روحانی: برای لغو تحریم‌ها هیچ کس حق فرصت‌سوزی ندارد

چهارشنبه, 21ام آبان, 1399
اندازه قلم متن

حسن روحانی در تازه‌ترین سخنرانی خود با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا گفت که “هر جا ببینیم فرصت شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد”.

حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت گفت “هدف ما این است که ایران در تعامل با جهان باشد و فشار تحریم را از دوش مردم برداریم و تحریم ظالمانه لغو شود. هر جایی، هر فرصتی برای این کار باشد ما اقدامات خود را انجام می‌دهیم و هیچ‌ کس حق فرصت‌سوزی ندارد”.

آقای روحانی تاکید کرد که برای برداشتن هر گامی به نظرات آیت‌الله خامنه‌ای توجه خواهد کرد و گفت “از هر‌ فرصتی‌ که به نفع منافع ملی مردم و رفع تحریم باشد استفاده خواهیم کرد؛ این مسئله حزبی و جناحی نیست؛ البته هر گامی که بخواهیم برداریم به رهنمودهای رهبری توجه خواهیم کرد”.

رئیس جمهوری ایران ابراز در سخنان امروزش امیدواری کرد که کاخ سفید به پایبندی به تعهداتش به مسیر درست و درست برگردد.

آقای روحانی درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم گفت که شرایط آمریکا “به نفع ملت‌ها و به نفع ملت آمریکا تغییر کرد اما اصول ما همان اصول در داخل هست”. رئیس جمهوری ایران درباره شکست دونالد ترامپ هم گفت او “بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد”.

او همچنین از منتقدان دولتش خواست “به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد”.

از زمان اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌اند در انتظار مشاهده تغییر رویکرد دولت بعدی ایالات متحده در برابر ایران هستند.

دیروز هم هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان یکی از کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) هشدار داده بود که اختلاف نظر آمریکا و اروپا بر سر ایران و برجام باید تمام شود وگرنه مذاکرات و تلاش‌ها به جایی نمی‌رسد.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا که زمان امضای برجام معاون باراک اوباما، رئیس جمهور وقت بود، در دوره مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که قصد دارد از برجام به عنوان “نقطه شروعی برای ادامه مذاکرات ” استفاده کند، به این شرط که ایران به تعهداتش برگردد.

پس از پیروزی آقای بایدن اعلام شد که او قصد دارد برخی دستورات دونالد ترامپ از جمله خروج از توافق اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی را لغو کند. با این حال هنوز به طور روشن اعلام نشده است که آقای بایدن در ارتباط با توافق هسته‌ای برجام چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

دولت دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های رفع شده علیه ایران را دوباره بازگرداند و مجموعه‌ای از تحریم‌های تازه‌تری هم اعمال کرد. آقای ترامپ که برجام را “معامله‌ای بد” می‌دانست، هدف از این تحریم‌ها را بازگشت ایران به میز مذاکره عنوان کرده بود. او گفته بود آمریکا می‌خواهد به توافقی تازه و بهتر با ایران برسد.

ایران اما گفته بود تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها حاضر به مذاکره است.

در روزهای گذشته هم مقام‌های ایران بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه مورد قبول این کشور بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام و ادامه مذاکرات در همان چارچوب است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته گفته بود “ایران بارها اعلام کرده برجام مربوط به گذشته است و قابل باز شدن نیست”.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران هم هفته گذشته، در سخنرانی خود همزمان با روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا گفته بود “در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند”.

در حال حاضر دیوان بین‌المللی دادگستری در حال رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به دلیل اعمال تحریم‌هایی است که با توافق “برجام” رفع شده بود. دیوان در یک رای موقت از آمریکا خواسته مانع صادرات دارو، لوازم پزشکی و قطعات یدکی هواپیمای مسافری نشود. دولت دونالد ترامپ گفته دارو و غذا از تحریم معاف است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.