محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۸۷۹ میلیون دلاری

چهارشنبه, 18ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

در سال ۱۹۹۶ یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان منفجر و موجب کشته شدن ۱۹ سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن حدود ۴۰۰ تن دیگر شد-DOD POOL / AFP

دادگاه فدرال آمریکا، ایران را مسئول انفجار برج‌های خُبَر دانست

یک دادگاه فدرال در واشنگتن دی.سی پس از تائید این موضوع ‌که ایران در سال ۱۹۹۶بمب‌گذاری تروریستی برج‌های خُبَر در عربستان سعودی را هدایت کرده، ایران را به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار غرامت محکوم کرد. این برج‌ها سکونت‌گاه کارکنان نیروی هوایی آمریکا بود.

در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان منفجر شد و به کشته شدن ۱۹ سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن حدود ۴۰۰ تن دیگر انجامید.

رأی اخیر دادگاه درباره این حادثه، در پی شکایت شاکیان، که شامل ۱۴ مجروح و ۲۱ نفر از اعضای درجه‌یک خانواده افراد کشته‌شده بودند، صادر شد. این افراد از جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات ایران به یک دادگاه منطقه‌ای شکایت بردند.

بریل هوول، قاضی دادگاه منطقه‌ای آمریکاٰ، از منطقه واشنگتن دی.سی دستور داد که افراد پشت پرده، برنامه‌ریزان و حمایت‌کنندگان بمب‌گذاری -جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش- باید به ۱۴ پرسنل زخمی‌شده نیروی هوایی و ۴۱ بازمانده غرامت بپردازد.

۱۳۲ میلیون دلار از این مبلغ برای آلام شاکیان، ۷۴۷ میلیون دلار برای مدت زمانی که از پرداخت غرامت گذشته و ۱۳۲ میلیون دلار مبلغ تنبیهی به‌خاطر خسارت‌های وارده بوده است.

ادورا ساور، وکیل اصلی این خانواده‌های آمریکایی به دادگاه گفت: «گذشت بیش از ۲۰ سال از حمله به برج‌های خُبَر، به معنی پایان تلاش‌های ما نیست. ما تا زمانی که لازم باشد ادامه می‌دهیم تا حکومت ایران پاسخگوی این حمله تروریستی باشد.»

بازماندگانی که از نظر قانونی می‌توانند غرامت دریافت کنند، بر اساس آسیب‌هایی که از این حادثه بر نزدیکانشان متحمل شده‌اند، و سایر فرمول‌های قضایی، بین ۱.۲۵ میلیون تا چهار میلیون دلار غرامت دریافت خواهند کرد.

سال ۲۰۱۵ دادگاه عالی آمریکا به کنگره و دولت این کشور اجازه داد که برای دو حادثه بمب‌گذاری در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و نیز بمب‌گذاری در برج‌های خُبَر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ از ایران غرامت بگیرد.

در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دستور بلوکه کردن حدود دو میلیارد دلار دارایی سپرده ایران در سیتی‌بانک نیویورک را صادر کرد تا پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم از این محل صورت گیرد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.