کاهش ۴۰ درصدی حجم صادرات غیرنفتی ایران به عراق

شنبه, 4ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

Iran-Chesapeake Border Terminal

Iran-Chesapeake Border Terminal

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک عراق و ایران از کاهش ۴۰ درصدی حجم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سه ماه اول سال جاری خبر داد.

به گزارش وب‌سایت اتاق بازرگانی ایران، حمید حسینی گفته است در سه ماهه اول امسال ۵ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱.۴۵ میلیارد دلار به عراق صادر شده است.

بر اساس این گزارش، صادرات کالای غیرنفتی ایران به عراق از نظر حجم «۴۰ درصد» و از نظر ارزش کالاها به میزان «۳۸.۳ درصد» نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته‌اند.

علاوه بر تحریم‌های دولت آمریکا، بحران شیوع کرونا که منجر به بسته شدن مرز دو کشور شد نیز در کاهش صادرات ایران موثر بوده است.

ایران و عراق هفت گذرگاه مرزی دارند که به جز گذرگاه چذابه در استان خوزستان، بقیه گذرگاه‌ها باز شده‌اند. گذرگاه چذابه که یکی از گذرگاه‌های مهم است قرار است از روز ۵ مرداد باز شود.

کاهش مبادلات تجاری بین دو کشور در حالی رخ داده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اخیرا اعلام کرد که دو کشور برای مبادلات تجاری به ارزش سالانه ۲۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرده‌اند.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند مجموع تجارت ایران و عراق به ۱۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد ولی با توجه به اینکه ایران از ابتدای سال ۹۸ انتشار جزئیات بازرگانی خارجی خود را متوقف کرده، جزئیات مبادلات تجاری کنونی ایران و عراق دقیقا مشخص نیست.

علاوه بر کاهش مبادلات، دولت ایران برای دریافت پول ناشی از مشکلات صادراتی هم با مشکل مواجه شده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق روز گذشته از تاسیس یک شرکت در عراق برای تسویه حساب طلب ۵ میلیارد دلاری ایران خبر داده بود.

به گفته آقای حسینی این میزان از طلب ایران نزد بانک TBI عراق است و طبق توافق دو کشور، ایران «لیست کالا‌ها و مواد اولیه‌ای که لازم دارد» را به این شرکت می‌دهد و این شرکت «کالاهای اساسی» را می‌خرد و به ایران می‌فرستد.

۲۸ خرداد امسال عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، بعد از سفر به عراق اعلام کرد که توافق شده است بغداد بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را با صادرات غذا و دارو تسویه کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.