حکم ۵ سال زندان مهدی محمودیان به‌خاطر «فراخوان یادبود قربانیان هواپیمای اوکراینی» تأیید شد

دوشنبه, 28ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

مهدی محمودیان پس از دو هفته بازداشت، ۲۷ بهمن ۹۸

مهدی محمودیان پس از دو هفته بازداشت، ۲۷ بهمن ۹۸

حکم پنج سال زندان مهدی محمودیان که چهار سال آن «به‌خاطر فراخوان روشن کردن شمع به یاد قربانیان انهدام هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه» بوده، در دادگاه تجدید نظر تأیید و روز دوشنبه ۲۸ مهر رسماً به او ابلاغ شد.

کانال تلگرامی امتداد، نزدیک به اصلاح‌طلبان، با اعلام این خبر نوشت که یک سال زندان دیگر آقای محمودیان به‌خاطر امضای نامه‌ی موسوم به ۷۷ نفر در اعتراض به خشونت‌های آبان ۹۸ است.

پس از سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین در مسیر تهران کی‌یف، در ۱۸ دی‌ماه سال گذشته، حکومت ایران نهایتاً پس از ۷۲ ساعت پنهان‌کاری مجبور شد اعتراف کند که این هواپیما با دو موشک پدافند هوایی سپاه سرنگون شده است؛ رخدادی که به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیما ازجمله چندین کودک انجامید.

اخبار محکومیت معترضان به این حادثه در حالی منتشر می‌شود که با گذشت ۹ ماه از این حادثه، مقامات قضایی و نظامی جمهوری اسلامی هنوز هیچ گزارشی در معرفی و محاکمه عامل و آمران شلیک موشک‌ها منتشر نکرده‌اند.

محکومیت دیگر مهدی محمودیان به‌خاطر امضای بیانیه‌‌ اعتراضی معروف به ۷۷ نفر است که شماری از فعالان سیاسی در سال ۹۸ در واکنش به سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ نوشتند: «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به ‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض و یا خشم خود به خیابان آمده‌اند… جنایتی است که قانون و دستگاه قضا نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند.»

در اعتراضات آبان ۹۸ که در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین رخ داد، ده‌ها و بنا به گزارش رویترز ۱۵۰۰ نفر از مردم معترض بر اثر شلیک مستقیم مأموران انتظامی و امنیتی کشته شدند.

پیشتر گزارش شده بود که از میان امضاکنندگان نامه ۷۷ نفر، علی شکوری راد، محمدحسین کروبی، محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد و صدیقه وسمقی نیز هر یک به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.