احسان مهرابی: از شهرهای زیرزمینی موشکی ایران چه می‌دانیم؟

چهارشنبه, 18ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

«علیرضا تنگسیری»، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته است که جمهوری اسلامی «شهرهای شناوری موشک‌انداز» دارد و هر زمان مقامات ارشد تصمیم بگیرند به نمایش گذاشته خواهد شد

بخشی از تاسیسات زیرزمینی سپاه پاسداران در جنوب کشور در جزیره قشم قرار دارد. جزیره‌ای که به غارهای دریایی خود مشهور است

دومین شهر موشکی روز سه‌شنبه ۱۵دی۱۳۹۴ با حضور «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی رونمایی و گفته شد که این شهر در عمق ۵۰۰ متری زمین ساخته شده‌ است

پنج سال پیش «حسن کریم‌پور»، مشاور «قاسم سلیمانی»، از وجود «۱۴ دپوی زیرزمینی» موشک خبر داده بود و اینک فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران از وجود «شهرهای شناوری موشک‌انداز» سخن گفته است. براساس برآوردها می‌توان گفت که بخشی از این شهرهای زیرزمینی در جزیره قشم، غرب ایران، دشت سمنان و منطقه پارچین قرار دارد.

***

«علیرضا تنگسیری»، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفته است که جمهوری اسلامی «شهرهای شناوری موشک‌انداز» دارد و هر زمان مقامات ارشد تصمیم بگیرند به نمایش گذاشته خواهد شد.

به دلیل درگیری‌های جمهوری اسلامی با آمریکا در آب‌های جنوبی ایران و همچنین درگیری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قاعدتا برخی از پایگاه‌های موشکی زیرزمینی ایران در این منطقه قرار دارد.

علیرضا تنگسیری گفته است: «دشمن می‎داند که در کل ساحل خلیج‌فارس و مکران شهرهای زیرزمینی در مجموعه ارتش و سپاه وجود دارد، اما اطلاعاتش دقیق نیست.»

بخشی از تاسیسات زیرزمینی سپاه پاسداران در جنوب کشور در جزیره قشم قرار دارد. جزیره‌ای که به غارهای دریایی خود مشهور است.

پیش‌ازاین نیز گزارشی درباره استقرار سامانه راکتانداز فجر ۵ در جزیره قشم منتشر شده بود و سایت‌ «مصاف» نوشته بود که جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در تنگه هرمز است و «دارای عمق مناسبی برای تحرکات نظامی این‌چنینی است که حجم وسیعی از انواع تسلیحات را در خود جای داده است‌.«

سال ۱۳۹۷ نیز هم‌زمان با ورود یک ناو هواپیمابر آمریکایی به آب‌های خلیج‌فارس، نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک مانور نظامی در جزیره قشم و آب‌های اطراف آن برگزار کرد.

پیش‌ازاین، سپاه پاسداران تعدادی از شهرهای موشکی زیرزمینی خود را رونمایی کرده اما مشخصات این شهرها مشخص نشده است. خبرنگاران نیز با ماشین‌های دودی به این مراسم برده شده بودند. می‌توان حدس زد که بخشی از این پایگاه‌ها در غرب کشور باشند تا در صورت رویارویی با اسراییل امکان شلیک به این کشور وجود داشته باشد.

سمنان نیز بخش دیگری از شهرهای موشکی زیرزمینی ایران را در خود جای داده است که اطلاعات برخی از آنان نیز افشا شده است.

ازجمله، پژوهشگران «موسسه مطالعات بین‌الملل میدل‌بری» در کالیفرنیای آمریکا از نوشته شاهرود بر روی یک کارتن مقوایی در پشت‌سر «حسن تهرانی مقدم» مسئول برنامه موشکی سپاه در یک برنامه تلویزیونی به وجود سایت شاهرود پی برده بودند.

براساس این اطلاعات، پژوهشگران این موسسه وقتی کلمه شاهرود را دیده‌اند حدس زده‌اند که این عبارت مربوط به یکی از سایت‌های موشکی ایران است و موضوع را دنبال کرده‌اند. آن‌ها به سرنخ‌هایی برخوردند که نشان می‌داد تهرانی مقدم «درست پیش از مرگ بر ساخت سایتی مخفی در بیابانی پرت و دورافتاده نظارت داشت که تا امروز نیز فعال است.»

نمایش چهار شهر موشکی

سپاه پاسداران اما تاکنون چهار بار شهرهای موشکی زیرزمینی خود را نمایش داده است. البته مشخص نیست که تصاویر نمایش داده شده مربوط به چهار نقطه بوده یا اینکه برخی از تصاویر مشابه بوده‌اند.

در دی ۱۳۹۸ و پس از حمله سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق در تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا، تصاویری از یک شهر موشکی نمایش داده شد.

سپاه پاسداران اعلام کرد که تصاویر مربوط به انبار موشک‌های سوخت جامد است و برای اولین بار منتشر می‌شود.

دو سال پیش از آن، خبر راه‌اندازی کارخانه زیرزمینی تولید موشک توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام شد و سال ۱۳۹۷ فیلم این کارخانه نمایش داده شد.

هم‌زمان با اعلام خبر راه‌اندازی این کارخانه انتخابات ریاست جمهوری در جریان بود و «حسن روحانی» در واکنش به نمایش شهرهای موشکی سپاه پاسداران گفت که «شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند.»

«مسعود جزایری»، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در واکنش به این سخنان گفت که «ارتقای توان موشکی جمهوری اسلامی در راستای سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام در حال انجام است.»

اولین و دومین شهرهای موشکی ایران در سال ۱۳۹۴ نمایش داده شده بود.

دومین شهر موشکی روز سه‌شنبه ۱۵دی۱۳۹۴ با حضور «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی رونمایی و گفته شد که این شهر در عمق ۵۰۰ متری زمین ساخته شده‌ است.

 در مهر همان سال سپاه یک تونل زیرزمینی را نمایش داد و اعلام شد که برای اولین بار اجازه تصویربرداری از آن داده می‌شود.

همان زمان حسن کریم‌پور، مشاور قاسم سلیمانی از وجود «۱۴ دپوی زیرزمینی» موشک در عمق ۳۰ تا ۵۰۰ متری زیرزمین خبر داد.

حوادث «خجیر» و «نطنز» بار دیگر سپاه پاسداران را به نمایش قدرت نظامی خود مجبور کرده است. در منطقه خجیر صنایع موشکی ایران فعالیت دارند و قاعدتا بخشی از تاسیسات زیرزمینی نگهداری موشک‌های سپاه نیز در این منطقه و پارچین قرار دارد.

مطرح شدن حمله به این دو تاسیسات توسط اسراییل و یا احتمال خرابکاری، سپاه پاسداران را واداشته تا بار دیگر از توان موشکی خود سخن بگوید. سخن گفتن از توان هم می‌تواند تهدیدی برای گزینه روی میز آمریکا و اسراییل باشد و به‌این‌ترتیب جمهوری اسلامی با تهدید موشکی گزینه‌های زیرزمین و «زیرمیز» خود را یادآوری می‌کند. از سوی دیگر به رخ کشیدن توان موشکی می‌تواند یک تجدید روحیه برای نیروهای داخل کشور نیز باشد که در مقابل این حملات روحیه خود را باخته‌اند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.