تلاش سپاه برای در دست گرفتن فرمان صنعت خودروسازی ایران

یکشنبه, 30ام شهریور, 1399
اندازه قلم متن

فرمانده هوا-فضای سپاه می‌گوید این نهاد بدون چشمداشت از صنعت خودرو کشور حمایت می‌کند

گفته‌های فرمانده هوا-فضای سپاه حاکی از آن است که این نهاد برنامه ویژه‌ای برای ورود به صنعت خودروسازی کشور دارد-BEHROUZ MEHRI / AFP

تقریبا بر همگان آشکار است که در سال‌های اخیر سیطره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بر بخش‌های گوناگون اقتصادی چنان گسترده شده است که تقریبا محال است که پروژه‌های بزرگ اقتصادی در کشور بی ‌آنکه ردی از بنگاه‌های مالی سپاه در آن‌ها باشد، به سرانجام برسند.

امروز، شنبه ۲۹ شهریور، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای بازدید از شرکت خودروسازی سایپا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتومبیل در ایران، به این کارخانه رفته بود، گفت: «سپاه بدون چشم‌داشت از صنعت خودرو کشور حمایت می‌کنیم.»

گفته‌های امروز فرمانده هوا-فضای سپاه حاکی از آن است که این نهاد برنامه ویژه‌ای برای ورود به صنعت خودروسازی کشور دارد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: «امروز در یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه با دشمن قرار داریم و تلاش متخصصان فعال در صنعت خودرو به‌ عنوان فرماندهان اصلی این نبرد، برای خودکفایی آینده کشور مهم و اثرگذار است.»

بنا به ادعای این مقام سپاه، «صنعت خودرو خاکریز امروز کشور در نبرد اقتصادی است و با اقداماتی که در دست اجرا است، دشمن در این عرصه ناامید خواهد شد.»

این فرمانده سپاه در ادامه افزود: «ما در نیروهای مسلح، صنایع دفاع و بسیج، وظیفه امروز خود را کمک و حمایت از توسعه صنایع داخلی دانسته و بدون هیچگونه چشمداشت و تنها با هدف اعتلای کشور، در عرصه حضور خواهیم داشت.»

مشخص نیست که این نیروهای عمدتا نظامی چطور می‌توانند صنعت ورشکسته خودروسازی ایران را، آن هم در شرایط تحریم و نیز افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، از وضع فعلی نجات دهند. با این حال، این فرمانده سپاه با اشاره به اهمیت در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص به عنوان مهم‌ترین سرمایه، گفت: «صنایع دفاعی و نظامی کشور با اتکا به همین سرمایه به مهم‌ترین و پیچیده‌ترین دانش و علوم که تنها در اختیار چند قدرت برتر جهانی بود، دست پیدا کردند و امروز آماده هستند تا به کمک صنعت خودرو کشور آمده و نیازها را برطرف سازند.»

مدت‌هاست که خودروهای تولید داخل با کیفیت غیراستاندارد در اختیار متقاضیان دریافت آن قرار می‌گیرد و قیمت‌های این خودروها به شکل تصاعدی بالا می‌رود.

سردار حاجی‌زاده با اشاره به توقف تولید خودرو پراید نیز گفت: «گروه خودروسازی سایپا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند در زمینه تولید محصولاتی اقتصادی با مصرف سوخت پایین که با بهره‌گیری از کیفیت مناسب با قدرت خرید جامعه نیز همخوانی داشته باشد، تلاش کند.»

بحث تلاش سپاه برای ورود به صنعت خودروسازی کشور پیش‌تر هم مطرح شده بود. در تیرماه امسال، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه در یادداشتی به موضوع کمک‌رسانی نیروهای مسلح به صنعت خودروسازی پرداخته بود. در جایی از آن یادداشت، با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره نحوه ورود سپاه به صنعت خودرو در ایران آمده است: «در این حوزه (صنعت خودروسازی) نقشه راه رسیدن به خودروسازی مطلوب، بسیار تعیین‌کننده است. برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه خودرو باید با در نظر گرفتن سیاست پلکانی، اولویت‌ها را دنبال کنیم تا در چند سال آینده بتوانیم به شرایط ایده‌آل برسیم. در واقع، باید بومی‌سازی را به ۱۰۰ درصد برسانیم و از وابستگی به طور کامل رها شویم. این مهم، تحقق یافتنی است. البته همزمان هم باید محصولات تولیدی را باکیفیت و ارزان کنیم.»

در روزهای گذشته قیمت پراید، محصول شرکت سایپا، به مرز صد میلیون تومان نزدیک شد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.