قتل یک دختردانش‌آموز کنگانی با انگیزه‌های ناموسی

جمعه, 11ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

استان‌ وایر– خبرگزاری هرانا از قتل یک دختر دانش آموز در شهر بنک از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر توسط برادرش تحت عنوان قتل ناموسی خبر داد. بَنَک، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر و در جنوب غربی ایران قرار دارد.

بنابرگزارش منتشر شده هویت این دختر دانش‌آموز «زهرا نصوری» اعلام شده است. او دانش‌آموز دبیرستان دخترانه دوره اول شهید محمد تشانی کنگان (شهر بنک) مشغول به تحصیل بوده است.

یک منبع آگاه در خصوص قتل این دختر نوجوان گفته است او به‌دلایل ناموسی توسط برادرش خفه شده و به قتل رسیده است. مرگ «زهرا نصوری در اثر خفگی در گزارش پزشکی قانونی هم تایید شده است اما تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشده است انگیزه اصلی برادر زهرا برای قتل او چه بوده است.

بنا به گفته این منبع مطلع قتل‌های مشابه قتل زهرا پیش از این نیز در این منطقه رخ داده است. او گفته عموی زهرا چند سال قبل دختر خود را در چاه انداخت و پس از چند روز جنازه او را پیدا کردند.

شهرستان کنگان در اطراف بوشهر یکی از شهرستان‌های محروم این استان است. این استان در خصوص قتل‌های ناموسی و خودکشی‌های منجر به مرگ هم آمار بالایی دارد.

پیشتر از قول رئیس پلیس آگاهی بوشهر گفته شده بود اکثر قتل‌هایی که در این استان رخ می‌دهد بر سر اختلافات ناموسی است. سرهنگ «حسین بارونی» رییس پلیس آگاهی استان بوشهر گفته است: « بارها دیده شده در بوشهر دختری که درباره خواستگارش به خانواده‌اش گفته توسط پدر یا برادرش به قتل رسیده است و بعد می‌گویند خون دختری که با مرد غریبه‌یی حرف بزند حلال است.»

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

جنایت‌یا قتل ناموسی به خشونت‌هایی گفته می‌شود که عموما از سوی مردان خانواده  زنان را هدف قرار می‌گیرد و منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. این البته بدان معنا نسیت که مردان هدف این نوع خشونت‌ها نیستند. مردان و افرادی که گرایش‌های جنسی متفاوت یا هویت جنسی و جنسیتی متفاوت دارند هم هدف این نوع خشونت‌ها هستند اما تعداد زنانی که به دلیل این نوع اقدامات به قتل می‌رسند بیشتر است.

دلیل دست زدن به خشونت منجر به قتل علیه زنان از سوی خویشاوندان مرد معمولا «آبروریزی» یا «ننگین کردن شرافت خانواده» عنوان می‌شود.

در برخی خانواده‌ها خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن رابطه خارج از ازدواج یا ارتکاب زنا می‌تواند دلیل اقدام به قتل زنان از سوی مردان باشد. گاه حتی ظن وجود هر یک از این موارد کافی است تا مردان خانواده حق حیات را از زن بگیرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.