پرونده فساد در قوه قضائیه؛ جزئیات انتقال آپارتمان‌های لوکس روما به اکبر طبری‎‌

دوشنبه, 9ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

آقای دانیال‌زاده (ایستاده) متهم است که چند آپارتمان به اکبر طبری (نشسته) رشوه داده است

آقای دانیال‌زاده (ایستاده) متهم است که چند آپارتمان به اکبر طبری (نشسته) رشوه داده است

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد در قوه قضاییه ایران که متهم اصلی آن اکبر طبری است، جزئیات نقل و انتقال چند واحد آپارتمان شیک و مجلل در شمال تهران منتشر شد.

در جلسه ششم دادگاه، نماینده دادستان، اکبر طبری را که سال‌ها معاون اجرایی قوه قضاییه بوده، متهم کرد که چند آپارتمان برج روما و نزدیک برج فلورا را در تهران مستقیم و غیرمستقیم از رسول دانیال‌زاده “رشوه” گرفته است.

اکبر طبری در دوره ریاست صادق لاریجانی از مقام‌های ارشد قوه قضائیه بود، اما با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی برکنار و بعد از مدتی بازداشت شد.

حسن نجفی، متهم ردیف دوم این پرونده جنجالی در دادگاه غایب و مکان او نامشخص است. جسد غلامرضا منصوری، متهم ردیف نهم هم چند روز پیش در هتلی در رومانی پیدا شد.

لابی برج مسکونی روما در کامرانیه که یکی از گران‌ترین برج‌های شمال تهران است
لابی برج مسکونی روما در کامرانیه که یکی از گران‌ترین برج‌های شمال تهران است

ماجرای برج روما چست؟

روما یکی از گران‌ترین برج‌های مسکونی تهران در کامرانیه شمالی است. “روما رزیدنس”، ۶۵ آپارتمان مسکونی در ۱۵ طبقه دارد.

مساحت زمین آن هفت هزار متر مربع است و سالن بیلیارد، سینما، استخر، باشگاه و لابی بزرگ هزار متری به علاوه سیستم‌های پیشرفته صوتی و تصویری دارد. سازنده برج رسول دانیال‌زاده است که از آلمان به ایران بازگردانده شده و اکنون در بازداشت است.

اکبر طبری از مقام‌های ارشد قوه قضاییه ایران سال‌ها در برج روما سکونت داشته، و متهم است که سه واحد این برج را رشوه گرفته است.

همچنین او در دادگاه متهم شده که از آقای دانیال‌زاده در یک برج نزدیک فلورا در پاسداران تهران که در دست ساخت دارد، یک واحد مسکونی ۶۳۶ متری “رشوه” گرفته است. در دادگاه مطرح شده که آقای طبری طرح اولیه آپارتمان‌های برج نزدیک فلورا را دیده و از کوچک بودن سالن آپارتمانی که در نظر داشته، انتقاد کرده و خواستار تغییراتی در نقشه آپارتمان شده است.

آقای طبری در دادگاه گفته چون آپارتمان خود را در برج روما فروخته بوده، قصد داشته به آپارتمان نزدیک دیگر در برج درحال ساخت نقل مکان کند.

نمونه یکی از آپارتمان‌های برج روما که برای نمایش گذاشته شده استحق نشر عکسITISS
نمونه یکی از آپارتمان‌های برج روما که برای نمایش گذاشته شده است

چرا خرید و فروش این آپارتمان‌ها دردسرساز شده است؟

طبق گفته‌های دادستانی، آقای طبری متهم است که آپارتمانی در پاسداران (نزدیک برج فلورا) را بیش از ۹ میلیارد تومان کم‌تر از قیمت واقعی از آقای دانیال‌زاده خریده است. یعنی این ۹ میلیارد تومان به گفته دادستانی به آقای طبری “رشوه” داده شده است.

همچنین بر اساس این اتهام، آقای طبری متهم است که ساختمان خود در خیابان کریم‌خان تهران را با سه واحد مسکونی در برج مجلل روما معاوضه کرده اما در این معامله باز هم ۹ میلیارد تومان دیگر کم‌تر از ارزش واقعی آپارتمان‌ها به آقای دانیال‌زاده پول داده است؛ که مجموع مبلغ اتهامی او را به بیش از ۱۸ میلیارد تومان “رشوه” می‌رساند.

