کاهش شدید حمایت‌ ایران از گروه‌های نیابتی زیر سایه کرونا و تحریم

جمعه, 13ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

حجم پرداخت‌های ماهیانه به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق از پنج میلیون دلار به سه میلیون دلار کاهش یافت

اعضای گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی در عراق که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

حمایت مالی و نظامی ایران از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق که یک محور سیاست خارجی منطقه‌ای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، تحت تاثیر شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و تحریم‌ها به شدت کاهش یافته است.

رویترز به نقل از منابع مطلع می‌نویسد، پیامدهای ناشی از شیوع کرونا شامل بسته شدن مرزها، تامین پول نقد از سوی ایران برای گروه‌های شبه‌نظامی را تحت تاثیر قرار داده است. سه فرمانده گروه‌های شبه‌نظامی عراقی و یک مقام رسمی منطقه‌ای آشنا با فعالیت‌های ایران در عراق، افت منابع نقدی را تایید کرده‌اند.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، از هفت ماه پیش از کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، ایران حجم پرداخت‌های ماهیانه به چهار گروه نظامی اصلی در عراق را از ۴.۵ و ۵ میلیون دلار به ۲ و ۳ میلیون دلار کاهش داده است. این کاهش بودجه بر عملیات این گروه‌های شبه‌نظامی اثر گذاشته و آنها را ناگزیر کرده که به منابع جایگزین تامین بودجه روی بیاورند.

افزون بر پیامدهای شیوه کرونا، تحریم‌های آمریکا در دو سال گذشته  و کاهش بهای نفت نیز منابع مالی ایران برای حمایت از این گروها را کاهش داده است.

ایران پیش بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار در ماه برای گروه‌های شبه‌نظامی در عراق ارسال می‌کرد.

این در حالی است که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در عراق نقش مهمی در پیشبرد استراتژی منطقه‌ای ایران برای مقابله با نفوذ آمریکا ایفا می‌کنند.

کاهش منابع مالی ایران برای کمک به گروه‌های شبه‌نظامی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای موضوعی است که بارها مقامات آمریکایی به آن اشاره کرده‌اند. برایان هوک، ‌نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران تاکید دارد که استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه ایران در کاهش حمایت‌های ایران از گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه و اقدامات بی‌ثبات‌کننده، موفق بوده است.

از سوی دیگر کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی خارج از فرودگاه بغداد (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.

این خبرگزاری بریتانیایی به نقش مهمی اشاره می‌کند که سلیمانی در حفظ انسجام گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی و هدایت عملیات آنها ایفا می‌کرده است.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که علاوه بر کاهش حمایت‌های نقدی، روند آموزش نیروهای نیابتی برای درگیری‌های خیابانی، پرتاب راکت و استفاده از پهپاد علیه منافع دشمن نیز از سوی ایران مختل شده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.