روحانی: ۲۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برنگشته، برخورد قضایی می‌کنیم

پنجشنبه, 19ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که بیست میلیارد یورو کالا در اواخر سال ۹۸ صادر شده ولی ارز آن هنوز به کشور بازنگشته است.

حسن روحانی روز پنجشنبه ۱۹ تیر در یک مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز در ایران گفت که «طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است و ما ناچاریم تصمیم‌های حادی بگیریم».

او به طور مشخص از برخورد قضایی با آن دسته از صادرکنندگان خبر داد که «ارز را سر موقع بازنگردانده‌اند».

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزارت صنعت ایران، اسفند پارسال گفته بود که کل صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۸ حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است. اظهارات روز پنجشنبه رئیس‌جمهوری ایران نشان می‌دهد که نیمی از ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته است.

۸۲ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران راهی چین، عراق، امارات، افغانستان، ترکیه و هند شده است.

حسن روحانی در حالی از برخورد قضایی با صادرکنندگان متخلف در زمینه ارز سخن به میان آورده است که معاون قضایی دادستان تهران ۱۶ تیرماه به تلویزیون حکومتی ایران گفته بود: بسیاری از کسانی که بانک مرکزی به عنوان صادرکننده متخلف در زمینه ارز معرفی کرده است، «قابل شناسایی» نیستند یا «وجود خارجی ندارند».

بیشتر در این باره:

گزارش رویترز از «روز به روز فقیرتر شدن» مردم ایران

محمدرضا صاحبی با اشاره به یک لیست ۱۵۰ نفره که بانک مرکزی در اختیار قوه قضائیه قرار داده است، گفت: برخی از صادرکنندگان که کارت‌های بازرگانی به نام آنها گرفته شده بود، از موضوع صادرات خبر نداشتند.

پیشتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، خبر داده بود که با همکاری قوه قضاییه، صادرکنندگانی که تاکنون ارز ناشی از صادرات را به کشور برنگردانده‌اند، در لیست‌های ده نفره برای توضیح دعوت می‌شوند.

او ۱۵ تیرماه در یادداشتی نوشت: در دو هفته آینده مهلت این افراد برای بازگرداندن ارز تمام می‌شود و این مهلت به هیچ وجه «تمدید نخواهد شد».

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد اما کشور نیاز به بیش از ۶۴.۶ میلیارد دلار واردات دارد. صادرات ایران نسبت به دو سال پیش تقریبا نصف شده است.

طی چهار دهه گذشته، قیمت دلار آمریکا در برابر پول ملی ایران ۲۷۰۰ برابر شده و ریال در گروه ضعیف‌ترین پول‌های جهان جای گرفته است.

بیشتر در این باره:

تاراج اصلی منابع ارزی ایران در کجا اتفاق می‌افتد؟

جمهوری اسلامی ایران که از اردیبهشت سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، هدف شدیدترین تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

پول ملی ایران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و رشد قیمت ارز و طلا در بازارهای آزاد ایران با شتاب زیاد ادامه دارد.

قیمت هر دلار آمریکا در روز پنجشنبه به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و هر سکه طلا نیز بیش از ده میلیون تومان معامله می‌شود.

این افزایش در حالی است که دخایر ارزی ایران هم تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت کاهش یافته و به گزارش موسسه دارایی بین‌المللی در دی‌ماه پارسال، این ذخایر به حدود ۷۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، ذخایر ارزی ایران تا دو سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.