نماینده مجلس: ۳۵ میلیارد دلار در خانه‌های مردم است

دوشنبه, 16ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی از قول بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که ۳۵ میلیارد دلار در خانه‌های مردم است.

محمدحسین فرهنگی روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه از دولت حسن روحانی خواست که با ارائه مشوق‌هایی ذخیره ارزهای خارجی مردم را به بازار بکشاند.

وی مدعی شد ذخایر ارزی مردم که در خانه نگهداری می‌کنند «ضرورت‌های جامعه و علاج افت سرمایه اجتماعی دولت است».

آقای فرهنگی توضیح نداد چرا مردم در حالی که نرخ دلار به سرعت در حال افزایش است و ریال ارزش خود را از دست می‌دهد، باید پس‌اندازهای ارزی خود را به بازار تحویل دهند.

بانک مرکزی اخیرا با انتشار بیانیه‌ای نگهداری بدون مجوز بیش از ده هزار یورو معادل ارز خارجی را برای مردم ممنوع کرد.

پول ملی ایران از ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون نزدیک ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و رشد قیمت ارز در بازارهای آزاد ایران با شتاب در حال ادامه است.

روز یکشنبه، قیمت دلار آمریکا در بازارهای آزاد ایران به ۲۲ هزار و ۳۸۰ تومان اوج گرفت.

در سال‌های گذشته، برخی از مقامات ایران از نگهداری ۲۰ میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم خبر داده بودند، اما آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد مردم کماکان برای حفظ ارزش دارایی‌های خود پولی را که در اختیار دارند به دلار تبدیل می‌کنند.

از سویی ۳۵ میلیارد دلاری که نماینده تبریز می‌گوید در خانه‌های مردم است، معادل حدود شش ماه واردات کشور است و مشخص نیست این میزان چگونه می‌تواند به تنهایی «علاج افت سرمایه اجتماعی دولت» باشد.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد، اما کشور نیاز به بیش از ۶۴.۶ میلیارد دلار واردات دارد. صادرات ایران نسبت به دو سال پیش تقریبا نصف شده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید تراز منفی چشمگیر تجارت خارجی ایران باعث خواهد شد ذخایر ارزی دولت (در داخل و خارج کشور) با ۱۹ میلیارد دلار کاهش نسبت به سال گذشته، به ۸۵ میلیارد دلار در سال جاری برسد و سال آینده به ۶۹ میلیارد دلار سقوط کند.

البته این ارزیابی در فروردین امسال منتشر شده و عواملی مانند شیوع گسترده کرونا در ایران، افت ۴۴ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در بهار سال جاری و سقوط هرچه بیشتر ارزش ریال در آن دخالت داده نشده است.

همچنین، محاسبات صندوق بین‌المللی پول بر پایه صادرات روزانه نیم میلیون بشکه نفت جمهوری اسلامی بودده، در حالی که بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات انرژی کپلر، متوسط صادرات روزانه نفت خام ایران در بهار سال جاری زیر ۱۸۰ هزار بشکه بوده است.

آقای فرهنگی از قول مقامات بانک مرکزی ایران نیز گزارش داده است که مطالبات ایران از کشورهای خارجی «بیش از ۶۰ میلیارد دلار» است.

وی با انتقاد از دولت گفت چرا این منابع «به جای خوراندن به دلالان، در قالب تامین کالاهای اساسی، کالاهای مورد نیاز مردم، تامین جهیزیه خانواده‌هایی که به خاطر عدم امکان تامین آن، تشکیل خانواده‌ها به تاخیر می افتد و کلیه اقداماتی که می‌تواند از آلام و گرفتاری جامعه بکاهد به کار گرفته نمی‌شود».

برخی نهادهای بین‌المللی وضعیت اقتصاد ایران و ذخایر ارزی جمهوری اسلامی را بسیار بدتر از آنچه صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، پیش‌بینی کرده‌اند.

برای نمونه، دی‌ماه پارسال، موسسه دارایی بین‌المللی گزارشی منتشر کرد که می‌گوید ذخایر ارزی ایران تحت تاثیر تحریم‌ها «به‌شدت کاهش یافته» و تا اوایل بهار سال ۹۹ به ۷۳ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، ذخایر ارزی ایران تا دو سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.