عضو ستاد مقابله با کرونا: آمار واقعی مرگ ناشی از کرونا در ایران ۲.۵ برابر آمار رسمی است

سه شنبه, 29ام مهر, 1399
اندازه قلم متن

یک عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران را که وزارت بهداشت ایران هر روز اعلام می‌کند «غیرواقعی» دانست و گفت که آمار واقعی «دو و نیم برابر» آمار رسمی است.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه ۲۹ مهر اظهارات مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، را یک روز پس از رکورد آمار قربانیان کرونا در کشور منتشر کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ۲۸ مهر، ۳۳۷ نفر بر اثر کرونا در ایران جان باختند.

آقای مردانی با اشاره به این آمار گفته است: «این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید».

پیش از این نیز شماری از منابع مستقل نسبت به درستی آمارهای روزانه وزارت بهداشت ایران تردیدهای جدی وارد کرده و اعلام کرده بودند که دست‌کم در زمینه مرگ‌ومیر، آمار واقعی چند برابر آمار دولتی است.

خبرگزاری مهر هم در گزارشی با عنوان «کرونا در ایران روی خط مرگ»، نوشته است: شرایط در کشور به گونه‌ای است که «از هر فوتی در ۷ دقیقه و ۶ دقیقه به یک فوتی در ۴ دقیقه رسیده‌ایم».

وزارت بهداشت ایران در هفته‌های اخیر از افزایش شمار مبتلایان و بیمارانی که در شرایط وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور بستری هستند خبر می‌دهد.

کارشناسان پیش از این اعلام کرده بودند که افزایش شمار مبتلایان، به معنای افزایش شمار قربانیان است و ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، هم به مردم هشدار داده بود که «بیمارستان جای مقابله با ویروس کرونا نیست، بلکه بیمارستان ته خط و انتهای رودخانه است».

در همین حال یک استاد اپیدمیولوژی گفته که ایران در «قله» انتقال ویروس کرونا قرار دارد.

علی‌اکبر حق‌دوست دوشنبه شب در گفت‌و‌گو با شبکه خبر تلویزیون ایران پیش‌بینی کرد که در هفته‌های آینده «تمامی نقاط شهری و روستایی» کشور گرفتار «وضعیت خطرناک» کرونا خواهند شد.

به گفته او، شرایط فعلی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا «ناشی از رفتار اشتباه ماست. رعایت کمتر از ۸۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی، به منزله مردودی در مقابله با انتقال ویروس کرونا است».

شیوع بیماری کرونا در ایران به طور گسترده در میان کادر درمان نیز گسترش یافته و شمار قابل توجهی از پزشکان، پرستاران و پرسنل بیمارستان‌ها بر اثر ابتلا به این ویروس، جان باخته‌اند.

حمیدرضا عزیزی، معاون سازمان نظام پرستاری، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا گفته که در حال حاضر «حدود شش هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند».

بر اساس اظهارات او، تاکنون «بیش از ۳۱ هزار» پرستار در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند، «حدود ۲۶ هزار» نفر آنها درمان شدند و «۵۴ نفر» جان باخته‌اند.

ایران یکی از بالاترین آمار مرگ‌ومیر کادر درمان را برای مقابله با بیماری کرونا در جهان دارد.

از: رادیو فردا

*****

در سه روز گذشته در تهران ۴۳۹ نفر بر اثر کرونا جان‌ باختند

بر اساس گزارش‌ رسیده به ایران اینترنشنال، در سه روز اول این هفته تعداد ۴۳۹ تن به جان‌باختگان کرونا در تهران افزوده شد و به این ترتیب، بنابر آمار ثبت‌شده در سازمان بهشت‌ زهرای تهران، شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران مجموعا به ۱۵ هزار و ۲۴۲ تن رسیده است. 

بنابر آمار روزانه سازمان بهشت‌ زهرا که بر اساس گواهی فوت صادره از سوی پزشکان تنظیم می‌شود و رونوشتی از آن به دست ایران اینترنشنال رسیده، تعداد جان‌باختگان کرونا در روز شنبه ۱۲۹ نفر، در روز یکشنبه ۱۵۰ نفر و در روز دوشنبه ۱۶۰ نفر بود.

بر اساس همین مدارک، ۳۳۹ تن از پیکرها در قطعه مخصوص فوتی‌های کرونای بهشت زهرا به خاک سپرده شد و پیکر ۱۰۰ جان‌باخته دیگر برای خاک‌سپاری در شهرهای دیگر تحویل خانواده‌های آنان شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.