فرشته قاضی: روایت نرگس محمدی از وضعیت بهنام محجوبی در بیمارستان

سه شنبه, 28ام بهمن, 1399
اندازه قلم متن

مادر بهنام محجوبی به همراه نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی از دوشنبه‌شب مقابل بیمارستان لقمان حضور دارند

مادر بهنام محجوبی به همراه نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی از دوشنبه‌شب مقابل بیمارستان لقمان حضور دارند

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که از روز دوشنبه به اتفاق خانواده بهنام محجوبی در حیاط بیمارستان لقمان به سر می‌برد در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید که کادر پزشکی بیمارستان لقمان به هیچ عنوان هیچ توضیحی درباره وضعیت بهنام محجوبی نداده و پیگیری‌های وکلای آقای محجوبی هم از نهادهای قضایی به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گفته خانم محمدی «ضریب هوشیاری بهنام خیلی پایین است. ریه‌ها دچار مشکل شده و علائم حیاتی جدی وجود ندارد و با دستگاه تنفس می‌کند».

بهنام محجوبی که در تجمع دراویش گنابادی در بهمن‌ سال ۹۶ در تهران شرکت کرد و متعاقب آن به دو سال زندان محکوم شد، از صبح دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده. خبرهای غیررسمی از احتمال درگذشت او حکایت دارند اما هیچ مرجع رسمی تاکنون توضیحی درباره وضعیت او نداده است.

مادر بهنام محجوبی روز سه‌شنبه به مدت دو دقیقه توانسته فرزندش را در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان لقمان ملاقات کند. نرگس محمدی می‌گوید: دوشنبه‌شب تا دیروقت در بیمارستان لقمان بودیم و خیلی تلاش کردیم که مادر آقای محجوبی با توجه به مسافتی که از کرمان آمده بتواند بهنام را ببیند. پیگیری‌های ما به جایی نرسید. با کادر و پرسنل و مسئولان بیمارستان که صحبت کردیم و نهایتاً به ما گفتند که دست ما نیست و ایشان با یک دستور قضایی مشخص و با حضور افرادی از سازمان زندان‌ها و نهادهای مختلف امنیتی و قضایی اینجا آمده‌اند و اعلام شده که تحت هیچ شرایطی ملاقات نخواهند داشت.

خانم محمدی اضافه می‌کند: به کادر درمانی گفتیم اگر بهنام روی تخت است، مادرش حداقل در مانیتور ببیند. گفتند ما اجازه اینکار را نداریم و ایشان اصلاً تحت اختیار ما نیست. صبح باز پیگیری‌ها کردیم و فکر می‌کنم دو دقیقه مادر در آی‌سی‌یو بهنام را دید. همسر و خواهرش موفق نشده ببینند، مادر بهنام فقط یک لحظه رفتند بالای سر ایشان و برگشتند و هیچ واکنشی، هیچ علائمی از وضعیت بهبود را ندیده بود و متوجه نشده بود.

او ادامه می‌دهد: زمان [دیدار] خیلی کم بود و نه پزشکی آمده بود به ایشان توضیح دهد نه از پرسنل کسی آمده بود با ایشان حرفی بزند و وضعیت بهنام را توضیح دهند. ما خبر دقیقی نداریم. وکلا و خانواده‌اش اینجا هستند ولی تاکنون نتوانسته اند با یک پزشک صحبت کنند، حتی پزشکی که مسئولیت ایشان را در آی‌سی‌یو برعهده دارد.

تعدادی از فعالان مدنی، دراویش و خانواده‌های زندانیان و جان‌باختگان، از جمله ابوالفضل قدیانی، معصومه دهقان، ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری، و شهناز اکملی مادر مصطفی کریم‌بیگی، در حیاط زندان لقمان در کنار خانواده بهنام محجوبی هستند. خانواده‌ای که به گفته خانم محمدی «در شرایط خوبی نیستند هم اضطراب و نگرانی و هم غم و ناراحتی که است واقعاً غیر قابل وصف است.»

سایت میزان، سایت رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه اداره کل زندان‌های تهران مدعی شده است که «بررسیهای اولیه و ادعای هماتاقیهای وی نشان میدهد زندانی محجوبی بر اثر مصرف بیش از حد دارو مسموم شده است

براساس این اطلاعیه «تمام مراقبت‌های مورد نیاز پزشکی در طول دوران حبس و همچنین اقدامات ویژه درمانی در زمان بستری شدن وی در بیمارستان، به صورت کامل انجام شده.»

