مرکز پژوهش‌های مجلس: سال آینده دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

شنبه, 22ام آذر, 1399
اندازه قلم متن

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران با پیش‌بینی این که در سال آینده بودجه دولت با ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد شد، خواستار رد کلیات بودجه پیشنهادی دولت توسط مجلس شد.

در گزارش این مرکز که روز شنبه، ۲۲ آذر، منتشر شد، بودجه ۱۴۰۰، آخرین سال دولت روحانی، «دارای اشکالات اساسی» توصیف شده و آمده است که دولت در بودجه سال آینده، ۶۰ درصد هزینه‌های جاری را افزایش داده و وابستگی بودجه به نفت را نیز ۳۰ درصد افزایش داده است.

در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده که لایحه بودجه دولت «بر منابع غیرواقعی و غیرقابل تحقق» تکیه دارد و رویکرد بودجه‌ای دولت می‌تواند «تورم‌های شدیدی در سال آتی و سال‌های بعد در پی داشته باشد».

پیش از این جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته بود که رد لایحه بودجه سال آینده از سوی مجلس قطعی است.

محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس ایران، هم گفته است که این نهاد بر اصلاح ساختار بودجه «مُصّر» و مخالف اتکای بودجه به نفت است.

با افزایش انتقادات از بودجه پیشنهادی دولت، حسن روحانی، رئیس ‌جمهور ایران، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن را متهم کرد که لوایح دولت را «به بایگانی بردند» و «سونامی» طرح‌های مختلف راه انداخته‌ و نگذاشته‌اند کار مشترکی بین دولت و مجلس انجام شود.

او همچنین تاکید کرد که «تعیین خط‌مشی» امتیاز ویژه‌ای است که تنها در دست دولت و رئیس جمهور است.

با این حال اکثریت نمایندگان اصولگرای مجلس که مخالف رویکردهای دولت روحانی هستند، از قصد خود برای اعمال تغییرات اساسی در لایحه بودجه سخن گفته‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.