نام شرکت‌های خانوادگی برادرزاده آیت الله هاشمی شاهرودی در پرونده اکبر طبری

چهارشنبه, 28ام خرداد, 1399
اندازه قلم متن
shahroodi2_061520.jpg
در روزهای اخیر اختلافات اصولگرایان بر سر نحوه رسیدگی به پرونده اکبر طبری افزایش یافته است؛ برخی معتقدند طبری در دوران ریاست آیت الله آملی لاریجانی رشد کرده و برخی دیگر از اصولگرایان می‌گویند او در دوران آیت الله هاشمی شاهرودی جذب شده است. در این میان نامی از سید احمد هاشمی شاهرودی برادرزاده رییس پیشین قوه قضاییه آورده شده که معلوم نیست چه ارتباطی با این پرونده‌ها دارد. دادگاه نیز هیچگونه اتهامی به او وارد نکرده است، با این حال بررسی‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد اعضای اصلی شرکای او در ۴ شرکتی که حضور دارد، هماکنون در پرونده‌های مهم اقتصادی مثل بانک سرمایه متهم هستند.

رویداد۲۴ – در روز‌های گذشته برخی مجامع اصولگرایی نزدیک به جریان احمدی نژاد، با توجه به برگزاری دادگاه اکبر طبری، خواستار استعفای آیت الله آملی لاریجانی شدند تا امکان حضور او در دادگاه فراهم شود. آنها در توییت‌هایی با مضمون مشابه نوشتند که در پرونده اکبر طبری مسئولیت همه باید مشخص شود. این توییت‌‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کرد که کاربران این طیف عدم حضور آملی لاریجانی در جلسات مهم همچون افتتاحیه مجلس را پیش‌درآمد استعفای او ذکر کردند. اما در طیف دیگر اصولگرایان، نزدیکان قالیباف حضور داشتند که از آیت الله آملی لاریجانی حمایت کردند و نوشتند اکبر طبری در زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی جذب قوه قضائیه شده است.

برخی اینگونه تحلیل کردند که حمایت یاران قالیباف از بیم این است که در پرونده عیسی شریفی هم پای قالیباف به دادگاه باز شود بنابراین نام هاشمی شاهرودی به میان کشیده شده است. برخی دیگر به حمایت از حجت الاسلام ابراهیم رییسی برخاستند و نوشتند در دوره حضور او به تمام پرونده‌ها رسیدگی خواهد شد و تفاوتی ندارد چه نامی پشت فسادها باشد.

هنوز جلسات دادگاه پایان نیافته و جزییات پرونده اکبر طبری و آنچه دادستان «شبکه فساد» خوانده روشن نشده اما نام مهم و البته جدیدی که در دعواهای اصولگرایی به میان آمده احمد هاشمی شاهرودی است؛ برادرزاده مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی.

در هیچکدام از دادگاه‌ها نام احمد هاشمی شاهرودی برده نشده و ادعایی هم برای ارتباط او با این پرونده وجود ندارد، با این حال محافل اصولگرایی سخت معتقدند پرونده و ارتباط او باید بررسی شود. با توجه به اینکه دسترسی به اطلاعات پرونده‌های این‌چنینی بیش از هر جریانی در اختیار همین جریان است، رویداد۲۴ سابقه احمد هاشمی شاهرودی و شرکت‌های او را بررسی کرده است. او مدیرعامل و رئیس هیات مدیره چهار شرکت بوده که در این گزارش به بررسی این شرکت‌ها می‌پردازیم.

