عدم رسیدگی پزشکی و بازگرداندن صبا کردافشاری از بیمارستان به زندان

شنبه, 29ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی امروز شنبه ۲۹ شهریور از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد اما به بهانه عدم پرداخت هزینه‌ها بدون رسیدگی مناسب پزشکی مجددا به زندان بازگردانده شد. این در حالی است که پیشتر به خانواده این فعال مدنی گفته بودند که وی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام خواهد شد و به این ترتیب خانواده از محل اعزام او برای پرداخت هزینه آزمایش بی‌اطلاع بودند. اکنون مراحل درمان و انجام آزمایش‌های تجویز شده برای خانم کردافشاری به صورت نیمه کاره انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۹، صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد.

خانم کردافشاری از مشکلات گوارشی و زخم معده رنج می‌برد و پس از اعزام به بیمارستان طبق نظر پزشک باید سونوگرافی، کولونوسکوپی و آندوسکوپی انجام می‌داد اما تنها پس از انجام آزمایش سونوگرافی به زندان بازگردانده شده است.

یک منبع مطلع از شرایط خانم کرد افشاری در این خصوص به هرانا گفت: “امروز صبا کردافشاری به همراه نسرین ستوده به بیمارستان طالقانی اعزام شده و آنجا برخلاف دستورات پزشک مبنی بر انجام آزمایش های سونوگرافی، آندوسکوپی و کونولوسکوپی تنها آزمایش سونوگرافی انجام شده است. آن هم به این بهانه که هزینه‌های درمان پرداخت نشده. این در حالی است که بر اساس آیین نامه سازمان زندانها هزینه درمان زندانیان بر عهده این سازمان است و از سوی دیگر پیشتر به خانواده کردافشاری گفته بودند که صبا به بیمارستان شهدای تجریش اعزام خواهد شد. هفته گذشته نیز بدون اطلاع خانواده، صبا را به بیمارستان منتقل کرده و باز هم به بهانه هزینه‌ها آزمایش‌های لازم انجام نشد. طبیعی است که خانواده زندانی باید در محل حضور داشته باشند تا هزینه ها را پرداخت کنند زندانی با خودش پولی به همراه ندارد”.

وی پیشتر در تیرماه امسال نیز به این بیمارستان اعزام اما بدون رسیدگی پزشکی به زندان بازگردانده شد.

صبا کردافشاری در حالی که بهمن‌ماه ۹۷ پس از محکومیت پیشین خود از بند زنان زندان اوین آزاد شد، روز شنبه ۱۱ خرداد ۹۸ مجددا توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و پس از ۱۱ روز بازجویی تحت فشار به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی در تاریخ ۱۱ تیرماه مجددا جهت ادامه بازجویی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲-الف منتقل شد و در تاریخ ۲۱ تیرماه از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان قرچک بازگردانده شد. خانم کردافشاری از تاریخ ۲۲ مرداد ۹۸، به زندان اوین منتقل شد و جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۸ مردادماه ۹۸ برگزار شد.

او نهایتا در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب” به ۱۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری ” و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و در مجموع  به ۲۴ سال حبس تعزیری همراه با محرومیت های اجتماعی دیگر محکوم شد. به دلیل تعدد جرائم و سابقه قبلی، به میزان یک دوم به هر یک از اتهامات اضافه شده است.

این حکم در آذرماه ۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر به ۹ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. بر اساس این حکم صبا کردافشاری از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال و شش ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری و در مجموع به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” در خصوص وی قابل اجرا بود.

در خرداد ماه امسال پس از تغییر غیرقانونی مفاد دادنامه حکم ۱۵ سال حبس وی از بابت “اشاعه فساد” که پیشتر از بابت آن تبرئه شد، در پرونده او اعمال شد. اکنون خانم کردافشاری که در حال تحمل ۹ سال حبس تعزیری خود در زندان اوین است، در صورت عدم اصلاح تخلف صورت گرفته قضائی با حکم ۲۴ سال حبس روبرو خواهد شد.

صبا کردافشاری متولد ۱۶ تیرماه ۱۳۷۷ است. راحله احمدی، فعال مدنی زندانی و مادر صبا کردافشاری از بهمن‌ماه ۹۸ دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.