گم شدن عکس‌های تاریخی دوران قاجار در موزه کاخ گلستان تهران

چهارشنبه, 15ام مرداد, 1399
اندازه قلم متن

کاخ گلستان تهران که به موزه تبدیل شده است

بخشی از کاخ گلستان تهران که به موزه تبدیل شده است

در پی انتشار خبر مفقود شدن یکی از آلبوم‌های مربوط به دوره قاجار که در بخشی از موزه کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شد، رئیس مجموعه کاخ گلستان با تایید اینکه حدود پنج ماه پیش در جریان این اتفاق قرار گرفته، گفت که نظر قطعی درباره سرنوشت این عکس‌های تاریخی منحصر به فرد بعد از پایان “انبارگردانی رسمی” اعلام می‌شود.

آفرین امامی رییس مجموعه تاریخی کاخ گلستان روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد در مصاحبه‌ای گفت که اواخر اسفند سال ۹۸ امین‌اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در آخرین انبارگردانی خود متوجه شد که یک آلبوم ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک در قفسه نیست و این موضوع را به او اطلاع داده است.

خانم امامی می‌گوید “بلافاصله برای پیشگیری از موضوعات سوء بعدی، اقدامات حقوقی انجام شده و با واحدهای ذی‌صلاح وزارت میراث فرهنگی، پلیس اینترپل و قوه قضائیه نیز در این زمینه مکاتباتی انجام شده است.”

به گفته خانم امامی “با بررسی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مشخص شد هیچ‌ نشانه‌ای مبنی بر سرقت اثر وجود ندارد” اما او دلایلی برای رد احتمال سرقت این آثار تاریخی مطرح نکرده است.

عکس های آرشیو تصویری کاخ گلستان تهران
 
توضیح تصویر،

بخش کوچکی از عکس‌های ارزشمند آرشیو تصویری کاخ گلستان تهران در کتابی با عنوان “کاخ گلستان، آلبوم‌خانه، فهرست عکس‌های برگزیده عصر قاجار” منتشر شده است

 

او به جزئیات آثار گم‌شده اشاره نکرد اما گفت که “حتی مشخصات و تصاویر نیز برای پلیس بین‌الملل ارسال شده است.”

خبرگزاری ایرنا به نقل از خانم امامی نوشته که “این آلبوم در مخزن آلبوم‌خانه کاخ گلستان نگهداری می‌شد و تاکنون برای نمایش در هیچ نمایشگاهی، از این مخزن خارج نشده است.”

اخبار غیررسمی از ایران حاکی است که آلبوم‌های سرقتی یا گم‌شده بیشتر از یک آلبوم بوده است و یکی از این آنها آلبوم شخصی ناصرالدین‌شاه قاجار بوده که بخشی از عکس‌های آن تا به حال به نمایش در نیامده‌اند.

رییس مجموعه تاریخی کاخ گلستان می‌گوید که انبارگردانی رسمی زیر نظر کمیته‌ای متشکل از اداره‌ کل موزه‌ها، نماینده مدیریت کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی و نماینده ذی‌حسابی و اداره‌کل امور مالی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شروع شده اما “با توجه به اینکه حجم آثار زیاد است انجام این کار زمان‌بر است و نمی‌توانیم درباره مفقود شدن اثر تا پایان انجام آن نظر قطعی اعلام کنیم.”

خبر مفقود شدن یکی از آلبوم‌های ارزشمند کاخ گلستان متعلق به دوره ناصری دیروز، دوشنبه ۱۳ مرداد در خبرگزاری ایسنا منتشر شد و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

مرکز آرشیو تصویری کاخ گلستان
 
توضیح تصویر،

مرکز اسناد تصویری یا آلبوم خانه کاخ گلستان؛ گنجینه این مرکز بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد/ عکس از سایت کاخ گلستان

 

کاخ گلستان، در مرکز شهر تهران، یک بخش آرشیو عکس دارد که به آن “آلبوم‌خانه” یا “مرکز اسناد تصویری” گفته می‌شود و گنجینه‌ای از عکس‌های دوران قاجار ایرا ن و آلبوم‌های هدیه شده به آنها است.

عکس‌ها، آلبوم‌ها و نگاتیو‌های نگهداری شده در این مرکز بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد و شامل عکس‌هایی از سفرها، مراسم، تصاویر شخصی از جمله زنان به ویژه همسران پادشاهان قاجار از جمله ناصرالدین شاه است.

بخش کوچکی از عکس‌های تاریخی آرشیو تصویری کاخ گلستان تهران (حدود دویست قطعه عکس) در کتابی با عنوان “کاخ گلستان، آلبوم‌خانه، فهرست عکس‌های برگزیده عصر قاجار” منتشر شده است.

پروفسور شهریار عدل، عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه در سال ۱۳۶۱ توانست سه قطعه فیلم کوتاه از مظفرالدین شاه در این آرشیو پیدا کند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.