محمدعلی هادی، دیپلمات پیشین، به جرم فساد به حبس محکوم شد

سه شنبه, 7ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

محمدعلی هادی (سمت راست) و هادی رضوی در یکی از جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بانک سرمایه

محمدعلی هادی (سمت راست) و هادی رضوی در یکی از جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بانک سرمایه

محمدعلی هادی، دیپلمات پیشین و متهم پرونده فساد بانک سرمایه، به «پنج سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال کامل از خدمات دولتی محکوم شد».

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، حکم آقای هادی به اتهام «مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق مشارکت در ۱۲ فقره خیانت در امانت» صادر شده است.

محمدعلی هادی، معاون سابق وزیر خارجه و عضو هیئت مذاکره‌کننده با رابرت مک فارلین، مشاور امنیت ملی رونالد ریگان رئیس ‌جمهوری آمریکا در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ است.

او به عنوان عضو سابق هیئت مدیره وقت بانک سرمایه به «مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت» متهم شد و پرونده‌اش به دلیل این که روحانی بود، در دادگاه ویژه روحانیت بررسی شد.

آقای هادی که پیش از انقلاب ۵۷ در فرانسه به عنوان مترجم روح‌الله خمینی، رهبر پیشین انقلاب ایران فعالیت داشت، پس از انقلاب نماینده تهران در مجالس اول و دوم شورای اسلامی شد. او در دولت هاشمی رفسنجانی، سفیر ایران در امارات بود.

در دادگاه بانک سرمایه پرونده‌های جنجالی زیادی تاکنون بررسی شده است که از مهم‌ترین احکام صادره در این پرونده می‌توان به صدور حکم ۱۰ سال حبس برای عمار صالحی، پسر عطاء‌الله صالحی، فرمانده سابق ارتش و صدور حکم ۲۰ سال حبس برای هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری، وزیر کار ایران و حکم ۲۰ سال حبس برای حسین هدایتی، از سرمایه‌گذاران فوتبال در ایران اشاره کرد.

پرویز کاظمی، وزیر پیشین رفاه ایران نیز در این پرونده به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

سهامدار اصلی بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان است و پرونده این بانک پس از کشف فساد «۱۵ هزار میلیارد تومانی» در این صندوق به جریان افتاد.

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

در این پرونده فساد نام‌های مشهوری چون احمد هاشمی شاهرودی، برادرزاده و داماد محمود هاشمی‌ شاهرودی، رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت و محمد امامی، تهیه‌کننده سینما، بهروز ریخته‌گران، فعال اقتصادی و شهاب‌الدین غندالی، مدیرعامل پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان نیز مطرح است که هنوز حکم نهایی پرونده آنها اعلام نشده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.