افزایش هزار میلیاردتومانی بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

دوشنبه, 6ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

یارانه دارو و شیرخشک، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج کاهش یافت

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی سهم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را ۲۰۲ درصد افزایش داد- عکس از شبکه اجتماعی

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با افزایش ۲۰۲ درصدی سهم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، هزار میلیارد تومان به بودجه آن برای حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل اضافه کرد. براین‌اساس، رقم پیشنهادی دولت برای هزینه در این ردیف از ۴۹۵ میلیارد تومان به ۱.۴۹۵ میلیارد تومان رسید.

به گزارش انتخاب، در جدول‌هایی که مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مصارف تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ منتشر کرده، بسیاری از ارقام پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق تغییر کرده‌اند.

 

 

افزایش بودجه نهادهای مذهبی در حالی صورت می‌گیرد که در بخش‌های خدمات عمومی مانند شهرداری‌ها در موارد مربوط به آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی شاهد کاهش بودجه نسبت به سال ۹۹ هستیم.

همچنین، کمیسیون تلفیق، بودجه وزارت بهداشت برای پرداخت «یارانه دارو و شیرخشک، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج و…» را ۳/ ۱ هزار میلیارد تومان کاهش داد و به‌این‌ترتیب، پیشنهاد ۳/ ۲۶ هزار میلیاردتومانی دولت برای این ردیف، به ۲۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

این بودجه با انتقادات بسیاری از سوی اقتصاددانان مواجه شده است. در همین زمینه، حسن منصور، استاد پیشین علوم اقتصادی در دانشگاه عالی آمریکائی تجارت و اقتصاد در پاریس، درباره بودجه نهادهای مذهبی گفت: «یکی دیگر از ویژگی‌های رشد یابنده بودجه عبارت بوده است از اختصاص دادن بودجه‌های موازی برای سازمان‌هایی که چه‌بسا حتی شخصیت حقوقی زیرمجموعه دولت نیستند.

برای نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بودجه کلان ۱۵۸۳ میلیاردتومانی (یک تریلیون و ۵۸۳ میلیاردتومانی) وظایف «ارشاد اسلامی» را برعهده دارد آن‌گاه به‌موازات آن نزدیک به ۴۰ دستگاه با نام‌های رنگارنگ همچون دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل‌بیت، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و نظایر اینها در مجموع با بودجه‌ای نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ تریلیون تومان) پول می‌گیرند و این در شرایطی است که دولت می‌گوید برای خرید واکسن کرونا پول ندارد، درحالی‌که خرید ۲۰ میلیون دوز از واکسن آکسفورد با دلار آزاد معادل ۲ هزار و ۱۶۰ تریلیون تومان یعنی یک‌پنجم بودجه این نهادهای غیررسمی تبلیغاتی هزینه دارد.»

از: رادیو فردا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.