سخنگوی سپاه: محسن فخری‌زاده با دستگاه ماهواره‌ای ترور شد

یکشنبه, 16ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران گفته است ترور محسن فخری‌زاده با «دستگاه ماهواره‌ای» صورت گرفته است و ترور با چنین روشی «نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند».

گزارش سخنرانی او که شامگاه شنبه ۱۵ آذر در یک مراسم عمومی در بندرعباس انجام شده است، در خبرگزاری ایسنا منتشر شده و سخنگوی سپاه توضیحات بیشتری در این زمینه نداده است.

بحث استفاده از «کنترل ماهواره‌ای» برای انجام این ترور و کنترل «سلاح مورد استفاده در عملیات» را شبکه العالم روز ۱۰ آذر به نقل از یک «منبع آگاه» منتشر کرده بود. العالم همچنین نوشته بود که این سلاح ساخت اسرائیل بوده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران نیز دو روز پس از ترور فخری‌زاده بدون ذکر منبع اعلام کرد که تیراندازی به سمت خودروی او با استفاده از «سلاح‌های خودکار» صورت گرفته و «هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته است».

آقای رمضان شریف همچنین گفته است که دولت اسرائیل از ۲۱ سال قبل دنبال «ترور» فخری‌زاده بود و حکومت ایران در طول این سال‌ها از او «حفاظت» کرده است.

او همچنین گفته است که در این ماجرا به «ایثار پاسداری که سرتیم حفاظت ایشان بوده آن‌طور که باید پرداخته نشده» و خود فخری‌زاده هم در «صحنه ترور» تلاش کرده است که «آن پاسدار تیر نخورد».

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز عصر روز یکشنبه در مراسم «روز دانشجو» که در دانشگاه تهران برگزار شد، «جزئیات بیشتری» درباره ترور فخری‌زاده ارائه کرد.

علی فدوی گفته است که در لحظه وقوع حادثه ترور، «۱۱ پاسدار همراه فخری‌زاده بودند و انفجار نیسان هم به خاطر از بین بردن پاسداران بوده است».

او نیز ضمن تاکید بر این‌که «هیچ عامل انسانی در صحنه ترور حضور نداشته است»، اظهار داشت: «۱۳ تیر در این حادثه با تیربار داخل نیسان شلیک شده و باقی تیرها از سوی محافظان بوده است».

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین گفت: «تیربار داخل نیسان مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی فخری‌زاده زوم کرده و از هوش مصنوعی بهره برده است».

به گفته آقای فدوی، «در این حادثه علاوه بر فخری‌زاده که به دلیل اصابت تیر به کمرش دچار قطع نخاع شد، سرتیم حفاظت او به دلیل آن‌که خود را روی فخری‌زاده انداخته، دچار آسیب شده است».

محسن فخری‌زاده مهابادی، از مقامات ارشد برنامه هسته‌ای ایران روز هفتم آذر در آبسرد دماوند ترور و کشته شد.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی به نقل از اعضای خانواده و نزدیکان آقای فخری‌زاده درباره زخمی شدن یکی از اعضای تیم حفاظت محسن فخری‌زاده منتشر شده ولی کماکان مشخص نیست که او چند نفر محافظ داشته است.

مسئولیت حفاظت از دانشمندان هسته‌ای ایران بر عهده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران است و در روزهای گذشته انتقاداتی درباره نحوه حفاظت از محسن فخری‌زاده مطرح شده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز گفته بود که وزارت اطلاعات از قبل به نهادهای محافظ محسن فخری‌زاده هشدار لازم درباره ترور را داده بود ولی احتمالا «برخی پروتکل‌ها» رعایت نشده است.

سخنان امروز سخنگوی سپاه و تاکید او بر موفقیت حکومت ایران در خنثی کردن نقشه‌های ترور محسن فخری‌زاده در طول ۲۱ سال گذشته، می‌تواند پاسخ سپاه پاسداران به انتقادات مطرح شده در این زمینه تلقی شود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.