مذاکرات سرّی دمشق و اسرائیل با حمایت مسکو، حکومت تهران و حزب‌الله را نگران کرده است

دوشنبه, 6ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن
ناصر اعتمادی
بشار اسد، بنیامین نتانیاهو
بشار اسد، بنیامین نتانیاهو © .

به نوشتۀ روزنامۀ فرانسوی زبان چاپ بیروت، “لوریان لو ژور”، مذاکرات سّری بشار اسد و اسرائیل که با میانجی‌گری روسیه صورت می‌گیرد و هدف آنها کاهش نفوذ ایران در سوریه است بیش از پیش رژیم اسلامی تهران و متحد اصلی آن در منطقه، حزب‌الله لبنان، را نگران کرده است

این نگرانی به نوشتۀ همین منبع اکنون به تهدید متقابل نیز رسیده است. روزنامۀ لبنانی با اشاره به آخرین سخنرانی تلویزیونی حسن نصرالله نوشته است که به این مناسبت رهبر حزب‌الله تلویحاً تهدید کرد که نقش رژیم دمشق را در انفجارهای چهارم اوت گذشته در بندر بیروت فاش خواهد کرد و در واکنش رژیم دمشق تهدید نمود که در چنین صورتی مواضع حزب‌الله را در جنوب بیروت بمباران خواهد نمود.

“لوریان لو ژور” فاش کرده است که در هجدهم ژانویه گذشته انتشار خبر ملاقات نمایندگان دمشق و اسرائیل در پایگاه هوایی روسیه در “حمیمیم” در نزدیکی لاذقیه تنش در مناسبات رژیم‌های تهران و دمشق را تشدید کرد. این نشست که به ابتکار روسیه تدارک دیده شد به دلیل فاش شدن خبر آن توسط تهران به فرصتی دیگر موکول شده است.

به نوشتۀ “لوریان لو ژور” تماس‌های دمشق و اسرائیل برای تهران قابل تحمل نیست و ادامۀ آنها را به منزلۀ کاهش نفوذ و حضور خود در سوریه می‌داند که نهایتاً تضعیف موضع تهران در کل منطقه و لبنان را در پی خواهد داشت.

روزنامۀ لبنانی به نقل از منابع سوری نزدیک به مسکو نوشته است که نشست لغو شدۀ “حمیمیم” ادامۀ رشتۀ ملاقات‌های امنیتی است که سال گذشته میان نمایندگان رژیم اسد و اسرائیل در پاریس و مسکو انجام شد. همین منابع می افزایند که آخرین ملاقات‌ نمایندگان اسرائیل و سوریه اخیراً در قبرس صورت گرفت. روزنامۀ لبنانی به نقل از همین منابع افزوده است که طی سال‌های گذشته رژیم اسد و اسرائیل به واسطۀ روسیه با یکدیگر دربارۀ بلندی‌های جولان گفتگو کرده‌اند که در آنها نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان می کوشند برغم حملات هوایی اسرائیل مستقر شوند. به نوشتۀ “لوریان لو ژور” هدف از این گفتگوها توافق بر سر خارج کردن منطقۀ جولان از نفوذ سپاه پاسداران و متحدان آن است.

“لوریان لو ژور” به نقل از یک دیپلمات غربی نوشته است که در این چارچوب گفتگوهای سه جانبه‌ای  از چند ماه پیش میان نمایندگان اسرائیل و سوریه و فرماندهان نیروهای کلاه آبی سازمان ملل در جولان جریان دارد. دیپلمات غربی به روزنامۀ لبنانی گفته است که هدف از این مذاکرات سه جانبه گسترش دامنۀ عمل نیروهای کلاه آبی سازمان ملل جهت خارج کردن جولان و شهر قنیطره در سوریه از حوزۀ نفوذ ایران است و در همین چارچوب فرماندۀ نیروهای کلاه آبی سازمان ملل با فرماندۀ کل ارتش لبنان، ژوزف عون، و مدیر امنیت ملی این کشور، عباس ابراهیم، ملاقات کرده است.

روزنامۀ “لوریان لو ژور” افزوده است که تهران و مسکو بر سر مسائل راهبردی در سوریه از جمله تقسیم مناطق نفوذ و بمباران‌های هوایی اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. حکومت ایران روسیه را متهم می‌کند که نه تنها این حملات را نادیده می‌گیرد، بلکه از آنها نیز حمایت می‌کند. افزون بر این، به نوشتۀ روزنامۀ لبنانی، اختلافات میان ایران و رژیم سوریه نیز افزایش یافته است. حکومت ایران دمشق را متهم می‌کند که اطلاعات مربوط به پایگاه‌ها و نیروهای رژیم ایران در سوریه را در اختیار اسرائیل می‌گذارد و این اطلاعات ضربات نظامی اسرائیل به مواضع ایران را قویاً کارساز ساخته‌اند.

“لوریان لو ژور” در پایان نوشته است که انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال جاری برگزار می‌شود و به همین خاطر بشار اسد قصد دارد برای نزدیک شدن به کشورهای عرب و دولت‌های غربی از جمهوری اسلامی ایران فاصله بگیرد. برخی منابع دیپلماتیک در غرب و در یک کشور عرب حوزۀ خلیج فارس با تأئید این خبر و ملاقات‌های سّری میان رژیم اسد و دولت اسرائیل افزوده‌اند که بشار اسد قادر است که مناطق نفوذ ایران در سوریه را محدود کند، به روسیه نزدیکتر شده و اطلاعات بیشتری دربارۀ نیروهای ایرانی در اختیار اسرائیل بگذارد. رژیم اسد در ازای این اقدام خواستار پشتیبانی کشورهای عرب و دولت‌های غربی است و بر اساس سنت دیرینه‌اش قادر است تا موقعی که به مقصود خود نرسیده دائماً از متحدان و دشمنان خود اخاذی ‌کند.

هفتۀ گذشته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، در کنفرانس خبری سالانه خود از اسرائیل خواست که اطلاعات مربوط به تهدیدهای امنیتی ایران علیه اسرائیل در خاک سوریه را در اختیار روسیه بگذارد تا این کشور رأساً این تهدیدها را خنثی کند. لاوروف گفت که روسیه اجازه نخواهد داد که از خاک سوریه به عنوان تهدید امنیتی علیه اسرائیل استفاده شود.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.