اعتراض ۷ انجمن تخصصی به استخدام طلاب به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی

پنجشنبه, 3ام مهر, 1399
اندازه قلم متن
قرار گرفتن دانش‌­آموختگان حوزوی در جایگاهی که دانش تخصصی آن را ندارند، از اعتبار اخلاقی و اجتماعی آنها می­‌کاهد و به تعارضات غیر اصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی دامن می­‌زند

عصر ایران– روسای ۷ انجمن تخصصی علوم اجتماعی و تاریخ با انتشار نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش نسبت به اجازه استخدام به طلاب سطح ۲ و ۳ حوزه های علمیه به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی دبیرستان‌های کشور،  اعتراض کردند.
 تاریخ و علوم اجتماعی
نویسندگان این نامه با  “غیرحرفه‌ای، نسنجیده و غیر کارشناسی” خواندن این تصمیم آن را “نشانۀ بهاندادن به دانش­‌آموختگان مجموعۀ رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ و بی‌توجهی کامل به دانش و تخصص در تصدی نقش مهم معلمی” دانسته و با اعلام “مخالفت شدید” با آن از وزیر آموزش و پرورش خواستند که “هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام” کند.

بنا به این گزارش، امضا کنندگان نامه برخی از نتایج و پیامدهای “بسیار زیانبار” استخدام طلاب حوزه علمیه به عنوان دبیر تاریخ و علوم اجتماعی را «هدر رفتن سرمایه گذاری های انجام شده برای تربیت دانشجویان؛ القای این پیام به جامعه که “در نظام مدیریتی کشور، تصدی مسئولیت­‌های آموزشی و سایر مسئولیت­‌ها، دانش تخصصی اهمیت ندارد”؛ کاهش انگیزه و رغبت در دانشجویان؛ از بین رفتن فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی تاریخ و علوم اجتماعی و ایجاد تعارضات غیراصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی برشمرده‌اند.
گفتنی است پیش از این «انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی» نسبت به اجازه استخدام طلاب حوزه های علمیه به عنوان دبیر ادبیات فارسی نیز اعتراض شده بود.

 متن کامل نامه اعتراضی روسای ۷ انجمن تخصصی علوم اجتماعی و تاریخ به شرح زیر است:
به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای محسن حاجی‌میرزایی
وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام

همان طور که استحضار دارید، در آستانۀ بازگشایی دانشگاه ها، دانش آموختگان رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ با خبری دور از انتظار و نگران کننده روبرو شدند. بر اساس مندرجات دفترچه راهنمای آزمون استخدامی کشوری که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شده است، برای استخدام به‌ عنوان دبیر تاریخ، و علوم اجتماعی، علاوه بر دانش‌­آموختگان کارشناسی وکارشناسی ارشد این رشته‌­ها، دانش‌­آموختگان سطح ۲و ۳حوزه علمیه هم واجد شرایط اعلام شده‌اند. اتخاذ این تصمیم غیرحرفه‌ای که نشانۀ بهاندادن به دانش­‌آموختگان مجموعۀ رشته­‌های علوم اجتماعی و تاریخ و بی‌توجهی کامل به دانش و تخصص در تصدی نقش مهم معلمی در آموزش و پرورش است، نتایج بسیار زیانباری در آموزش و پرورش و جامعه خواهد داشت که به بخشی از آنها اشاره می­‌شود:

مقایسۀ واحدهای درسی دانشجویان رشته‌های اعلام شده و دانش‌­آموختگان حوزوی نشان از فقدان نخستین و مهمترین شایستگی علمی برای آموزش این دروس در دانش‌­آموختگان حوزوی دارد. دانش‌آموختگان رشته‌­های علوم‌­اجتماعی و تاریخ بیش از صد واحد تخصصی و پایان‌­نامه پژوهشی مرتبط با حوزه تخصصی خود می­‌گذرانند. این در حالی است که چنین درس­‌هایی در برنامه آموزشی حوزه‌­ها وجود ندارد. در نتیجه، گویی این‌همه سرمایه گذاری و صرف وقت در دانشگاه‌­ها برای آموزش تخصصی این درس­‌ها ضرورتی نداشته­ است.

این تصمیم غیرکارشناسی، موجب می­‌شود اهمیت رشته­‌های علوم‌­اجتماعی و تاریخی، که برای تربیت شهروند آگاه و مسئول و بهبود نظام حکمرانی بسیار با اهمیت هستند، نزد دانش‌­آموزان کم شود؛ و در عین حال این پیام نادرست به آنان داده می‌­شود که در نظام مدیریتی کشور، برای تصدی مسئولیت­‌های آموزشی و شاید سایر مسئولیت­‌ها، دانش تخصصی اهمیت چندانی ندارد.

بر رغبت و انگیزه دانشجویان رشته­‌های علوم‌­اجتماعی اثر منفی داشته و باعث می­‌شود وظایف تحصیلی خود را چندان جدی نگیرند.

با این اقدام فرصت­‌های شغلی اندک دانش­‌آموختگان این رشته‌ها که هم اکنون نیز بسیار محدود و بحرانی است، باز هم محدودترمی‌شود.

علاوه بر موارد فوق، قرار گرفتن دانش‌­آموختگان حوزوی در جایگاهی که دانش تخصصی آن را ندارند، از اعتبار اخلاقی و اجتماعی آنها می­‌کاهد و به تعارضات غیر اصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی دامن می­‌زند، که به هیچ عنوان به نفع این دو نهاد مهم علمی و آموزشی جامعه ایران نیست. به همین دلیل بسیار بعید است که حوزویان مسئول و متعهد هم خود راضی به پذیرش نقشی باشند که دانش تخصصی آن را ندارند.

بنا به دلایل ذکر شده، انجمن­‌های علوم اجتماعی و تاریخی امضاکننده این نامه، مخالفت شدید خود را با این تصمیم نسنجیده و غیرکارشناسی اعلام می­‌کنند و از جنابعالی به عنوان وزیر آموزش و پرورش و همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور انتظار دارند، برای احترام گذاشتن به دانش تخصصی دانشگاهی و جایگاه علوم اجتماعی و تاریخی، جلوگیری از تعارضات غیراصولی بین نظام حوزوی و دانشگاهی، و رفع نگرانی دانش­‌آموختگان این رشته‌­ها، دستور فرمایید هر چه زودتر نسبت به اصلاح آن اقدام نمایند و نتیجه را به اطلاع این انجمن­‌ها و آگاهی عمومی برسانند.

با تجدید احترام و آرزوی توفیق در خدمت به آموزش و پرورش کشور

▪️سیدحسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران
▪️هادی خانیکی، رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
▪️مهرداد عربستانی، رئیس انجمن انسان شناسی ایران
▪️کیومرث اشتریان، رئیس انجمن علوم سیاسی ایران
▪️ذکرالله محمدی، رئیس انجمن ایرانی تاریخ
▪️سید احمدرضا خضری، رئیس انجمن ایرانی تاریخ اسلام
▪️سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

رونوشت:
▫️جناب آقای جمشید انصاری، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، جهت استحضار
▫️جناب آقای دکتر منصور غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، جهت استحضار

از: عصر ایران

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.