روانچی خواستار واکنش بین‌المللی به اظهارات مقام اسرائیلی درباره «طرح حمله به ایران» شد

یکشنبه, 19ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

مجید تخت روانچی

مجید تخت روانچی

مجید تخت روانچی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان خواستار واکنش جامعه بین المللی به اظهارات رییس ستاد ارتش اسرائیل درباره «طرح‌های حمله به ایران» شد.

خبرگزاری ایرنا ۱۹ بهمن ماه گزارش داده که مجید تخت روانچی در نامه خود به آنتونیو گوترش و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به اظهارات هفتم بهمن ماه آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، در خصوص «طرح‌های حمله به ایران» هشدار داده است.

رییس ستاد ارتش اسرائیل در هشداری صریح به دولت جو بایدن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفته بود که اسرائیل برنامه‌های تازه دیگری را برای حمله به ایران در سال جاری میلادی تدارک دیده است.

ژنرال کوخاوی گفته بود که به فرماندهان ارتش خود دستور داده که در یک سال پیش رو، برنامه‌های عملیاتی جدیدی را غیر از طرح‌های آماده پیشین، برای حمله به ایران، تدارک ببینند.

مجید تخت روانچی در نامه خود تاکید کرده است که اسرائیل به تازگی «نه تنها اظهارات تحریک‌آمیز و جنگ‌افروزانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران شدت بخشیده است بلکه فعالانه در پی برنامه‌ریزی برای اقدام به تهدیدهای خصمانه خود علیه ایران است.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: «این تهدیدها، نقض فاحش ماده ۲ منشور ملل متحد است و با توجه به سابقه تاریک این رژیم در حمله به کشورهای منطقه، پاسخ مناسب جامعه جهانی را ضروری می‌سازد.»

مجید تخت روانچی در ادامه نسبت به «هرگونه ماجراجویی نظامی اسرائیل» علیه ایران هشدار داده و گفته است که جمهوری اسلامی به «هرگونه تهدید یا عمل نادرست» اسرائیل، پاسخی «قاطعانه» خواهد داد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به دفعات صراحتا خواهان نابودی اسرائیل شده‌اند. از جمله رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در سخنانی مبنی بر محو اسرائیل گفته بود این کشور تا پیش از سال ۲۰۴۰ میلادی نابود خواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم پیش از این در یکی از آزمایش‌های موشکی خود روی موشک‌های بالیستیکش به زبان عبری نوشته بود «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود».

رسانه‌های اسرائیل پیش از این نوشته بودند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تقریبا با گذشت نزدیک به سه هفته از آغاز از کارش در کاخ سفید٬ هنوز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تماس تلفنی نگرفته است و ترکیب مهره‌های تیم آمریکایی در ارتباط با ایران، به ویژه رابرت مالی که به مقام نماینده ویژه در امور ایران منصوب شد، از نگاه اسرائیل این احتمال را تقویت کرده که ظاهرا عزم دولت تازه واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای موسوم به برجام، جدی است

اسرائیل و شماری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از مخالفان برجام بودند و از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از این توافق حمایت کردند.

این کشورها خواهان تداوم فشار علیه جمهوری اسلامی هستند و نسبت به برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و همچنین فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه جدید آمریکا هفته گذشته گفته بود که ایران تا داشتن مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی، ممکن است که ماه‌ها فاصله داشته باشد اما از آن‌جا که دائم محدودیت‌های برجام را کاهش می‌دهد این فاصله ممکن است به چند هفته کوتاه شود.

در همین زمینه، زاخی هانگبی، وزیر امور شهرک‌سازی‌ اسرائیل ۱۴ بهمن گفته بود، برای اسرائیل چاره‌ای نمانده جز این‌که در آینده «خود به تنهایی به ایران حمله کند».

آقای هانگبی این اظهارات را در واکنش به نصب آبشار جدید سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در سایت‌های نطنز و فردو بیان کرد.

زاخی هانگبی می‌گوید «اسرائیل باید تصمیم بگیرد که آیا با یک ایرانِ هسته‌ای کنار می‌آید یا نه، و اسرائیل چاره‌ای نخواهد داشت که به تنهایی برای رفع این خطر اقدام کند».

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.