گزارش ویژه رویترز از گسترش نفوذ ایران در عراق از طریق گردشگری مذهبی

چهارشنبه, 12ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

طرح‌های توسعه مراکز مذهبی شیعیان توسط «ستاد بازسازی عتبات عالیات» انجام می‌شود که توسط علی خامنه‌ای تاسیس شده است

طرح توسعه حرم امام حسین یکی از بزرگترین پروژه‌های چند میلیون دلاری «بنیاد کوثر» متعلق به سپاه است- MOHAMMED SAWAF / AFP

خبرگزاری رویترز در یک گزارش ویژه درباره گسترش نفوذ ایران در عراق به سفر اعلام نشده یک فرمانده عالیرتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن کشور در ماه سپتامبر اشاره کرده و می‌نویسد، سفر حسن پلارک از اعضای ارشد نیروی قدس به عراق در حالی است که او اخیرا به دلیل قاچاق سلاح از سوی آمریکا تحت تحریم قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شده است، وی در کربلا به محل یک پروژه عمرانی تحت مدیریت شرکتی رفت که او، به همراه سپاه پاسداران که آن هم از سوی آمریکا تحریم شده، مالک آن هستند: طرح ۶۰۰ میلیون دلاری توسعه حرم امام حسین در شهر کربلا، که بزرگترین طرح توسعه یک مکان مذهبی در ۳۰۰ سال گذشته است.

یکی از کارکنان عراقی شرکت مذکور تایید کرده این سفر در رسانه‌های عراق یا ایران گزارش نشد؛ هر چند غیرمعمول هم نبود. به گفته کارگران محلی، پلارک و دیگر فرماندهان سپاه که بر اجرای طرح نظارت دارند، آزادانه به محل می‌آیند و همراه با مهندسان و اعضای شرکت‌هایی ویژه‌ای که با آنها قرارداد دارند، یک گشت سریع در محل می‌زنند.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس که ژانویه امسال در نزدیکی بغداد کشته شد، در سال ۲۰۱۸ و هجده ماه پیش از آن که هدف پهپادهای ارتش آمریکا قرار بگیرد، به آن محل رفته بود و فیلمی هم از او گرفته شد. یک منبع ایرانی به رویترز گفته است که اسماعیل قاآنی، جانشین او، هم دو هفته پس از پلارک، در یک سفر اعلام نشده، از آنجا دیدن کرد.

طرح توسعه حرم امام حسین یکی از بزرگترین پروژه‌های چند میلیون دلاری «بنیاد کوثر» متعلق به سپاه است که در حوزه گردشگری مذهبی در عراق و سوریه یکی از شرکت‌های پیشرو است. تیم خبری رویترز برای این گزارش پنج بار به کربلا رفته و با دست‌کم ۲۰ کارگر و مهندس و تاجر و مقام‌های سیاسی و مذهبی ایرانی و عراقی گفت‌وگو کرده است.

بررسی‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد که مشارکت نزدیک نهادهای ایرانی در حوزه گردشگری مذهبی، علاوه بر تعمیق روابط تجاری میان دو همسایه، برای تهران «قدرت نرم» به ارمغان می‌آورد و حضور جمهوری اسلامی را در مراکز مذهبی عراق، به عنوان حلقه ارتباطی نفوذ منطقه‌ای اسلام شیعه، تحکیم می‌کند.

طرح‌های توسعه مراکز مذهبی شیعیان توسط «ستاد بازسازی عتبات عالیات» انجام می‌شود که توسط علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تاسیس شده و افراد منصوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را اداره می‌کنند. دولت آمریکا در ماه مارس این نهاد و همچنین بنیاد کوثر را، که بازوی آن ستاد در عراق محسوب می‌شود، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن می‌گوید ستاد بازسازی عتبات و عالیات و بنیاد کوثر در ارسال «کمک‌های مرگ‌آفرین» به شبه‌نظامیان نیابتی ایران در عراق و سوریه، فعالیت‌های اطلاعاتی و پولشویی دست دارند. یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به رویترز گفته است که ایران با این اقدامات در پی گسترش نفوذ خود و استفاده از منابع مالی و تجاری عراق است.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.