تاجگردون و همچنین در اثنای تلاش او برای پیروزی بر رقیبان بر سر کرسی نمایندگی شهر گچساران، انبوهی از اسناد و مدارک درباره نقش موثر او در تعیین مدیران کارخانه‌های عمدتا پتروشیمی و نفتی منطقه در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد او توانسته برخی از بستگان و نزدیکان خود را در هیئت مدیره شرکتهای نفتی و پتروشیمی شهر گچساران و منطقه به کار بگمارد. الیاس نادران از منتخبان اصول‌گرای مجلس نیز بدون اشاره به موارد مشخص تاجگردون را به فساد اقتصادی متهم کرده است.

همچنین افشاگران از حضور همزمان او در کسوت نمایندگی مجلس و فعالیت‌های اقتصادی خبر می‌دادند و آن را سوءاستفاده از پست و نفوذ نمایندگی تلقی می‌کردند.

تبلیغات غیرمتعارف و برگزاری جشنها و گردهماییهای عظیم تاجگردون در دوره رقابت انتخاباتی نیز از جمله نقدهایی بود که درباره رفتار و عملکرد او به رسانه‌ها راه یافت.

تصاویری از خودروی بی.ام.و سری هفت تاجگردون و اهدای چک پول در تجمعات نیز از جمله تصاویری بود که در این دوره زمانی دست به دست می‌شد.

اما در نهایت نه تاجگردون برای دفاع و ادای توضیحات و نه افشاگران برای اثبات ادعاهای خود به محاکم قضایی یا نهادهای ذی‌ربط فراخوانده نشدند.

اسپانسر فهرست ائتلاف

بجز اعتبارنامه‌های زیر سوال رفته در مجلس که به نظر می‌رسد اعتراض به آن بیش از آنکه از دغدغه پاکدستی نمایندگان معترض برخاسته باشد، اختلافات درون‌طیفی را می‌نمایاند، از پیش از انتخابات هم درباره منابع مالی دیگر نمایندگان تردیدهای جدی وجود داشت. نمایندگانی که هنوز کسی اعتبارنامه آنان را زیر سوال نبرده است.

پیش از انتخابات حمیدرضا رسایی، فعال سیاسی تندروی اصولگرا عزت‌الله اکبری تالارپشتی، را اسپانسر فهرست اصول‌گرایان معرفی کرده و او را به فساد مالی متهم کرده  بود.

او اما در پاسخ به این اتهام رسایی گفته است: «من به ایشان بدی نکرده ام اما خوب بود آقای رسایی رزومه بنده را مطالعه می کرد. من در مجلس در جایگاه کارشناس صنعت و صاحب نظر در امور تولید هستم».

اکبری تالارپشتی در کارنامه خود نمایندگی مجلس از قائمشهر در دوره‌های پنجم و هشتم را ثبت کرده است و پیش از این در دوره‌های مختلف در بدنه دولت در وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور، صنایع و معادن و نفت پست و مقام داشته است.

آخرین حضور او در دولت با ریاستش بر هیئت مدیره شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت و مدیرعاملی در این شرکت رقم خورد.

اما او از نگاه شماری از اهالی قائمشهر متهم اصلی ویرانی کارخانه نساجی قائمشهر و چند واحد تولیدی دیگر در این شهر است. اکبری تالارپشتی حتی به بهره برداری شخصی از وضعیت این کارخانه متهم شد که در گفت‌وگویی این اتهام را رد کرد.

عزت الله اکبری تالارپشتی با وعده احیای نساجی مازندران و ایجاد شغل برای کارگران بیکار شده این کارخانه به مجلس هشتم راه یافت اما بارها در دوره نمایندگی او خیابان‌های قائمشهر و ورودی کارخانه نساجی شاهد برپایی تجمعات اعتراضی کارگران بود.

اصولگرایانی که از حذف نام حمیدرضا رسایی و وحید یامین پور از لیست نهایی ائتلاف و قرارگرفتن نام اکبری تالارپشتی در این فهرست گلایه داشتند او را «نوچه هاشمی»، «نفوذی» یا فردی با سابقه «نامناسب» اقتصادی توصیف می‌کردند.

نام تالارپشتی در سال‌هایی که از کرسی نمایندگی دور بوده، بارها به عنوان استاندار مازندران یا فرماندار یکی از شهرهای استان مطرح شده اما هر بار به دلایلی این احتمال به صفر گرایید، مشخص نیست این مطرح شدن و از یاد رفتن با پاسخ استعلام از نهادهای ذی‌ربط مرتبط بوده یا دلایل دیگری داشته است.

صدرنشین حاشیه‌ها و فسادهای مالی و اداری هم حالا بر صدر مجلس نشسته است. محمد باقر قالیباف علیرغم  همه پرونده باز و نیمه تمام توانسته علاوه بر تداوم عضویت در مجمع تشخیص با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، حال بر ریاست پارلمان هم تکیه بزند و کسی را در مجلس یارا و خواست زیر سوال بردن اعتبارنامه او نیست.

*این مطلب توسط موسسه نمای آینده برای زیتون تهیه شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.