1.jpgاولین شرکت، شرکت توسعه تجارت مرین (شرکت سهامی خاص) است. شرکت توسعه تجارت مرین قدیمی‌ترین از مجموعه شرکت‌های سیدمحمد امامی است، که در سال ۸۵ تاسیس شد و فعالیت آن در حوزه نساجی است و از سال ۹۰ با ورود سیده ادیبه، سید محمد صادق و سید احمد هاشمی شاهرودی به شرکت توسعه تجارت مرین و عضویت آن‌ها در هیات مدیره، فعالیت اقتصادی امامی شکل جدیدی پیدا می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ در آدرس پستی شرکت توسعه تجارت مرین، نام دو شرکت دیگر ثبت شده است: «آشام گستران نوید» و «بهین تجارت دیبا». در اساسنامه «شرکت آشام گستران نوید» این موارد ذکر شده است: «پخش، تولید، توزیع و بسته بندی مواد غذایی صادرات و واردات، اخذ وام و تسهیلات از کلیه بانک‌ها و موسسات مالی معتبر داخلی و خارجی بصورت ریالی و ارزی، ایجاد شعب و نمایندگی داخلی و خارجی، اخذ و اعطای نمایندگی‌های معتبر داخلی و خارجی، شرکت در مناقصات و مزایدات و پیمان‌های دولتی، خصوصی، نیمه خصوصی، داخلی و خارجی، شرکت و برگزاری نمایشگاها و همایش‌های بین المللی داخلی و خارجی، گشایش حساب ال‌سی و اعتبارات در کلیه بانک‌ها و موسسات معتبرخارجی»سید احمد هاشمی شاهرودی که برادرزاده مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس اسبق قوه قضاییه است، از این زمان به بعد به عنوان یکی از شرکای امامی در بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های اقتصادی وارد می‌شود. ضمن اینکه میثم دهقان نیز بعدا به هیات مدیره این شرکت اضافه شده است.

اعضای هیات مدیره این شرکت در سال ۹۰ این افراد بوده‌اند: مجتبی ظهرابی، مجتبی نظری، مرتضی ظهرابی، حسین دهقان، هادی ساعی، حسین ظهرابی، سیداحمد هاشمی شاهرودی، سید محمدصادق هاشمی شاهرودی و سیده ادیبه هاشمی شاهرودی

2.jpgهادی ساعی عضو سابق شورای شهر تهران و قهرمان سابق المپیک است. او دور سوم شورای شهر از لیست اصلاح‌طلبان رای آورد، اما دور چهارم به صورت انفرادی پیروز انتخابات شد و از قالیباف حمایت کرد.

مجتبی ظهرابی نیز همان فردی است که در دادگاه بانک سرمایه در کنار محمد امامی نامش شنیده شد. او در هیات مدیره ده‌ها شرکت حضور داشته است از جمله تصویر گستر پاسارگاد که در آن با سید محمد امامی (سرمایه‌کذار سریال شهرزاد) شریک بود.

قهرمانی نماینده دادستان در دادگاه بانک سرمایه گفته بود «بعد از انتصاب احسان دلاویز در بانک سرمایه احمد هاشمی شاهرودی، محمد امامی، آرمان علمایی، فردی به نام اکبری، میثم دهقان با همکاری آقای امامی و مجتبی ظهرابی وارد تیم بازاریابی بانک سرمایه می‌شوند. مجتبی ظهرابی فردی است که بسیاری از اسناد بانک سرمایه را از بین برده و در حال حاضر متواری است. علی بخشایش در اقرار‌های خود گفته هیچ کدام از این افراد را غیر از دلاویز نمی‌شناخته است.»

سایت اصولگرای نسیم آنلاین می‌نویسد «سید احمد شاهرودی چگونه به امامی متصل می‌شود و با چه قدرتی چنین نامه‌ای را خطاب به مدیرعامل بانک سرمایه می‌نویسد. حلقه وصل سیدمحمد امامی با احمدهاشمی شاهرودی، سیدمحمد باقر هاشمی شاهرودی فرزند مرحوم آیت الله شاهرودی و همکلاسی دوران نوجوانی محمد امامی بوده است. فردی که نامش بار‌ها در دادگاه بانک سرمایه برده شده است، اما کماکان ابهامات و سئوالات زیادی راجع روابط و نوع تعاملات سیدمحمد باقر شاهرودی، محمدامامی و سیداحمد شاهرودی باقی مانده است.»

شرکت دیگر احمد هاشمی شاهرودی، فر دانش پژوهان نام دارد. نمودار این شرکت را مشاهده می‌کنید:
3.jpgدر این شرکت به جز سید احمد، محمد میثم دهقان، فرشاد صادقی، محمدصادق هاشمی شاهرودی و سید محمدجعفر هاشمی شاهرودی حضور دارند.

