دالغا خاتین اوغلو: بودجه ۹۹؛ تحقق ۱۶ درصدی درآمدهای نفتی

چهارشنبه, 6ام اسفند, 1399
اندازه قلم متن

در ۹ ماهه ابتدایی سال، دولت ۱۲۲ تریلیون تومان فروش اوراق قرضه داشته که حدود دو برابر بیشتر از رقمی است که برای ۹ ماه ابتدایی در قانون بودجه لحاظ شده بود.

در ۹ ماهه ابتدایی سال، دولت ۱۲۲ تریلیون تومان فروش اوراق قرضه داشته که حدود دو برابر بیشتر از رقمی است که برای ۹ ماه ابتدایی در قانون بودجه لحاظ شده بود.

آمارهای جدید از میزان تحقق بودجه سال ۹۹ حاکی است که درآمدهای صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به ۶.۷ تریلیون تومان رسیده که نشان می‌دهد تنها ۱۵.۷ درصد از درآمدهای صادرات نفت پیش‌بینی شده در بودجه ۹ ماهه، محقق شده است.

دولت ایران برای کل سال جاری خورشیدی درآمد ۵۷ تریلیون تومانی از محل صادرات نفت پیش‌بینی کرده بود و برای ۹ ماه بایستی ۴۲ تریلیون و ۷۵۰ میلیارد تومان درآمد نفتی می‌داشت.

طی سال گذشته خورشیدی نیز درآمدهای نفتی بودجه تحقق نیافت و یک سوم بودجه دولت با استقراض تأمین شد.

آمارهای جدید خزانه‌داری کل کشور که خبرگزاری فارس منتشر کرده، نشان می‌دهد به غیر از عدم تحقق بودجه نفتی، فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی نیز بسیار عقب‌تر از اهداف بودجه است. قرار بود در سال جاری خورشیدی ۴۹.۵ تریلیون تومان از اموال منقول و غیرمنقول دولتی به فروش برسد، اما در ۹ ماه ابتدایی سال تنها ۷۶۸ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است؛ به عبارتی میزان تحقق این ردیف از بودجه تنها دو درصد بوده است.

دولت کسری بودجه را با استقراض و فروش شرکت‌های دولتی جبران کرده است.

آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماهه ابتدایی سال، دولت ۱۲۲ تریلیون تومان فروش اوراق قرضه داشته است که حدود دو برابر بیشتر از رقمی است که برای ۹ ماه ابتدایی در قانون بودجه لحاظ شده بود.

همچنین در ۹ ماه ابتدایی، می‌بایست ۶.۷ تریلیون تومان شرکت‌های دولتی واگذار می‌شد، اما میزان واگذاری شرکت‌های دولتی در همین دوره زمانی به ۲۵.۲ تریلیون تومان رسیده که تقریباً ۴ برابر مصوبه بودجه است.

بدین ترتیب، دولت توانسته بخشی از عدم تحقق درآمدهای نفتی را با واگذاری شرکت‌های دولتی و استقراض جبران کند.

در مجموع قانون بودجه عمومی دولت، ۵۷۱ تریلیون تومان درآمد را برای سال جاری خورشیدی پیش‌بینی کرده بود که بایستی ۴۲۸ تریلیون تومان آن در ۹ ماهه محقق می‌شد؛ اما میزان تحقق بودجه ۳۷۱ تریلیون تومان شده است.

بدین ترتیب، میزان تحقق بودجه ۹ ماهه سال جاری خورشیدی ۸۷ درصد بوده است.

دولت برای سال جاری فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی با قیمت بشکه‌ای ۵۰ دلار را پیش‌بینی کرده بود، اما آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که ایران طی ۹ ماه ابتدایی سال ۹۹ روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته، اما در دو ماه ابتدایی زمستان این رقم افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت نفت ایران در دور یاد شده حدود ۴۰ دلار بوده است.

هنوز آمارهای جدید میزان تحقق بودجه ۹۹ برای دو ماه ابتدایی زمستان منتشر نشده است، اما برخی مقامات دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند میزان صادرات روزانه نفت ایران به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

دولت برای سال آینده خورشیدی ۱۵۳ تریلیون تومان درآمد صادرات نفت خام، به همراه ۳۸ تریلیون تومان صادرات میعانات گازی و گاز طبیعی را پیش‌بینی کرده که تقریباً سه برابر رقم لحاظ شده در بودجه سال جاری است.

دولت در نظر دارد در سال آینده خورشیدی روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت صادر کند؛ موضوعی که به رفع کامل تحریم‌های آمریکا بستگی دارد.

اگر تحریم‌ها برداشته نشود، بودجه دولتی دوباره با کسری هنگفت مواجه خواهد شد و دولت مجبور به استقراض بیشتر خواهد شد.

آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد بدهی دولت ایران طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۲۶۰ میلیارد دلار رسیده که معادل بیش از ۴۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایران است.

آمارهای بانک مرکزی ایران نیز نشان می‌دهد تنها بدهی دولت به سیستم بانکی کشور طی دو سال گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته و در آذرماه امسال به ۵۲۶ تریلیون تومان رسیده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.