تایید حکم ۱۵ سال حبس تعزیری عباس لسانی در دیوان عالی کشور

یکشنبه, 15ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – حکم ۱۵ سال حبس تعزیری عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل در دیوان عالی کشور تایید شد. آقای لسانی پیشتر توسط دادگاه انقلاب اردبیل به ۸ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شد. این حکم در مهرماه ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیوان عالی کشور حکم ۱۵ سال حبس تعزیری حبس عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل را عینا تایید کرد.

این حکم پس از رد درخواست فرجام خواهی عباس لسانی امروز شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹ به سید محمدرضا فقیهی وکیل مدافع آقای لسانی ابلاغ شده است.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد. وی از آن زمان تاکنون در زندان اردبیل بسر می‌برد.

آقای لسانی پیشتر توسط شعبه ۱دادگاه انقلاب اردبیل از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شد.

اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن کیفرخواست صادره “تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام و متعاقبا انتشار آن با هدف جنگ با اقوام کرد، تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع، سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم” عنوان شد.

این حکم در مهرماه ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست قاضی ناصر عتباتی و با حضور مستشاران بلال مظفری و مرحمت شهباززاده به ۱۵ سال حبس تعزیری افزایش یافت. این در حالی است که ناصر عتباتی پیشتر در سمت دادستان اردبیل، کیفرخواست عباس لسانی را نیز صادر کرد.

آقای لسانی در اردیبهشت ماه ۹۸ و در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

عباس لسانی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت های متعدد به دلایل فعالیت های خود را دارد. وی در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه ۹۷ چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه همان سال با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.