در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، ارزش ریال ۸۰ درصد کاهش یافت

دوشنبه, 6ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

اقتصاد ایران در چهار سال گذشته به شدت منقبض شد

شاخص اصلی بورس اوراق بهادار از ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشت که با احتمال لغو تحریم، کاهش یافت – ATTA KENARE / AFP

پس از آنکه دونالد ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و فشار اقتصادی را افزایش داد، اقتصاد ایران به بحرانی ترین شرایط خود از سال ۱۹۸۰ سقوط کرد.

بلومبرگ در این زمینه می نویسد که با روی کار آمدن جو بایدن، برخی از بحث برانگیز ترین موضوعات مانند توافقنامه اقلیمی پاریس و بهداشت با تغییرات بنیادی مواجه شدند. وی پیشتر نیز قول داده بود تا با جمهوری اسلامی نیز همکاری کند و در این راستا افرادی که سابقه مماشات با حکومت ایران را دارند را به پست های سیاست خارجی و بخش رابطه با ایران برگزید.

به نظر می رسد در صورت کمتر شدن فشار تحریم ها، راه ایران برای احیای خود راحت تر باشد.

اقتصاد ایران طی سال‌های ریاست جمهوری ترامپ به شدت منقبض شده است. دولت این کشور به دلیل تحریم های جدید ، نتوانست بیشتر نفت خود را صادر کند و در عوض به صادرات دیگری روی آورد و فشار زیادی برای توسعه تولید داخلی و گسترش تجارت با همسایگان خود ایجاد کرد. این موضوع کمک کرد تا برخی از تأثیرات منفی تحریم، جبران شود. 

از سوی دیگر این موضوع کمک کرد که زمانی که کرونا‌، تقاضای جهانی نفت در سال گذشته را کاهش داد ، ایران در مقایسه با سایر صادرکنندگان نفت خام با شوک کمتری مواجه شود.

اما بزرگترین اثر فشار ترامپ، سقوط ارزش پول ملی ایران بود که تا ۸۰ درصد کاهش یافت. تورم و افزایش قیمت سوخت میلیون‌ها نفر در ایران را به زیر خط فقر فرستاد. تلاش حکومت برای دستگیری و فشار قانونی بر صرافان تاثیر فشار را بدتر کرد و نتیجه معکوس داد. به طوری که بازار سیاه دلار شکل گرفت.

با از دست رفتن ارزش ریال، ارزش سهام به شکل بی سابقه ای افزایش یافت. شاخص اصلی بورس اوراق بهادار از ژانویه ۲۰۱۹، بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشته است. زیرا بسیاری از مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود، به خرید سهام روی آوردند. این بازار با انتشار خبر احتمال کاهش تحریم ها، هم اکنون ارزش خود را از دست داده است.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران قبل از سال ۲۰۱۲ به شمار می رفت که با  اعمال تحریم های نفتی ناشی از برنامه هسته ای این کشور، شرایط همکاری اقتصادی دو طرف نیز تغییر کرد. از آن زمان ، چین به مهمترین مقصد صادرات انرژی و بزرگترین تامین کننده واردات ایران تبدیل شده است. از زمان اعمال تحریم های ترامپ در سال ۲۰۱۸ ، این کشور تنها مشتری نفت خام ایران بوده است. در حالی که اروپا تلاش کرد توافق هسته ای را زنده نگه دارد ، اما در برابر مجازات های آمریکا نتوانست کار زیادی از پیش ببرد. اگرچه تلاش کرد که همچنان روابط خود را برقرار نگه دارد.

در اردیبهشت ۹۸ زمانی که دولت ترامپ معافیت از تحریم واردات نفت از ایران را لغو کرد، صادرات نفت ایران از دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در سال ۹۶ به ۲۹۰ هزار بشکه در روز رسید.

اکنون مقامات تهران امیدوارند با لغو تحریم‌ها در دولت جو بایدن، هرچند موقت از بحران اقتصادی که با آن دست به گریبان هستند، عبور کنند.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.