افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن در تهران در ۶ ماه

چهارشنبه, 18ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری آناتولی: وضعیت مسکن در ایران در سال‌های اخیر با افزایش سرسام‌ آور قیمت روبرو شده است که خانه دار شدن را برای بسیاری افراد دور از دسترس کرده است. به عنوان مثال میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران در سال ۱۳۷۹ معادل با ۹۷ هزار تومان بوده است. در سال ۱۳۸۸ پس از چند دوره رشد قیمت به ۱ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان رسیده است. سال ۹۱ مسکن در تهران با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال قبلش روبرو شد و میانگین متری ۳ میلیون و ۳۲۶ هزار تومان را تجربه کرد. البته تا سال ۹۵ بازار مسکن افزایش قیمت منطقی داشت اما در سال ۹۶ هر متر مربع به ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار تومان رسید و در سال ۹۷ رشد بیش از صد در صدی در قیمت ملک رقم خورد و به متری ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان رسید.

قیمت هر متر مربع خانه در تهران سال گذشته ۱۵ میلیون تومان رقم خورده است و کارشناسان املاک معتقدند طی ۶ ماه گذشته قیمت خانه در تهران باز هم ۵۰ درصد افزایش داشته است.

سیدمحمد موسوی که ۲۳ سال است در تهران کارشناس حوزه املاک است درباره شرایط بازار مسکن به خبرنگار آناتولی گفت: در حال حاضر رکورد تورمی در بازار مسکن داریم. هر متر مربع بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت در خرید و فروش و همین میزان نیز در اجاره افزایش قیمت داشتیم.

ملک به عنوان سرمایه تلقی می‌شود

وی با بیان اینکه ایرانیان بیشتر از همه در شرایط فعلی مسکن را به عنوان سرمایه می‌بینند، ادامه داد: زمانی که قیمت‌ها رو به بالا است مالکان برای فروش هجوم می‌برند اما در زمان رکود بازار به سمت بازار ارز و بورس می‌روند. در حال حاضر پول‌ها از ملک خارج شده و در دیگر بازارهای مالی سرمایه گذاری شده است.

موسوی افزایش قیمت تمام شده آپارتمان را به دلیل بالا رفتن قیمت زمین یا خانه کلنگی دانست و توضیح داد: قیمت زمین تا ۸۰ درصد افزایش یافته است اما مصالح ۵۰ درصد گران شده است. همین باعث شده است که آپارتمان متری ۴۰ میلیونی الان ۶۰ تا ۷۰ میلیون قیمت می‌خورد. بنابراین توان خرید مردم کم شده است. مجبور می‌شوند در خانه‌های خود بمانند و بعد از ۱۰ یا ۱۵ سال همان منزل را باز سازی کنند.

قانون ۲۵ درصد افزایش قیمت اجاره اجرایی نمی‌شود

موسوی درباره بازار اجاره مسکن نیز گفت: اجاره‌ها به قدری افزایش یافته که با وجود کرونا هیچ تاثیری نگذاشته است. تا ۵۰ درصد افزایش قیمت در بازار داریم. متاسفانه وقتی دولت ۲۵ درصد اعلام می‌کند مردم آن را مبنای حداقل می‌دانند و آن را کف قیمت در نظر می‌گیرند. حتی با قانونی که دولت گذاشته است ما می‌بینیم اجاره‌ها بیشتر از این افزایش یافته است و مستاجران هم به دنبال دردسر شکایت نیستند.

وی ادامه داد: ما مالک‌هایی داشتیم که می‌خواستند ۱۰ یا ۱۵ درصد افزایش دهند اما وقتی دیدند دولت می‌گوید ۲۵ درصد حالا دیگر به این میزان هم قانع نیستند. البته در این میان مالکینی هستند که با مستاجر کنار میایند. در حقیقت اجرای این قانون که دولت گذاشته، سخت است.

مالیات بر خانه‌های خالی بی‌تاثیر است

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که طرح جدید دولت ایران مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاثیری در کاهش قیمت‌ها می‌گذارد یا نه؟ توضیح داد: مالیات بر خانه‌های خالی هم تاثیری در قیمت ملک نگذاشته است. مسکن به صورت سرمایه است. قانون مالیات‌های ما ضعیف است. سازنده‌ها به این نتیجه رسیدند خانه‌های خود را نفروشند و به اجاره دهند چون مالیات آنقدر فشار نمی‌آورد که مجبور به فروش باشند.

خانه‌های ۲۵ متری داخل شهر ساخته شوند

موسوی عرضه انبوه مسکن آن هم در داخل شهر تهران را تنها راه حل کاهش قیمت مسکن در این شهر دانست و گفت: اگر دولت در شهر تهران نه شهرهای اطراف تهران، به وفور خانه بسازد مشکل حل می‌شود. در حال حاضر مسکن مهر خارج از تهران مشکلات دیگری ایجاد می‌کند. بزرگترین آن جا به جایی جمعیتی است که از شهرهای اطراف مثل پردیس، پرند و پاکدشت می‌آیند. مسکن ۲۵ متری اگر داخل شهر باشد و از زمین‌های پادگان‌های داخل شهر و یا در منطقه ۲۲ بسازد نتیجه می‌دهد. زمانی که قیمت زمین در تهران کاهش یابد می‌توانیم بگوییم قیمت مسکن هم کاهش پیدا می‌کند.

مهاجرت معکوس در تهران وجود دارد

موسوی با بیان اینکه بسیاری از ساکنان متمول شهرستان‌ها یک واحد آپارتمان در تهران دارند گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده خیلی از ساکنین تهران دوست دارند به شهرهای خودشان مهاجرت کنند. شاید کسانی که از نظر اقتصادی قوی باشند به تهران مهاجرت کنند اما قشر ضعیف دیگر نمی‌تواند به تهران بیاید و بیشتر مهاجرت معکوس دارد.

با این حال و شرایط قیمت مسکن در ایران باعث شده ۲۰ میلیون نفر وضعیت بد مسکنی و ۱۱ میلیون نفر نیز حاشیه نشین باشند.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.