اسم فرشاد صادقی هم در دادگاه احسان دلاویز برده شد. نماینده دادستان گفته بود «او اعلام کرده که در رابطه با خرید پورشه هدیه‌ای بوده که امامی آن را خریداری کرده بود. به منظور انتقال سند هم کپی شناسنامه احسان دلاویز را به من داد. در جلسه‌ای هم اعلام کرده که این هدیه به دلاویز بابت یک دلالی از طریق یکی از بستگانش که فردی سیاسی هم بوده، داده شده است. چک این خودرو به نام فرد دیگری به نام فرشاد صادقی بوده که این فرد هم از کارمندان امامی بود.»

میثم دهقان هم در شرکت‌های متعددی به عنوان عضو هیات رئیسه حضور دارد از جمله گروه بین المللی ویستا که محمد امامی رئیس هیات مدیره آن به شمار می‌رود. این شرکت در ۹ اردیبهشت ۹۶ اعلام انحلال می‌کند.

شرکت سوم، پیک راه ابریشم است. باز هم با اسامی تکراری. از سیده ادیبه هاشمی شاهرودی (به عنوان مدیرعامل پیک راه ابریشم) و میثم دهقان تا یک نام همیشه در سایه که این بار مسئولیت مستقیم دارد: محمد امامی! نکته مهم اینجاست که شرکت تصویر گستر پاسارگاد، مهمترین شرکت محمد امامی نیز در همین آدرس ثبت شده است.

آخرین شرکت تجارت آفرین سون قشم است. در توضیح این شرکت نوشته شده که در زمینه قیر فعالیت می‌کند: «تجارت آفرین سون قشم کار و راه اندازی اولین پالایشگاه کاملا خصوصی میعانات گازی در کشور را انجام داده است و به کار عرضه و صادرات محصولات متنوع نفتی مشغول است.»

در این شرکت هم سید احمد هاشمی شاهرودی با محمد امامی همزمان در هیات مدیره حضور دارند: به جز این دو نفر سید مهدی هاشمی، مریم قنبری، صفورا فتح‌خانی و علی اکبر وحیدی اعضای هیات مدیره این شرکت هستند.

به گزارش رویداد۲۴ از مجموعه نیروها در شرکت‌ها سید احمد هاشمی شاهرودی، عمده اعضای هیات مدیره و مدیران عامل هماکنون به عنوان متهمان اقتصادی در دادگاه هستند؛ سید محمد امامی، احسان دلاویز، مجتبی ظهرابی و … همگی به اخلال اقتصادی محکوم هستند. اینکه نقش برادرزاده هاشمی شاهرودی در این پرونده‌ها چیست، هنوز مشخص نیست و دادگاه درباره آن هنوز سخنی نگفته است. تنها باری که از سید احمد هاشمی شاهرودی در پرونده‌های اقتصادی یاد شده، مربوط به خیرالله بیرانوند مدیر عامل پیشین بانک سرمایه بوده که گفته «در تهاتر ملک لواسان که متعلق به آقایان شاهرودی و امامی بود گزارش کارشناسی این ملک برخلاف روال در بانک‌ها با عنوان مدیرعامل پاسخ داده شده است و با توجه به اینکه من آن را رویت نکردم و هیچگاه در اتوماسیون بانک وارد نشده بود آن را یک توطئه علیه خود می‌دانم. در این نامه ارزش ملک ۴۵ میلیارد تومان کارشناسی شده، اما در نامه بعدی با همان شماره نامه، اما با کارشناسانی متفاوت و امضای آقایان زاهدی و فاروغی ارزش ملک مذکور ۲۰۵ میلیارد تومان کارشناسی شده و در پرونده گذاشته شده است.»

امتداد در این باره نوشته «نام سیداحمد هاشمی شاهرودی در این پرونده وجود دارد. او به همراه امامی (سرمایه گذار سریال شهرزاد) با این وثیقه وام کلانی دریافت کردند. اما از آنجا که وثیقه آنها ارزشی نداشت اقساط خود را پرداخت نمی‌کردند. بعدها نیز خواهان بخشودگی در جریمه ۶ درصدی شدند و جالب اینکه به اعتبار گفته‌های بیرانوند مورد بخشش هم قرار می‌گیرند.»

بیرانوند مدیرعامل بانک سرمایه گفته «آقای زاهدی مدیر اعتبارات در وقت خودشان توضیح دهند که چرا کل وجه التزام را که شامل اصل سود و جرائم است بخشیده‌اند.»

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.