ماجرای سند زدن به نام همسر آقای طبری چیست؟

نماینده دادستان یکی از دلایل مشکوک بودن این معاملات را این عنوان کرده که هم در ماجرای خرید آپارتمان برج روما هم در خرید زمین چند هزار متری و ویلا در شمال کشور آقای طبری ابتدا ملک را به نام همسر خود ثبت کرده است.

آقای طبری در دفاع از خود گفت که ” وقتی خانواده‌ای پسر نداشته باشد معمولا چیزی به نام همسر می‌زنند تا اگر اتفاقی افتاد دستش خالی نباشد.” اما قاضی دادگاه امروز در جلسه ششم پرونده به متهم گفت “این ادعا وقتی درست است که ملک به نام همسرتان باقی می‌ماند.”

از صحبت‌های قاضی چنین مشخص است که این املاک در حال حاضر به نام همسر آقای طبری نیست.

پاسخ آقای طبری چیست؟

آقای طبری، امروز هشتم تیرماه، در جلسه ششم دادگاه گفته که ارزش ملک تجاری در طول زمان بالاتر می‌رود در حالی که ارزش ملک مسکونی پایین می‌آید. منظور او این است که ساختمانش در خیابان کریمخان که تجاری بوده ارزشی بیشتر از آپارتمان‌هایی دارد که او معاوضه کرده و در نتیجه او دریافت رشوه را رد کرد.

آقای دانیال‌زاده که پارسال 'توسط سپاه' به ایران بازگردانده شد متهم است که به آقای طبری رشوه داده استحق نشر عکسMIZAN
آقای دانیال‌زاده که پارسال ‘توسط سپاه’ به ایران بازگردانده شد متهم است که به آقای طبری رشوه داده است

طبری و دانیال‌زاده چرا اینقدر تبادل ملک داشتند؟

این سوالی است که به نظر می‌آید دادگاه به دنبال پاسخ آن است هرچند ممکن است هیچ گاه واقعیت اعلام نشود. ادعا شده که اکبر طبری از “نفوذ” خود استفاده کرده و در چند مقطع حساس آقای دانیال‌زاده را از دست قانون نجات داده است. ادعایی که آقای طبری رد می‌کند.

رسول دانیال‌زاده متهم به بدهی کلان بانکی است. نام او در پرونده مه‌آفرید خسروی که اعدام شد، و همین‌طور در پرونده حسین فریدون، برادر رییس‌جمهور ایران، مطرح شده است.

او که “سلطان فولاد” خوانده می‌شود، چند سال پیش بازداشت شد اما با وجود اتهام سنگین ۴ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی که علیه او وجود داشت و همچنین دریافت رشوه در پرونده برادر رییس‌جمهور ایران، از زندان رها شد و سپس به آلمان رفت.

اما آبان ماه سال گذشته قوه قضاییه اعلام کرد که رسول دانیال‌زاده “با پیگیری‌های اطلاعاتی” سپاه پاسداران و “طی یک مسیر کاملا هدایت‌شده” به ایران بازگردانده و بازداشت شده است.

آقای طبری متهم است که او را از زندان آزاد کرده است.

آقای طبری بعد از کنار رفتن صادق لاریجانی از قوه قضائیه برکنار و زندانی شد
آقای طبری بعد از کنار رفتن صادق لاریجانی از قوه قضائیه برکنار و زندانی شد

ماجرای سیم کارت مخصوص چیست؟

آقای طبری “ارتباط مشکوک” با آقای دانیال‌زاده را رد کرده است اما نماینده دادستان در جلسه امروز با استناد به سخنان یکی از منشی‌های آقای دانیال‌زاده از یک سیم کارت مخصوص سخن گفت که ادعا شده سند رابطه این دو نفر است.

نماینده دادستان در این پرونده گفت که منشی آقای دانیال‌زاده شهادت داده که او سیم‌کارتی برای تماس با آقای طبری به او داده بوده است که فقط مخصوص مکالمه این دو نفر بوده است.

آقای دانیال ‎زاده در دفاعیات خود این موضوع را رد نکرد اما گفت چون آقای طبری موبایل نداشته، این خط تلفن را به او داده که بتواند او را در جریان پرداخت بدهی‌های بانکی خود قرار دهد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.