زمین‌خواری با ظاهری کاملا قانونی؛ صدور رای قضایی مبنی بر وقف هزاران هکتار از جنگل‌های شمال ایران

دوشنبه, 30ام تیر, 1399
اندازه قلم متن

قطع درختان و تغییر کاربری زمین ها، موجب از بین رفتن جنگل های شمال ایران شده است

عکس از آرشیو

دیوان عالی جمهوری اسلامی با تایید سند وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از رویشگاه‌های جنگلی مازندران، رای به در اختیار گذاشتن این اراضی به شخص دارنده موقوفه داد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش دادند که طی چند بار رسیدگی قضایی بر اساس اداره شکایت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، سرانجام در آخرین مرحله دیوان عالی جمهوری اسلامی در حکمی که موجب تصرف بهترین جنگل‌های نزدیک شهر ساری می شود، رای به موقوفه بودن این جنگل‌ها طبق سند ارئه شده یک شخص داد.

این اقدام موجب شد تا برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری از آن با عنوان جنگل‌خواری و بهره‌گیری از تعارض‌های قانونی برای تصرف اراضی ملی یاد کنند.

محسن موسوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، با بیان این که زمین موردنظر مربوط یکی از بهترین جنگل‌های آن استان در روستای آقمشهد است گفت: «متولی وقف درخواست دریافت عرصه و قطع درختان را دارد اما از نظر ما وقف آنها دارای شائبه است و ما انتظار بررسی مجدد را داریم.»

رضا افلاطونی، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور جنگل‌ها نیز در گفت‌و‌گو با یکی دیگر از خبرگزاری‌های داخل ایران، این اقدام را «زمین‌خواری با ظاهری کاملا قانونی» دانست و گفت که چنین آرایی وقتی صادر می‌شود که یک شخص یا دستگاهی برای تصرف اراضی دولتی و ملی پشتوانه قانونی دارد و یا با سوء‌استفاده از نقص و تعارض قوانین اراضی ملی را تصرف می‌کند.

واگذاری هزاران هکتار از جنگل های شمال ایران به افراد در حالی است که پوشش جنگلی ایران به دلیل آسیب های طبیعی و انسانی از جمله خشکسالی، قطع درختان، تغییر کاربری و آتش سوزی به شدت آسیب دیده و نیازمند حفاظت شدید است. نابودی پوشش گیاهی در مناطق طبیعی ایران موجب بحران‌های زیست محیطی مختلفی از جمله افزایش وقوع سیل و ریزگرد شده است.

بحران زیست‌‌محیطی در ایران مدت‌‌ها است که توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. مقامات ایالات متحده نیز بارها نسبت به سوء مدیریت منابع طبیعی ایران، جنگل‌‌خواری‌‌های گسترده، و سدسازی‌های غیرضروری و بی‌برنامه، با هدف پر کردن جیب مقامات فاسد رژیم جمهوری اسلامی، هشدار داده و آن را از عوامل اصلی بروز بحران‌های زیست محیطی گوناگون، از جمله سیل‌های ویرانگر و خشکسالی‌های بی‌سابقه، برشمرده‌اند.

برای نمونه چندی پیش برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به این‌که پس از انقلاب در ایران ۶۰۰ سد «بدون هیچگونه ارزیابی محیط زیستی» ساخته شده است، اعلام کرده بود که رژیم جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته منابع آبی کشور را با سوءمدیریت نابود کرده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.