الیوت آبرامز: تحریم‌ها علیه ایران افزایش می‌یابد

سه شنبه, 15ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

بیانیه مشترک ایران، چین، روسیه و ۲۳ کشور دیگر در مخالفت با تحریم‌های آمریکا

«فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هرگز به این اندازه نبوده و این فشار در روزها و هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت»-Erin SCHAFF / POOL / AFP

درحالی که ایران، چین، روسیه و نمایندگان ۲۳ کشور دیگر در بیانیه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده شده‌اند، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا از تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

الیوت آبرامز به شکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «فشار تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران هرگز به این اندازه نبوده و این فشار در روزها و هفته‌های آینده افزایش خواهشبال کردن استراتژی فشار حداکثری، ماجراجویی‌های منطقه‌ای تهران را کنترل کرده و مقامات جمهوری اسلامی را به مسیر مذاکره و توافق هدایت می‌کند.

الیوت آبرامز در گفت‌و‌گو با کریستین امان‌پور، گزارشگر سی‌ان‌ان در واکنش به پرسشی درباره همراه نشدن دیگر کشورها با این استراتژی گفت: مهم این است که صاحبان صنایع و تجارت‌های بزرگ زمانی که موضوع معامله با ایران به میان می‌آید، خطر نمی‌کنند. او در ادامه گفت: «فارغ از اینکه چه دولتی در آمریکا بر سر کار آید، فشار حداکثری باید ادامه یابد و ایران به تدریج برای مذاکره آماده خواهد شد.» به گفته آبرامز، «ایرانیان آماده ورود برای توافق جدید خواهد بود چون چهار سال دیگر دوام نمی‌آورند.»

بلومبرگ اخیرا گزارشی از طرح آمریکا برای تحریم ۱۴بانک ایران و قطع کامل دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی خبر داده بود. آبرامز به جزئیات تحریم‌های جدید اشاره نکرده،‌اما به نظر می‌رسد تحریم کامل سیستم مالی، یکی از اهداف مورد نظر آمریکا برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر مقامات تهران باشد. در نتیجه تحریم‌ها و استراتزی فشار حداکثری نرخ ارز به طور بی‌سابقه‌ای در ایران افزایش یافته و درآمد نفتی در نتیجه تحریم صادرات نفتی به طور کم‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

این در حالی است که در بیانیه مشترک ۲۶ کشور مخالف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، این تحریم‌ها خلاف اهداف اصول منشور سازمان ملل متحده و حقوق و روابط بین‌المللی توصیف شده است. این کشورها خواستار لغو فوری و کامل اقدامات قهری هستند تا همه اعضای سازمان ملل بتوانند در روند مقابله با شیوع کووید-۱۹، واکنش موثری داشته باشند. به گفته این کشورها، تحریم‌های آمریکا روند مقابله با کرونا را برای کشورهای هدف این تحریم‌ها دشوارتر کرده است.

مقامات تهران نیز ادعا می‌کنند تحریم‌های آمریکا توانایی آنها در مقابله با کرونا را کاهش داده است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.