رأی دیوان داوری: ایران باید بدهی انباشته گازی را به ترکمنستان بپردازد

دوشنبه, 9ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

عکس تزئینی است

عکس تزئینی است

با رای دیوان داوری بین‌­المللی که در سوئیس مستقر است، دولت ایران باید بدهی انباشته‌شده ۲ میلیارد دلاری خود به ترکمنستان را بپردازد.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه ۹ تیرماه با تأیید صدور این رأی نوشته است که بخش عمده این بدهی مربوط به «به بدهی ایران به ترکمنستان برای واردات گاز از سال ۸۶ تا ۹۲ بوده است».

روزنامه جوان اما امروز در گزارشی پیرامون این موضوع روایت متفاوتی داده و نوشته است که «میزان بدهی ایران به ترکمنستان در شهریور ۹۲ بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار بود ولی این رقم در سال ۹۵ به حدود ۲ میلیارد دلار رسید».

بر اساس این گزارش، دولت ایران قصد داشت از محل درآمد صادرات گاز به ترکیه، بدهی ناشی از واردات گاز از ترکمنستان را بپردازد ولی با توجه به مشکلات پیش‌آمده و «صادرات مجانی گاز ایران به ترکیه» برای تامین منابع مالی با مشکل مواجه شد.

بهمن ۹۵ نیز در جریان اختلاف درباره قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه، دیوان داوری بین‌المللی رای به محکومیت ایران و پرداخت ۱.۹ میلیارد دلار غرامت داد. ایران برای پرداخت این میزان غرامت اقدام به صدور گاز مجانی به ترکیه کرد.

روزنامه جوان همچنین نوشته است که بدهی ایران به ترکمنستان «روز به روز در حال افزایش است، زیرا روزانه ۲۴۰ هزار دلار سود بدهی به آن تعلق می‌گیرد».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.