طرح مجلس ایران برای افزایش بودجه نیروی قدس سپاه از محل صادرات به عراق

یکشنبه, 14ام دی, 1399
اندازه قلم متن

نمایندگان مجلس ایران در طرحی تازه خواستار پرداخت اعتبارات بیشتر به نیروی قدس سپاه از محل صادرات به عراق و تعیین مالیات بر کالاهای آمریکایی وارداتی شدند.

در این طرح که به عنوان «اقدام متقابل» در برابر عملیات کشته شدن قاسم سلیمانی ارائه شده، پیشنهاد شده که یک درصد درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق به نیروی قدس اختصاص داده شود تا این نیرو بتواند از این منبع به کسانی که برای خارج کردن آمریکا از منطقه یا برخورد با عوامل کشته شدن قاسم سلیمانی فعالیت دارند، جایزه بدهد.

بر اساس گزارش منابع دولتی ایران، صادرات غیرنفتی ایران به عراق در هفت ماه اول سالجاری پنج میلیارد دلار بوده است.

در این گزارش آمار تفکیکی صادرات دولتی و غیردولتی مشخص نشده است که بتوان میزان درآمد احتمالی نیروی قدس سپاه از این محل را برآورد کرد.

علاوه بر این، ایران با دولت عراق برای صادرات گاز قرارداد دارد و بر اساس ارزیابی شرکت «بی‌پی»، عراق پارسال روزانه به طور متوسط ۲۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران دریافت کرده است.

در ماه‌های گذشته، مقام‌های دولت ایران اعلام کرده‌اند که برای دریافت پول گاز از عراق دچار مشکل شده‌اند و با توجه به تحریم‌های آمریکا حدود ۶ میلیارد دلار از طلب‌های ایران وصول نشده است.

در بخش دیگری از طرح نمایندگان مجلس ایران پیشنهاد شده که «۳۰ درصد از ارزش کل کالا به عنوان عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی یا برند وابسته» به آمریکا برای فعالیت‌هایی چون برگزاری جشنواره بزرگداشت قاسم سلیمانی و «جایزه بین‌المللی مقاومت» اختصاص یابد.

مجلس شورای اسلامی دی‌ماه سال گذشته نیز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، تصویب کرد که ظرف دو ماه بودجه نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، نیز ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یابد.

به طور معمول هیچ نهادی بر بودجه نیروی قدس سپاه نظارت نمی‌کند و بودجه سالانه این نهاد نیز مشخص نیست.

نمایندگان مجلس ایران همچنین در طرحی که امروز ارائه کرده‌اند، از «اخراج آمریکا از منطقه» به عنوان مصداق «انتقام سخت» نام برده‌اند و پیشنهاد داده‌اند هر کشوری در منطقه که نیروهای آمریکایی از آن خارج شوند، به مدت ۵ سال با «توافق بر سر هزینه» از «همکاری دفاعی» حکومت ایران بهره‌مند خواهد شد.

این طرح ادامه می‌دهد: «مادامی که دولت آمریکا نسبت به خروج از برجام رسماً عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسماً محکوم نشده است؛ هر گونه مذاکره دو یا چند جانبه با حضور آمریکا ممنوع بوده و عامل محکوم به انفصال مادام‌العمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی می‌گردد.»

در بخش دیگری از این طرح آمده است که اگر در جریان وقوع جنگ احتمالی، نیروهای آمریکایی در منطقه از خاک یک کشور در منطقه عملیاتی انجام دهند، نیروهای مسلح ایران «مجاز به پاسخ متناسب به کشور میزبان نیز می باشند».

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در گفت‌وگویی که روز شنبه، ۱۳ دی‌ماه در خبرگزاری تسنیم منتشر شد، تاکید کرد که اگر جنگی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد، « برای ما پایگاه آمریکا با کشور میزبانش تفاوتی ندارد و طبیعتاً بیشترین آسیب را همین کشورهای عربی منطقه می‌بینند».

نمایندگان مجلس ایران در بخش دیگری از این طرح، ضمن ممنوعیت واردات کالا از «مبدا آمریکا»، از دولت ایران خواسته‌اند که معاملات تجاری با پنج کشور چین، روسیه، سوریه ، عراق و ونزوئلا را افزایش دهد و ضمن افزایش سی درصدی ذخائر طلا، وابستگی کشور به دلار را کاهش دهد.

در بخشی دیگر از این طرح نیز برای شرکت‌هایی که به دلیل تحریم علیه ایران، از قرارداد خود تخلف نمایند، در صورت تمایل برای بازگشت به همکاری با ایران مجازات‌هایی درنظر گرفته شده است.

در این طرح به روش‌های اجرایی کردن این پیشنهادها اشاره‌ای نشده و به دولت ایران برای اجرایی کردن آنها بین دو ماه تا یک سال پس از تصویب این طرح مهلت داده شده است.

همکاری فرهنگی، علمی و آموزشی، تنها با «کسب مجوز»

در بخش دیگری از طرح جدید مجلس، به عنوان بند ششم این طرح آمده است که «هرگونه مشارکت مؤثر (تعریف شده در بند ۴ ماده ۲ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه) اتباع ایرانی با دولت ایالات متحده آمریکا ممنوع بوده و افراد مختلف از این امر مشمول مجازات ذیل عناوین جاسوسی می‌باشند.»

این متن می‌افزاید که «همکاری فرهنگی، علمی و آموزشی با هدف حفظ منابع ملت ایران و پس از کسب مجوزهای رسمی از نهادهای مربوطه به جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.»

به نوشته این طرح «این قانون شامل انتقال اطلاعات و هر نوع همکاری با موسسات و نهادهایی که» به نوشته نمایندگان مجلس «به صورت پوششی زمینه جاسوسی می‌کنند» نیز می‌شود.

این طرح اضافه می‌کند: «در صورت عدم حضور این افراد در ایران، آنان با تشخیص و معرفی مجلس شورای اسلامی یا وزارت امور خارجه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران تحریم شده و … تروریست شناخته خواهند شد.»

در بند هفتم طرح نیز آمده است که «هر ارگان، شرکت خصوصی یا دولتی که به استناد تحریم‌های آمریکا از ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی تحریمی خودداری کند متخلف شناخته می‌شود.»

ممنوعیت مذاکرات غیرهسته‌ای

مجلس شورای اسلامی در طرح تازه خود نوشته است: «هر گونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت ممنوع بوده و مسئول مربوطه محکوم به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی است. هر گونه توافق با شرط مذاکره بر امور یاد شده، باطل است.»

این متن با ذکر این‌که «در صورت هر گونه مذاکره دربارهٔ امور یاد شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه موظف است عاملان را ظرف یک هفته به قوه قضاییه معرفی نماید» می‌نویسد: «هرگونه مذاکره با آمریکا بر سر هر گونه مسئله غیر هسته‌ای مشمول این ماده خواهد شد.»

در حالی که دولت دونالد ترامپ بارها برای مذاکرات فراگیرتر با ایران اعلام آمادگی کرده است، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از گفته بود که این مذاکرات را «ممنوع می‌کند.»

منبع: ایسنا، آرشیو رادیو فردا. ر.ح و پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.