ایران ایر قصد دارد ۲۰۰۰ نفر از کارکنانش را اخراج کند

سه شنبه, 30ام دی, 1399
اندازه قلم متن

کرونا موجی از رکود و بیکاری را به دنبال داشته است. در ایران بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی تصمیم دارد ۲ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند.

ایران ایر کارکنان پیمانی را اخراج می‌کند و قصد دارد تا پایان سال دو هزار نفر از کارکنان را اخراج کند.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران متاثر از تحریم‌های آمریکا و کرونا زمین‌گیر شده است. نیمی از ظرفیت اسمی حمل و نقل هوایی به دلیل «نبود قطعات» مورد نیاز قابل استفاده نیست. نیم دیگر هم طی ۱۱ ماه گذشته زیر فشار مالی ناشی از همه‌گیری کرونا در آستانه «ورشکستگی» قرار دارد. راهکار مدیران بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی دولتی در ایران برای مقابله با این وضعیت اخراج کارکنان است.

سایت خبری تابناک، وابسته به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکشنبه ۱۸ دی به نقل از «شنیده‌ها» نوشت: شرکت ایران ‌ایر قصد تعدیل ۲ هزار نیروی خود تا پایان سال را دارد.

پیش از این کارگران و کارکنان ایران ایر در نامه‌ای که رسانه‌های داخلی ایران منتشر کردند از سیاست‌های مدیرعامل این شرکت برای اخراج همکاران خود پرده برداشتند و نوشتد: «هم اکنون بیش از ۲ هزار نفر از کارکنان، در یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی تابعه وزارت راه و شهرسازی به صورت کاملا پنهان در حال تسویه حساب و اخراج کامل تا قبل از عید ۱۴۰۰ می‌باشند».

براساس این نامه کارگرانی که اخراج شده‌اند و یا در خطر اخراج قرار دارند، به صورت پیمانی و با قراردادهای موقت اشتغال داشتند.

در بخش دیگری از نامه این کارکنان آمده است: «در حالی که شرکت دولتی هواپیمایی ایران موظف به قراردادی کردن کارمندان پیمانی با سابقه بالای ۵ سال بوده، نه تنها هیچ‌گونه اقدامی در این راستا انجام نداده است، بلکه اقدام به اخراج مقطعی کارمندان پیمانی از ماه جاری نموده است و با کارمندان قراردادی خود، به جای قرارداد ۵ ساله، همچنان قراردادهای یک ساله می‌بندد.»

ایران ایر در حالی اخراج کارکنان را آغاز کرده که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی فروردین امسال گفته بود: هیچ شرکت حمل و نقلی حق تعدیل نیرو‌های انسانی خود را ندارد و در صورت انجام چنین اقدامی از تمامی مزایای تسهیلاتی بی بهره می‌ماند.

اسلامی تابستان امسال علیرضا برخور، بازنشسته ارتش را به عنوان مدیرعامل ایران ایر منصوب کرد.

ایران ایر بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ایران به شمار می‌رود که تا پیش از تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا به ۳۵ شهر ایران و ۲۶ شهر اروپایی پرواز داشت.

ایران پس از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای خرید هواپیماهای بوینگ و ایرباس با فرانسه و آمریکا به توافق رسید. خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها اما مانع اجرای کامل این قرارداد و تحویل هواپیماهای سفارش داده شده به ایران شد.

از: رادیو زمانه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.