نرگس محمدی اما در مصاحبه با رادیو فردا از تماس هم‌بندی‌های بهنام محجوبی از داخل زندان خبر داده و می‌گوید: امروز چندین نوبت از داخل زندان هم‌بندی‌های بهنام با من صحبت کردند. آنها اعلام کردند که به عنوان شاهد اسناد و مدارکی را که به بهنام ابلاغ می‌شد، دیده‌اند. اسناد و مدارکی از پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس ایشان صادر شده بود و قطعاً از شخص دادستان تا دادیار تا سازمان زندان‌ها و عوامل زندان در جریان این امر بوده‌اند، اما علیرغم صدور عدم تحمل حبس توسط مرجع ذیصلاح یعنی پزشکی قانونی، اقدامی برای آزادی ایشان صورت نگرفته در حالی که ما مجازات‌های جایگزین داشتیم و می‌توانستند با صدور وثیقه یا پابند الکترونیکی یا هر کدام از مواردی که قانون مشخص کرده این اقدام را انجام دهند.

او اضافه می‌کند: اگر این اتفاق افتاده بود قطعاً بهنام امروز توی بیمارستان نبود و این در واقع مسئولیتی است که متوجه تمام مسئولان قضایی از رئیس قوه قضائیه تا رئیس زندان و سازمان زندان‌هاست.

خانم محمدی می‌گوید: مسئله دوم هم این است که طبق گفته هم‌بندی‌های بهنام که در زندان شاهد هستند و حاضرند شهادت بدهند، سه روز بود که ایشان حالشان بد بود حتی سه شب نخوابیده بود. مراجعات مختلف به بهداری زندان ، به رئیس زندان داشتند که فکری برای آقای محجوبی بکنند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و اگر این اتفاق هم می‌افتاد الان بهنام در بیمارستان نبود. بنابراین اینها اقداماتی است که هم قوه قضائیه هم سازمان زندان‌ها می‌توانستند مؤثر باشند از قانون تبعیت کنند و نگذارند که کار به اینجا بکشد و متأسفانه نکردند و الان بهنام در آی‌سی‌یو و در شرایط نگران‌کننده‌ای است.

پنج ماه پیش همسر آقای محجوبی اعلام کرده بود که او در شرایطی نیست که بتواند حبس را تحمل کند.

صالحه حسینی، همسر آقای محجوبی اعلام کرده بود که که همسرش را در حالی‌ که به خاطر «قطع داروهایش»، نیمی از بدنش «فلج شده»، به بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد تهران منتقل کردند.

بهنام محجوبی در فایلی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود اعلام کرده بود که «به جای دکتر مرا بردند امین‌آباد. من را به شکل صلیب به تخت بستند. آمپول و قرص می‌دادند. کارهای خلافی که رویم نمی‌شود بگویم انجام دادند. کمترین آنکه ادرار خودشان را عمدی کنترل نمی‌کردند و روی ما می‌پاشیدند. یک کار دیگر را نمی‌توانم بگویم. آن‌ را هم انجام می‌دادند. آنجا افول و فنای انسانیت را دیدم. به دکتر اعتراض کردم، گفت از قاضی حکم داریم، گفتم پس شرافت دکتریت کجا رفته؟ قانع شده‌ام که این‌ها قصد کشتن من را دارند.»

نرگس محمدی می‌گوید: متأسفانه نه تنها تا حالا اتفاق افتاده ممکن است که بعد از این هم باز شاهد باشیم. یعنی با هر اتفاقی که می‌افتد قوه قضائیه نه این رفتار را متوقف می‌کند و نه پاسخ می‌دهد. الان آقای محمد نوری‌زاد هم در چنین وضعیتی هستند. عدم تحمل حبس ایشان صادر شده و چند نوبت حالشان بد شده. خودشان، خانواده، وکلا و هم‌بندی‌هایشان هم اعلام کرده‌اند یعنی هر آن ممکن است دوباره این اتفاق بیفتد و قوه قضائیه متأسفانه نه پاسخگو است نه اقدامی می‌کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.