زنگنه: برای صادرات نفت از قرارگاه کمک خواستیم، پول توسعه نداریم

سه شنبه, 25ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مجلس، عکس از بایگانی

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در مجلس، عکس از بایگانی

وزیر نفت ایران با اعلام اینکه برای «دور زدن تحریم‌ها» تلاش زیادی کرده است، گفت: «از قرارگاه [خاتم‌الانبیای سپاه] و نیروهای امنیتی» خواستیم که «برای صادرات نفت کمک کنند».

بیژن نامدار زنگنه که روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، برنامه ایران را «صادرات مویرگی» نفت اعلام کرد و گفت: «هرچه صادر می‌کنیم، به اسم ایران نیست».

او در این جلسه از بیان جزئیات و نحوه مشارکت «نیروهای امنیتی و قرارگاه» در صادرات نفت خودداری کرد.

روز ۲۱ مرداد امسال، سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه با اعلام اینکه این قرارگاه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، خواستار دریافت نفت و اموال دولتی به جای طلب قرارگاه شد.

وزیر نفت ایران همچنین با اشاره به اینکه برای توسعه و پیشبرد پروژه‌های نفتی به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: «منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم».

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه «از هر پیشنهادی برای فروش نفت حمایت می‌کنیم»، گفت: «نفت موتور محرک صنعت کشور است، ما منابعی برای حرکت توسعه‌ای کشور نداریم».

در هفته‌های گذشته نمایندگان مجلس یازدهم انتقادات شدیدی درباره عملکرد وزیر نفت ایران مطرح کرده بودند. ۱۱۴ نفر از نمایندگان نیز در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار بررسی عملکرد آقای زنگنه شده بودند.

وزیر نفت در جلسه امروز مجلس با رد این انتقادات، از نمایندگان خواست که با توجه به شرایط تحریم و آنچه او «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» توصیف کرد، برخورد کنند.

او در عین حال گفت با وجود تحریم‌ها، در بخش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی صادرات ایران افزایش یافته است.

وزیر نفت ایران گفت برای صادرات این فرآورده‌ها از طریق بورس عمل شده ولی از بیان جزئیات آماری خودداری کرد.

بانک مرکزی ایران روز ۱۵ شهریور امسال طی گزارشی از صادرات ۲۹ میلیارد دلار نفت، میعانات گازی، محصولات نفتی و گاز در سال ۹۸ خبر داد که نسبت به سال ۹۷ کمتر از نصف شده است. سال ۹۷ این رقم ۶۰ میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار بود.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و علاوه بر اعمال تحریم‌‌ها، از اردیبهشت پارسال معافیت‌های نفتی ایران برای مشتریانش را متوقف کرد.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متفاوتی درباره میزان صادرات نفت ایران منتشر شده است.

در حالی که برخی منابع از سقوط فروش نفت ایران به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز خبر داده‌اند، یک مقام شرکت اطلاعات کالا، کپلر روز ۱۲ شهریور به رادیو فردا گفت متوسط صادرات نفت ایران در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی روزانه ۲۸۷ هزار بشکه بوده است.

از سوی دیگر، شرکت تانکر ترکرز که کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، اخیرا گزارشی منتشر کرده بود که تصویر ۱۶ نفتکش را نشان می‌دهد که پنهانی نفت ایران را در میانه دریاها و اقیانوس‌ها به نفتکش دیگری بارگیری می‌کنند.

این شرکت در گزارش خود می‌گوید احتمالا صادرات نفت خام ایران در عمل دو برابر آن چیزی باشد که تخمین زده می‌شود.

منابع: ایرنا و ایسنا و رادیو فردا / ر.ح / پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.