امید منتظری: اکبر طبری کیست؛ بازداشت مرد در سایه قوه قضاییه

دوشنبه, 19ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن
صادق لاریجانی رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اکبر طبری
صادق لاریجانی رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اکبر طبری

رسانه‌های ایران از قول نمایندگان مجلس این کشور می‌گویند که اکبر طبری معاون اجرایی صادق لاریجانی در زمان ریاست بر قوه قضائیه، بازداشت شده است. صادق لاریجانی اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در ۲۰ سال گذشته که قوه قضائیه بارها از سوی منتقدانش با اتهام فساد مواجه بوده، اکبر طبری، معاونت اجرایی ریاست و مدیرکلی امور مالی این نهاد را بر عهده داشته. اما در تمام این سال‌های پر حاشیه قوه قضائیه، او توانست خود را در سایه نگه دارد و به ندرت عکس و خبری از او به رسانه‌ها درز کرد.

اما نام اکبر طبری در فاصله چهارماه پس از برکناری‌اش در اواخر سال ۱۳۹۷ بارها تکرار شد تا آنکه اطلاعات سپاه او را ۲۳ تیرماه امسال بازداشت کرد.

گفته می‌شود بازداشت او با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه، انجام شده است.

نخستین بار، خبرگزاری فارس، سال ۱۳۸۶ در مطلبی با عنوان تغییرات گسترده در قوه قضائیه نوشت که “اخبار تأییدشده حاکی است که طبری، مدیرکل امور مالی قوه قضائیه به‌زودی تغییر می‌کند”.

اما بر خلاف گمانه‌زنی‌های فارس، اکبر طبری نه تنها برکنار نشد، بلکه پس از انتصاب صادق آملی لاریجانی به جای محمود هاشمی شاهرودی او به سمت “مدیر کل امور مالی و همچنین معاون اجرایی حوزه ریاست” انتخاب شد.

سرانجام، او هفت روز پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی، نخستین مقامی بود که رئیس جدید قوه قضائیه برکنار کرد.

با این حال برکناری اکبر طبری، به بحث‌ها و حاشیه‌ها درباره او پایان نداد و علیرضا زاکانی در مناظره‌ای با مصطفی تاجزاده فاش کرد که “اکبر طبری” همان فردی است که او را قبل‌تر “بیچاره کننده دو رئیس قوه قضائیه” دانسته بود و تأکید کرده بود که “عزل او کافی نیست و باید محاکمه شود”.

اکبر اتباعی طبری کیست؟

اکبر طبری در تمام ۲۰ سال گذشته، با وجود آنکه سمت‌های بالایی در قو‌ه قضائیه داشته، کمتر عکس و گزارشی از او در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده است.

او که بیشتر دوران فعالیتش را در قوه قضائیه گذرانده، تخصصی در امور حقوقی ندارد و تحصیلاتش در مهندسی است.

در وبسایت معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه که او تا همین چهار ماه پیش مدیرکل آن به شمار می‌رفت، نشان می‌دهد بسیاری از پروژه تفریحی و اقتصادی و ساخت و ساز تحت نظارت او قرار داشته است.

مجتمع اقامتی رفاهی شاهچراغ شیراز، مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی قوه قضائیه، مجموعه آبی و استخرهای شیراز، مشهد و سرعین و همچنین مجتمع فرهنگی رفاهی بــزرگ میلاد مشهد از جمله پروژه‌هایی بود که او مسئولیت ساخت و راه‌اندازی آن را بر عهده داشت.

حالا محمود صادقی، نماینده که قبل‌تر خواستار توضیح مقامات قوه قضائیه درباره فعالیت‌های اقتصادی این نهاد شده بود، در واکنش به بازداشت دستیار صادق لاریجانی در زمان ریاست بر قوه قضائیه، خواستار رسیدگی به “تصرفات مشارالیه در وجوه امانی مردم” شده است.

او همچنین جزو هیأت رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی به شمار می‌آمد.

گزارش‌هایی نیز حاکی از این است که او در دهه هشتاد در صنعت خودروسازی و شرکت ایران‌خودرو فعالیت داشته است.

اوایل تیرماه امسال، علیرضا زاکانی، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی یک قدم دیگر به جلو گذاشت و اعلام کرد آقای طبری همراه آقای صادق لاریجانی که اکنون ریاست مجمع تشخیص مصلحت را دارد به این نهاد رفته است.

در واکنش به این اظهارات دفتر صادق آملی لاریجانی در واکنشی تند اعلام کرد که حضور آقای طبری در مجمع تشخیص مصلحت “شایعه” و “کذب محض” است.

دفتر صادق لاریجانی گفته بود اظهارات آقای زاکانی درباره اینکه “این شخص دو رئیس قوه قضاییه را بیچاره کرده است، در واقع به طور غیرمستقیم دو رئیس قوه قضاییه را متهم می‌سازد.”

در سال‌‌های آخر ریاست آقای لاریجانی بر قوه قضائیه، او منتقدان بسیاری داشت، از جمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری پیشین و محمود صادقی، نماینده مجلس که بارها اتهامات مالی علیه رئیس پیشین دستگاه قضا پیش کشیده بودند.

با این حال دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای خود علاوه بر دفاع از آقای لاریجانی، ادعای فساد درباره آقای طبری را هم رد کرده بود. در بخشی از بیانیه آمده بود که “برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلاً در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین هم خود مستقلا آن‌ها را بررسی و خلاف بودن آن‌ها برای وی محرز شده بود”.

تنها ۱۶ روز پس از این بیانیه بود که خبر بازداشت اکبر طبری منتشر شد.

ابراهیم رئیسی بارها در سخنرانی‌هایش پس از حضور در دستگاه قضا گفته بود که به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران “مبارزه با فساد” را در دستور کار خود قرار داده است.

حالا چهار ماه پس از روی کار آمدنش، برخوردها در قوه قضائیه به دستیار رئیس پیشین این قوه یعنی صادق لاریجانی رسیده است.

این خبر درحالی اعلام می‌شود که نزدیک به یکماه پیش غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه نیز در نشست خبری ویژه بزرگداشت هفته این قوه اعلام کرد ظرف ۱۲ ماه گذشته ۶۰ قاضی در ایران از کار برکنار شده‌اند.

تیغ دولبه مبارزه با فساد در قوه قضائیه

اطلاعیهحق نشر عکسJAHANNEWS
الیاس نادران و علیرضا زاکانی از جمله اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بودند

اکبر طبری تنها مقام عالی‌رتبه‎‌ای نیست که در قوه قضائیه به فساد متهم شده است.

در سال‌های گذشته، الیاس محمودی، اولین رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و مسئول مجتمع قضائی ویژه امور اقتصادی نیز پس از فرار شهرام جزایری، از متهمان پرونده‌های اقتصادی از کار برکنار شد. شماری از چهره‌های اصولگرا از جمله الیاس نادران نیز بر ارتباط او با “شبکه فساد” دست گذاشته بودند.

اما رسیدگی به مسائل اقتصادی قوه قضائیه در بسیاری از موارد برای برای پیگیری کنندگانش عاقبت خوشی نداشته است.

در مجلس هفتم، به دنبال بالا گرفتن بحث فساد در مجلس هفتم هیأتی برای تحقیق و تفحص از قوه قضائیه تعیین شد.

عباس پالیزدار، از دستیاران هیأت تحقیق و تفحص مجلس در اردیبشهت ۱۳۸۷ در یک سخنرانی نام برخی از کسانی که متهم به فساد بودند، افشا کرد. اما این افشاگری در نهایت به بازداشت خود او منجر شد.

سرانجام در آخرین روز کاری مجلس هفتم، هیأت تحقیق و تفحص توانست نتیجه کار خود را از تریبون مجلس ارائه دهد، هر چند که عملاً این گزارش با واکنش منفی قوه قضائیه مواجه شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.